Výhledy do nové turistické sezóny v Německu

S největším veletrhem cestovního ruchu na světě ITB, který se každoročně koná v březnu v Berlíně (letos virtuálně), a s postupným uvolňováním restrikcí spojených s pandemií se otevřelo téma cestování a turismu v nových podmínkách.

Zařazení ČR na seznam rizikových zemí Českou republiku jako oblíbenou dovolenkovou destinaci Němců velmi znevýhodňuje.

Podle turistických svazů, cestovních kanceláří a operátorů lze předpokládat, že nová turistická sezóna začne postupně v několika vlnách. Branže se připravuje na to, že po Velikonocích se postupně začnou uvolňovat restrikce a omezení a turistická sezóna by koncem května mohla v omezeném módu začít.

Průzkumy ukazují, že důvěra Němců v klasickou dovolenou, a to i v zahraničí, vzrůstá. Nicméně není jisté, vzhledem k aktuálnímu vývoji v ČR, zda to bude možné i v České republice. Zařazení ČR na seznam rizikových zemí Českou republiku jako oblíbenou dovolenkovou destinaci Němců velmi znevýhodňuje, a to i vůči ostatním konkurentům, jako jsou např. Polsko či Rakousko. Tuto situaci např. využilo pro svou turistickou kampaň Maďarsko, které vycítilo příležitost a zaměřilo se na lákání německých turistů.

Německá centrála cestovního ruchu počítá nejdříve s uvolněním domácího trhu a pak s obnovením cestování do sousedních zemí. V loňském roce se ukázalo, že první zahraniční trhy, které se pro německé turisty otevřely, byly právě polský, rakouský a český. Letos to ale s obnovením cestování právě do ČR nevypadá z německého pohledu reálně. Důvodem jsou komplikované podmínky, které stanovují, zda vůbec, a za jakých podmínek do dané země mohu cestovatelé vstoupit, pohybovat se tam a za jakých podmínek se mohu vrátit.

O zahájení sezony se intenzivně diskutuje. Původně plánovaný velikonoční restart se aktuálně nesetkává s politickou podporou, samotní spotřebitelé více věří až květnovým termínům (Svatodušní svátky). Pro novou sezónu se očekává největší možná flexibilita ze strany nabízených služeb (např. 100% stornopoplatek ubytovacích či cestovních nákladů), vysoká preference individuálního cestování autem; pokud autobusem, tak pouze v malých skupinkách (maximálně 20 osob).

Podle Německé centrály cestovního ruchu je typickým německým turistou cestujícím do ČR starší osoba (50+), proto budou německé cestovní kanceláře nabízet testování cestujících před nástupem na zájezd, ochranné a hygienické pomůcky po celou dobu zájezdu tak, aby cesta byla co nejvíce bezpečná po celou dobu zájezdu.

Je reálné takové cesty nabízet od června/července 2021 i vzhledem k rostoucímu počtu naočkovaných osob v SRN. Létání do tzv. „snových destinací“ za obtížných podmínek bez garance doletu (např. testování během dlouhých letů na přestupech, povinná karanténa apod.) je faktor, který tzv. „hraje do karet“ cestování autem do blízkých zemí.

Podle aktuální studie Robert Koch Institutu byl vliv zahraničních dovolených v létě 2020 na rozšíření nákazy v Německu minimální, profesní asociace vidí tuto skutečnost jako silný argument v diskusi s jejich politickými protějšky. Výchozím předpokladem pro start sezony každopádně zůstává stabilní situace celého zdravotnického systému.

Porovnání roku 2019 s rokem 2020:

  • 2020 vs. 2019 razantní pokles pro dosud vzkvétající německý domácí turismus (v roce 2019 496 milionů přenocování na území SRN, v roce 2020 přibližně 299 milionů přenocování).
  • -40 % u dlouhodobých a -60 % u krátkodobých dovolených.
  • Pro 57 % dotázaných se jejich ekonomická situace podstatně nezměnila, což je základní výchozí předpoklad pro dovolenou.
  • V roce 2020 do ČR přijelo téměř 820 tisíc německých turistů. Oproti rekordnímu roku 2019, kdy počet příjezdů z Německa překročil hranici 2 milionů hostů, jde tedy o 60% propad.
  • Přesto zůstalo Německo s velkým odstupem na prvním místě mezi zahraničními turisty, nejvíce hostů v prvním covidovém roce bylo z tuzemska – 8 milionů.
  • 80 % Němců už přemýšlelo o dovolené v roce 2021, 51 % deklaruje opravdu chuť dovolenou podniknout.

Letošního veletrhu ITB NOW 2021 se pod záštitou CzechTourism účastnilo 30 českých spoluvystavovatelů – zástupců cestovních kanceláří, hotelů a regionů. Účast ve virtuální české expozici byla bezplatná (náklady převzal v rámci podpory sektoru postiženého krizí CzechTourism).

České cestovní kanceláře se nejčastěji dotazují na podmínky transitu Německem do dalších zemí (např. při odletu z jiné země). Lázeňští specialisté se ptají na možnosti a podmínky využití lázeňských voucherů pro německé turisty, loni se v souvislosti se zařazením Německa a pak ČR na seznam rizikových zemí zjišťovaly praktické informace týkající se podmínek vstupu a opuštění země.

V roce 2020 se CzechTourism podařilo s německou cestovní kanceláří Marco Polo připravit novou tour po České republice, nyní probíhá ve spolupráci s dalšími cestovními kancelářemi příprava nových obsahů pro katalogy na sezonu 2022.

Česká republika zůstává pro německé turisty velmi oblíbenou destinací. V roce 2016 navštívilo Českou republiku 1,881 milionu německých turistů, v roce 2019 už to bylo 2,075 milionu německých turistů s téměř 6 miliony přenocování a nebýt pandemie koronaviru, kdy za loňský rok nastal propad na 818 000 turistů, ukázal se by se jasný stoupající trend návštěvnosti.

Německo na svůj boom u českých turistů ještě čeká. Podle Německé centrály cestovního ruchu navštívilo v roce 2019 Německo 653 000 Čechů s téměř 1,385 milionu přenocování (včetně campingu). Camping a cestování s obytnými auty a karavany je trend, kterému naopak pandemie koronaviru pomohla zcela jasně. 

Výchozí situace pro plánování dovolených je pozitivní, po zkušenostech z loňska se očekává rychlý nástup (jakmile bude možné cestovat, lidé vyrazí). Sama Německá centrála cestovního ruchu očekává nejdříve návrat zahraničních turistů ze sousedních zemí, pro letní sezonu případně využití bezpečnostních koridorů, vzdálenější trhy až v druhé polovině/závěru roku 2021. Vzhledem k situaci je také větší zájem o společné marketingové projekty a kofinancovaní aktivit na promo ČR na aktuální sezonu.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Berlíně (Německo). Autorka: Tereza Petráňová ve spolupráci s německým zastoupením CzechTourism.

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme