Výroba aut je rekordní, aféra Volkswagenu poptávku nezlomila

Český automobilový průmysl sečetl loňské prodeje a výsledkem jsou samé superlativy. Osobních aut i autobusů vyrobily tuzemské továrny nejvíc v historii, skokově vzrostla i produkce motorek. Vzaly tak zasvé obavy, že klíčové odvětví doplatí na aféru s šidícími motory koncernu Volkswagen.



Za vším hledej auto. Alespoň v české ekonomice. O obě dvě hlavní lichotivá čísla tuzemského hospodářství – tedy rekordní loňský vývoz atakující hranici čtyř bilionů korun a růst HDP o 4,5 procenta – se podstatnou měrou zasloužil právě automotive průmysl.

Ten přepsal historické rekordy hned v několika kolonkách, chce se říct skoro navzdory vývoji ve světě. Odbyt nezastavila ani aféra s motory šidícími emisní testy, která vypukla v americké větvi koncernu Volkswagen, ani slábnoucí poptávka na některých trzích.

Největší český exportér, společnost Škoda Auto, prodala 1,06 milionu osobních aut. Nejsilnějším trhem pro značku zůstává Čína, kde loni prodala skoro 282 tisíc aut, odbyt ale stagnoval. Zemí, kde naopak popularity škodovek raketově rostla, bylo Turecko. Víc než 22 tisíc prodaných vozů znamenalo meziroční růst odbytu o 58 procent.

Značce se dařilo také v Evropě, hlavně v jižních státech. V Portugalsku prodala firma meziročně skoro o 31 procent víc aut, v Bulharsku o 28 procent, ve Španělsku o 24 a v Itálii zhruba o 17 procent víc.

Vedle exportu si vedla Škodovka výborně i na domácím hřišti, když v Česku prodala 85 tisíc vozů, což je meziroční přírůstek o 21 procent. Euforii tak krotí jen Rusko. Tam se celkem pochopitelně – v souladu s celkovou recesí – propadl i prodej škodovek z předloňských 84 tisíc jen na 55 vozů v loňské sezoně.

Euforii krotí jen Rusko. Tam se v souladu s celkovou recesí propadl i prodej škodovek

Letos chce Škodovka pracovat na nové modelové řadě. „Běží teď na plné obrátky přípravy na další fázi modelové ofenzivy, v jejímž rámci Škoda mimo jiné posílí své zastoupení v segmentu SUV,“ uvedl předseda představenstva společnosti Bernhard Maier.

Dařilo se i dvěma dalším tuzemským výrobcům. Firma Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku měla loni na kontě víc než 342 tisíc automobilů, což je meziroční růst o 11 procent. Z kolínské automobilky Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) vyjelo loni 219 tisíc nových vozů, to je meziroční růst o osm procent.

Největším trhem TPCA je Velká Británie, kde firma prodala více než čtvrtinu všech aut. „Třicet procent vozů vyrobených v TPCA v roce 2015 bylo vybaveno řízením na pravé straně. Stoupl i počet automobilů s automatickou převodovkou,“ uvedl mluvčí společnosti Marek Hovorka.

U autobusů byla dosavadní nejvyšší produkce překročena asi o 600 vozů. Největší výrobce Iveco Bus zvýšil výrobu o 13 procent na 3728 vozidel. Továrna SOR Libchavy poslala do světa 742 autobusů, to je růst o třetinu. Mírně klesla pouze produkce opavské společnosti KH motor centrum. Ta vyrobila 47 autobusů.

U nákladních vozů a motorek jsou počty jednoduché, protože v obou segmentech působí už jen po jednom tuzemském výrobci. Společnost Tatra Trucks potvrdila renesanci výroby nákladních vozů v Kopřivnici, odkud jich loni vyjelo 850. Letos chce firma překročit metu tisícovky vyrobených náklaďáků.

Velmi lichotivý růst zaznamenal jediný tuzemský výrobce motorek Jawa Moto. Víc než 1700 nových strojů představuje růst produkce o plných 60 procent. Firmě se tak potvrzuje nová strategie. Utlumila vývoj malých motorek s kubaturou do 250 kubických centimetrů a naopak pracuje na silnějších strojích s objemem jeden litr a více.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme