Vlekaři v kleštích. Poškodila je teplá zima i pandemie

Provozovatelé lyžařských areálů měli v letošní zimní sezoně o desítky procent nižší tržby.

Martin Pinkas (MF)

Vrásky přidělalo teplé počasí zejména podnikatelům v níže položených střediscích. Desítky milionů tratili také majitelé hotelů a penzionů. 

Majitelé skiareálů v letošní zimní sezoně evidují ztráty ve stovkách milionů korun, což může mít vliv na provoz některých společností, obává se šéf Asociace horských středisek (AHS ČR) Libor Knot. 

Ten navíc připomíná, že skiareály v posledních několika letech investovaly velké peníze do infrastruktury či umělého zasněžování, aby pro své zákazníky vytvořily ideální podmínky k zimním sportům. 

Česká horská střediska před sezonou vložila zhruba 600 milionů korun do kvalitnějších zařízení a technologií pro technické zasněžování, někteří provozovatelé areálu investovali i do akumulačních nádrží, protože potřebují vodu na výrobu umělého sněhu. 

„Přes nepřízeň počasí zejména větší a výše položená střediska udržela návštěvnost na relativně slušné úrovni,“ připouští Knot. Jenže nástup epidemie koronaviru a následné vyhlášení nouzového stavu zkrátilo sezonu asi o měsíc (oproti sezoně 2018/2019 průměrně o 24 dní).

„Penziony i skiareály měly na problém zaděláno už v únoru. Koronavirus a vládní opatření situaci jen výrazně zhoršily,“ dodává Petr Vítek z horské chaty Rapid v obci Přední Labská.

SezonaNávštěvnost (v %)Délka (dny)Teplota (°C)
2019/202078852,0
2018/20191151040,4
2017/20181121130,3
2016/2017110113-1,6
Zdroj: AHS ČR

Nejmíň turistů za šest let 

České hory navštívilo v uplynulé zimní sezoně nejméně turistů za šest let. Jen pro srovnání: zatímco tři předchozí zimy byla průměrná návštěvnost na 113 až 115 procentech (průměru za dvě desetiletí, viz tabulka), letos to bylo jen 78 procent.

I meteorologické informace hovoří jasně: V sezoně 2016/2017 byla průměrná teplota v zimní sezoně -1,6 stupně, loni se pohybovala kolem nuly, letos ale přesáhla dva stupně.

„Areály letos musely opakovaně zasněžovat kvůli častým dešťovým srážkám a nedostatku přírodního sněhu. K dispozici přitom bylo velmi málo skutečně mrazivých dnů, kdy je efektivita výroby technického sněhu daleko vyšší,“ doplnil pro ČTK Libor Knot. 

Horská střediska se v posledních letech zaměřují i na přilákání návštěvníků v letních měsících. Letní návštěvnost proto v poslední době rostla zhruba o pět procent ročně.  

Jenže letos to vypadá, že budou jakékoli investice zbytečné. Více lidí zřejmě zůstane o dovolené doma a turistů na horách bude méně. Mnoho podnikatelů v Krkonoších, Jeseníkách či na Šumavě koronavirovou krizi nepřežije. Na současnou situaci doplácejí samozřejmě i tamní penziony a restaurace. 

„Dosavadní podporu státu firmám v pohostinství hodnotíme jako nedostatečnou a budeme usilovat o změny v plánu na rozvolňování opatření. Snad pomůže zavedení motivačních voucherů částečně hrazených státem, které by se daly využít na rekreaci v ČR,“ doufá Knot.  

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jakub Procházka.




• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas
• Teritorium: Česká republika