K nejvyšším českým horám neodmyslitelně patří lyžování, snowboarding a v létě cykloturistika. Roman Blažek a jeho manželka Adéla Bódiová našli raison d´etre v tom, že budou dělat radost sportovně založeným dětem, včetně vlastních, před pěti lety.
„Nenašel jsem na trhu kvalitní lyže a snowboardy pro své děti, tak jsem jim je vyrobil sám. A z koníčku se stala rychle rostoucí firma,“ říká Roman Blažek.
Sám je jedním z průkopníku výroby snowboardů v Čechách. Pod značkou Westige vybudoval úspěšnou firmu a rozjel také první tuzemský e-shop se sportovním vybavením Snowboards.cz.
Ve velkém podniku s desítkami zaměstnanců nebyl prostor pro kreativitu a Roman Blažek se tu nemohl věnovat výhradně tomu, co ho bavilo a naplňovalo. Westige tedy prodal a začal od nuly.
Dětem musíte vyhovět
Jeho manželka Adéla popisuje, jak náročné je vyhovět nejen technickým požadavkům na dětské lyže, snowboardy a kola, ale také potřebám malých zákazníků.
„U designu vždy necháme udělat více motivů, než potřebujeme, a pak je konzultujeme přímo s dětmi. Kolikrát se spleteme a děti nás vyvedou z omylu, když nám řeknou, co se jim vlastně líbí,“ říká Bódiová v další epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.
Děti potřebují jiný produkt než dospělí, protože mají jiné fyzické parametry. Beany nedělá zmenšeniny výrobků pro dospělé, zabývá se vývojem produktů, aby byly uzpůsobené potřebám a požadavkům dětských zákazníků
Adéla Bódiová, Beany
„Vnímali jsme s manželem, že prostor na dětském trhu je. Ne že by nebylo dostupné kvalitní vybavení, ale ne v tak široké nabídce, jako bychom si představovali, a určitě nesplňovalo všechny naše požadavky,“ vzpomíná Bódiová na začátky podnikání v roce 2017. Výhrady měli hlavně vůči designu klasického sportovního vybavení a tomu, že výrobci nedokáží oslovit přímo dětského spotřebitele.
Dětské sportovní vybavení má podle Bódiové svá specifika. Snowboard musí být měkký, ale pevný – a také co nejlehčí, aby ho dítě mohlo na sjezdovce nosit samo. A také u kola rozhoduje každý gram. Nejlehčí dětský bicykl značky Beany váží sotva pět kilo.
Aby nePrasklo. Křehkost skla kombinuje designérka s pevností betonu
„Chceme, aby si dítě ke sportu našlo vztah. A když mu dáte kolo vážící půlku toho, co ono samo, tak mu to jen znechutíte,“ vysvětluje.
V Beany rozjeli produkci ve velkém hned na startu – vyšší vstupní kapitál si mohli dovolit díky předchozímu podnikání. „Výrobu jsme od startu rozjížděli ve stovkách kusů, a to u lyží, snowboardu i kol. Od počátku tam byla ambice nastartovat velkovýrobu kvalitního dětského sportovního vybavení. Veškeré konstrukce a technologie si připravíme sami a vše necháváme následně vyrábět v zahraničí,“ popisuje Adéla Bódiová.
Přesun výroby do Evropy?
Před dvaceti lety se výroba lyží a zimního vybavení začala přesouvat z tradičních destinací jako Rakousko do jihovýchodní Asie. Až v posledních letech se továrny vracejí do Evropy, kde ale výrobcům často chybějí kapacity na pokrytí poptávky od zadavatelů. „Přesto je pro nás aktuálním tématem přesun výroby – když ne přímo do Česka, tak někam do Evropské unie,“ doplňuje spolumajitelka.
Dětská kola Beany se kompletují na Filipínách, snowboardy a lyže se v současnosti vyrábějí na Taiwanu a v Číně, lyžařské vázání se vozí z Itálie. Pokud jde o lyže a snowboardy, v Beany se pracuje výhradně se dřevem. Prkýnka se vyrábějí nejčastěji z javoru, topolu či exotické paulovnie.
Podle Adély Bódiové není problém vyrobit superkvalitní a drahý produkt, ale firma z Vrchlabí vždy chtěla dodávat na trh kvalitu, která je pro většinu rodičů cenově dostupné.
To, co zákazníci na Beany oceňují především, je neotřelý a zajímavý design. „Spolupracujeme s celou řadou designérů a návrhářů doma i v zahraničí, ať už jde o jednotlivce nebo i designérská studia. Po letech už víme, na co koho oslovit,“ usmívá se Bódiová.
Nejžádanějšími konzultanty jsou přitom sami nejmenší zákazníci. Pro Adélu Bódiovou i Romana Blažka ideální zpětná vazba. „Někdy si myslíme, že pro desetileté dítě je ten design nevhodný a pro patnáctileté by byl ideální, ale ono nás to desetileté vyvede z omylu a řekne: tohle chci, to je ta největší pecka. Jednoduše si necháváme poradit od těch, pro které to děláme,“ dodává podnikatelka.
U velkých výrobců – zejména jízdních kol, ale i lyžařského vybavení – tvoří páteř výroby produkce pro dospělé. Proto se na trhu otevírá prostor pro menší firmy, aby segment dětského sportovního vybavení pokryly. A mezeru na trhu našla před lety i vrchlabská firma Beany, která se od té doby může chlubit velmi solidním růstem.
Jak je v podnikání důležitá víra a intuice? Podle čeho mají rodiče vybírat vhodné dětské sportovní vybavení? A kdo vlastně vymyslel název firmy a jak na ni dopadla covidová krize? Poslechněte si celou epizodu podcastu na info.cz.