Výrobce známé cizrnové pomazánky dobývá zahraniční trhy

Firma I love Hummus, známá svou oblíbenou cizrnovou pomazánkou, dodává své výrobky do více než 700 obchodů a obchodních řetězců po celém Česku a Slovensku a úspěšně expanduje i do dalších evropských zemí.

Pandemie covid-19 progres nezastavila. Během ní ve spolupráci s CzechTrade spustila firma I love Hummus i německý e-shop pro prodej fermentované zeleniny Kimchi www.ilovekimchi.de. „Již teď je zřejmé, že evropský trh jde cestou BIO výrobků a my jsme na to připraveni. Vyvíjíme další nové produkty a hledáme nové cesty k našim zákazníkům,“ říká zakladatel firmy Štěpán Hodač.

Cizrnovou pomazánku hummus začal Štěpán Hodač vyrábět po návratu ze stáží v restauracích na Blízkém východě. V roce 2011 založil malou rodinnou firmu, kde nad výrobou bděla jeho čtyřiaosmdesátiletá babička.

Postupem času se jejich tým rozrostl, výroba se přesunula do větších, modernizovaných prostor a do sortimentu zařadili i fermentovanou zeleninu Kimchi. Nyní mají jejich produkty  v portfoliu maloobchodní řetězce a prodejci jako Albert, Globus, Tesco, Sklizeno, kosik.cz, rohlik.cz, fresbedynky.cz. Prodávají se ve více než 400 zdravých výživách.

Firma vyrobí téměř 500 tisíc krabiček Hummusu ročně. Nově provozují e-shop www.ilovekimchi.de, který je dalším prodejním kanálem pro distribuci fermentované zeleniny do Evropy. Ve spolupráci s agenturou CzechTrade vyvážejí své produkty na slovenský, německý, polský a maďarský trh.

Evropští lídři

 „Naším cílem je být lídrem na evropském trhu s luštěninovými pomazánkami a fermentovanými produkty, proto již téměř dva roky spolupracujeme s CzechTrade. Letos jsme se pod jejich záštitou účastnili výstavy Biofach v Norimberku nebo Sirha v Budapešti, ale bohužel, některé domluvené spolupráce nemohly být dotaženy do úspěšného kontraktu, a to kvůli covidové situaci.

Firma nicméně během koronavirové krize využívala webinářů CzechTrade s cílem pochopit , jak posílit obchod přes e-shop a následně jsme s pomocí agentury spustila německou mutaci webu www.ilovekimchi.cz,“ vysvětluje Štěpán Hodač.

Hodač: Kimchi je antivirotikum, které skvěle chutná

Co vás přivedlo k podnikání? Kdy se zrodila myšlenka, že se budete věnovat výrobě hummusu?
V roce 2011 jsem se pustil do plnění vlastního snu a začal jsem s výrobou hummusu. Po několika předešlých návštěvách blízkého orientu jsem propadl kouzlům izraelských tradic a zdejší kultuře, zde se zrodila myšlenka o založení I love Hummus. Pár měsíců po absolvování několika stáží v izraelských restauracích, studiu výroby a marketingu se mi podařilo v Čechách založit malou rodinnou firmu. Dnes je nás osmnáct, výrobu jsme přesunuli do Divišova u Prahy a provozujeme české a nově i německý e-shop.

Co považujete za největší úspěch?
Tak především to, že se mi s malou firmou, která prvních pět let byla založena pouze na jednom produktu, podařilo dojít až sem, kdy už začínáme být plnohodnotnou společností se vším všudy a stále dál rosteme a expandujeme. Pět let pouze s jedním produktem a dnes náš Hummus najdeme ve více než 600 obchodech po celé republice. Je to výsledek systematické práce a toho, že jsem se v žádné situaci nevzdal a vždy bojoval až do konce. I když to v některých situacích znamenalo, že jsem prohrál. Zásluhu na tom má i náš tým, který za všech okolností táhne za jeden provaz a všichni děláme práci, která nás baví.

Jak se vám podařilo rozvíjet exportní aktivity v době pandemie?
Relativně v krátké době po nouzovém stavu jste spustili německý e-shop. Během pandemie hodně narostl zájem o Kimchi, protože lidé zjistili že se jedná o velmi silné přírodní antivirotikum a zároveň je chuťově skvělé. Proto jsme se rozhodli, že zkusíme na zahraniční trhy vstoupit také online formou, protože klasický obchod se zasekl. E-shop nám tak pomáhá se v zahraničí zviditelnit. Bohužel, pandemie nám rozvoj exportu ztížila jako dalším firmám. Online schůzky jsou sice dobrá alternativa, ale rozhodně to nenahradí osobní setkání. Domlouvání obchodu, hlavně pokud se jedná o první vzájemnou spolupráci, je především o mezilidských vztazích. Ačkoli toto období nebylo úplně příznivé, šli jsme dál a spolu s CzechTrade jsme našli cestu, jak se posouvat kupředu alespoň prostřednictvím zahraničního e-shopu. CzechTrade nám velmi pomáhá, a to jak formou různých školení, tak i navázáním důležitých kontaktů.

Co plánujete do budoucna? Kde vidíte vaši společnost za deset let?
Plánujeme rozvíjet luštěninovou a fermentovanou řadu. Upřímně je pro mě těžké si představit co bude za pět, natož za 10 let. Přál bych si, abychom tou dobou už byli největším výrobcem hummusu a fermentované zeleniny v EU čistě přírodní na bázi, bez přidaných látek a konzervantů. Právě tím se lišíme od konkurence. Naše vize je: všichni lidé budou jíst kvalitní a dobré jídlo.

Hummus nezná hranice

Expanze do zahraničí je dnes pro firmu klíčová. „Nechceme být závislí pouze na českém trhu a děláme vše proto, aby naše produkty byly atraktivní pro celou Evropu,“ říká Hodač.

Produkty se řídí Evropským standardem HACCP a od roku 2020 jsou mezinárodně certifikovány International Food Standard – Food, které jsou významné hlavně pro expanzi na západoevropské trhy. „Uzavření obchodu v Německu je během na dlouhou trať, některé kontrakty již byly dojednány, ale pandemie řadu plánů přibrzdila. Jako úspěch lze hodnotit jak jednání s jedním z největších maloobchodních řetězců v Německu, tak i spuštění německého e-shopu,“ dodává ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu Adam Jareš.

Nyní společnost I love Hummus navazuje spolupráci s ostatními zahraničními kancelářemi CzechTrade a hledá další možnosti exportu do Pobaltí, Skandinávie, Rakouska, Francie, Chorvatska, Slovinska, Velké Británie a zemí Beneluxu.

I love Hummus v kostce

Společnost I love Hummus vznikla v roce 2011 a zabývá se výrobou a distribucí zdravých potravin, převážně Hummusu a Kimchi v biokvalitě. Ročně vyrobí téměř 500 tisíc krabiček Hummusu, zalistovala se do více jak 700 obchodů a obchodních řetězců po celé České a Slovenské republice. www.ilovehummus.cz

Video I love hummus

Zpět na začátek

Pravidelné novinky e-mailem