Virtuální realita po česku zaujala v Las Vegas

Posláním letošního největšího světového veletrhu spotřební elektroniky CES, který se konal v první polovině ledna v Las Vegas, bylo ukázat celému světu největší technologické novinky.

Již desítky let se na CESu objevují lídři technologických oborů, aby ukázali to, na čem poslední roky pracují – a co podle nich příští roky změní jejich obor. České firmy, které představují špičku v oblasti virtuální reality, proto na veletrhu nemohly chybět.

Ilustrační fotografie

Virtuální realita se dosud prosazovala zejména v herním průmyslu. Dosáhla však již takových technických parametrů, že se v poslední době uplatňuje v dalších odvětvích, například pro trénink a školení pracovníků, v architektuře, při školení v různých oborech, ale též při výcviků letců.

Dnes je běžné nabídnout klientům vizualizaci návrhů nových staveb, jejich vybavení, nebo jiných prezentací produktů a služeb. To vše vývoj virtuální reality urychluje, značně k tomu přispěla i mnohá omezení v době koronavirové krize, kdy přímé fyzické kontakty lidí nebyly možné. A tak brýle, senzory a další vybavení čím dál více umožňují uživatelům pohyb ve fiktivním prostředí, ve zdigitalizované iluzi skutečného světa.

Refork je Vizionářem roku 2022. Jak začal příběh startupu, který vyvinul alternativu za plasty?

Velcí světoví hráči z Česka

Češi ze Somnium Space, Prusa Research a Vrgineers na veletrhu ukázali, jak vypadá jejich set pro vstup do virtuální reality, který má mít špičkové vlastnosti. Jeho si lidé budou moci doma podle své libosti upravovat a pak třeba sami tisknout na 3D tiskárně. Každá z firem je ve svém oboru velkým světovým hráčem. Česká společnost Somnium Space pod vedením Artura Sychova vytvořila metaverse, virtuální vesmír, který chodí navštěvovat tisíce lidí. Právě ta celý projekt vede. Prusa Research posílá 3D tiskárny do celého světa a Vrgineers umí tak dobře simulovat realitu, že s jejími přístroji cvičí NASA i americké letectvo.

Ilustrační fotografie

Jejich spojení dalo vzniknout brýlím, které jsou vybavené čočkami s vysokým rozlišením a senzory, jež jsou schopné sledovat oči a vnímat tak, kam se člověk dívá – a na základě toho mu upravovat ukazovanou realitu. Člověk tak nemusí držet žádná ovládání, přesto jeho ruce vyobrazené ve světě metaverza kopírují pohyb přesně tak, jak jej dělá třeba doma. Headset se má dostat na trh ve třetím kvartálu letošního roku.

Nejvýznamnější akce v oboru

I letošní účast na CESu koordinoval spolu se zástupci firem Generální konzulát v Los Angeles. Účast firem na veletrhu byla zajištěna ze společného nástroje na podporu ekonomické diplomacie – PROPED, na kterém se finančně podílely Ministerstvo zahraničí, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo obrany.

To, že se jednalo o akci, která měla obrovskou přidanou hodnotu pro české firmy a potažmo prestiž České republiky, dokazuje i fakt, že o nový headset byl enormní zájem ze strany účastníků veletrhu. Pro zástupce českých firem je CES nejvýznamnější akcí v jejich oboru. Nejvíce napomáhá firmám k získání dodavatelů a partnerů. Potvrzuje to i vyjádření zástupkyně firmy VRgineers Gabriely Dufkové: „Velmi častým scénářem je situace, kdy se snažíme bezúspěšně propojit na dodavatele a až na CESu se nám podaří se s nimi spojit. Nezanedbatelným přínosem je i velká přítomnost světových médií,“ dodává.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Los Angeles (Spojené státy americké). Autorka: Jana Přikrylová, ekonomická diplomatka.

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme