Na sklonku socialismu začalo být v tehdejším Československu možné soukromě podnikat, ovšem na speciální povolení. A tak mezi jinými vznikl v roce 1988 ve sklepě rodinného domu v Brně malý rodinný podnik. Firma se zpočátku věnovala výrobě několika produktů pro domácnosti z drátěných materiálů. Podmínky byly ovšem tenkrát velmi přísné a firma nemohla zaměstnávat mnoho pracovníků, a tak se na výrobě nejprve podíleli hlavně rodinní příslušníci obou zakladatelů Jiří Němec a Vladimír Zdražil.
„Legendami se tehdy staly například odkapávače na nádobí a sušáky na prádlo. Po pádu režimu nabídl rychlý rozvoj podnikání nové příležitosti, a proto firma vyvinula několik nových řad výrobků pro vybavení obchodu a skladových prostor,“ říká Jaroslav Kaštan, obchodní ředitel společnosti.
Rostoucí konkurence na trhu dala impuls k dalšímu vývoji produktů, společnost se začala čím dál více zaměřovat na prodejní a reklamní stojany a na prodej výrobků třetích stran. V současnosti tedy firma nabízí především stojany a regály pro podporu prodeje v obchodech, vybavení pro menší obchody a čerpací stanice a prodejní nábytek pro potravinové řetězce. Stále důležitější roli v rozvoji firmy hraje export, momentálně se na celkové produkci podílí z 80 procent. Nera Displays vyváží například do Německa, Chorvatska, Polska, Rakouska, na Slovensko a do dalších zemí Evropy.
Severská výzva
V loňském roce dostala firma příležitost dodávat své výrobky do maloobchodního řetězce ve Švédsku. Podmínkou úspěchu v podobě získání zakázky však bylo zajištění záručního i pozáručního servisu, popřípadě instalace jejích výrobků u zákazníka v prodejnách švédskou firmou. A právě tato podmínka švédské strany znamenala pro českého vývozce problém. I kvůli jazykové bariéře a neznalosti místního prostředí se českému podniku nedařilo získat kontakt nebo odkaz na švédské firmy, které by byly schopny tento servis poskytnout. Podobný problém řešila firma také v Portugalsku.
Obecně platí, že zahájit export v novém teritoriu není pro společnost jednoduché. Součástí jejích výrobků je totiž také elektrický pohon, takže distributor musí mít znalosti i z této oblasti. Dodavatel musí být navíc schopen zajistit rozvážku a instalaci v prodejnách po celém území země.
„Je pro nás jako firmu z České republiky těžké sehnat menší firmy ve více lokalitách dané země. Hledáme partnery v různých městech, aby přejezdy z více vzdálených míst nestály moc peněz,“ vysvětluje Jaroslav Kaštan. V jiných zemích, kam Nera Displays vyváží, má již společnost vybudovanou síť partnerských firem, které podnikají v oboru instalace vybavení do obchodů nebo realizují stavby veletržních stánků.
Pro trhy ve Švédsku a Portugalsku pomohla Nera Displays najít nové partnery agentura CzechTrade. Podle manažerů společnosti intervence CzechTrade významně usnadnila české firmě vstup do obchodních vztahů se švédskými partnery. Agentura s využitím znalosti prostředí doporučila brněnské společnosti několik místních společností. „Vyhledané firmy se ukázaly jako velmi kvalitní a spolehliví partneři, byť finální kontrakt zatím nebyl uzavřen,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti a dodává: „Získání zajímavé zakázky ve Švédsku přes CzechTrade by určitě ovlivnilo náš export v řádu procent“.
Zákazníci z veletrhu
Do budoucna považuje Nera Displays severský region za velmi perspektivní. „Zatím není významný, ale čekáme od Švédska a Skandinávie jako celku mnoho. Lokální dodavatelé, naši konkurenti, jsou totiž kvůli vysokým životním nákladům drazí,“ porovnává Jaroslav Kaštan. Pro firmu je velmi významnou přidanou hodnotou také stabilita místního trhu a vysoká podnikatelská kultura zdejšího prostředí. Vedení společnosti oceňuje především to, že za správně odvedenou práci a kvalitní produkty jsou švédští zákazníci ochotní platit odpovídající peníze. Rovněž jsou s dodavatelem ochotní jednat o kompromisních řešeních, která jsou přijatelná pro odběratele i dodavatele.
„Je to pro nás v podstatě bezproblémová lokalita s velkou budoucností. V poslední době získáváme z Norska a Švédska nové zákazníky hlavně díky kontaktům z veletrhu Euroshop 2014 v německém Düsseldorfu,“ popisuje Jaroslav Kaštan. Na veletrhu firma velmi ocenila pomoc zahraničního zastoupení Ministerstva obchodu a průmyslu a CzechTrade.
Na zahraničních trzích by společnost nemohla uspět bez důrazu na vývoj a inovace. „Kdo nenabízí něco nového, neexistuje. Máme vlastní vývojové oddělení, vývojovou dílnu a vlastní designéry, kteří tvoří na základě požadavků od marketingu, obchodníků a zákazníků 3D návrhy, podle nichž se vyrábějí vzorky,“ vysvětluje obchodní ředitel Nera Displays.
Kromě inovativních prvků pokládají její představitelé za konkurenční výhodu na zahraničních trzích také cenu. „Ta je díky novým technologiím nižší,“ říká Jaroslav Kaštan. Právě kvůli cenové konkurenceschopnosti přivítal loňské rozhodnutí České národní banky o devalvaci tuzemské koruny.
„Rozhodnutí ČNB o změně kurzu nás velmi potěšilo a hodně nám pomohlo právě proto, že drtivou většinu plateb dostáváme v eurech. Mohli jsme díky tomu zlevnit naše výrobky nebo držet ceny tam, kde bychom kvůli narůstajícím cenám nakupovaných surovin a materiálů museli jinak zdražit. Doufáme, že to vydrží co nejdéle,“ doplňuje Jaroslav Kaštan.
Nejvíce konkurují německým podnikům
Cena ale není jedinou podmínkou úspěchu při exportu. „Důležitá je samozřejmě také kvalita, na niž jsou naši zákazníci zvyklí, stejně jako rychlost a flexibilita, která je pro naše odběratele velmi důležitá. Naše výrobky jsou totiž určeny hlavně k reklamním kampaním s předem určeným časovým harmonogramem,“ popisuje Jaroslav Kaštan.
Největší konkurenci pro Nera Displays představují firmy ze zemí EU, kam směřuje 80 až 90 procent její produkce, hlavně v Německu.
Společnost zaměstnává téměř stovku zaměstnanců ve svém sídle na jihu Brna, kde se nedaleko dálniční křižovatky nacházejí kanceláře, vývojové a technické oddělení i výrobní hala, ve které se vyrábí drtivá většina výrobků.