Výrobu elektromobilů ve Španělsku urychlí nová gigatovárna na baterie

Výroba elektroaut se ve Španělsku dynamicky rozvíjí a země se stává jedním z předních hráčů v Evropě. Španělsko přitahuje významné zahraniční investice díky strategické poloze a kvalitní průmyslové infrastruktuře.

Sektor elektromobilů nově posílí také chystaná gigatovárna na baterie v Zaragoze. Schválení projektu Stellantis a jeho čínského partnera CATL na výstavbu továrny na baterie v Zaragoze představuje významný milník pro španělský průmysl.

Ilustrační fotografie

Gigatovárna, největší svého druhu ve Španělsku, posiluje strategii elektrifikace společnosti Stellantis a zdůrazňuje roli Španělska jako klíčové země v této oblasti. S plánovanou investicí 4,1 miliardy eur a kapacitou až 50 GWh (ekvivalentní milionu baterií o 50 kWh) umožní výrobu dostupnějších elektromobilů s větší autonomií.

ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva

Továrna bude vyrábět lithium-ferrofosfátové baterie (LFP), které jsou cenově dostupnější než tradiční lithium-iontové baterie díky použití železo-fosfátových materiálů. Tyto baterie umožní Stellantisu zásobovat výrobní centra ve Figueruelas (Zaragoza), Vigu a Madridu, čímž se posílí evropská nezávislost na asijských dodavatelích. Továrna bude hrát klíčovou roli při zajištění odolnosti evropského automobilového průmyslu vůči geopolitickým výzvám a obchodním omezením.

Projekt vytvoří tři tisíce přímých pracovních míst a podpoří tisíce dalších v dodavatelském řetězci a souvisejících odvětvích. Posílí pozici Aragonie jako centra pro high-tech výrobu, čímž naváže na úspěchy regionu při lákání firem jako Amazon, Microsoft a Blackstone. Tento projekt by měl také přispět k růstu HDP Španělska, kde automobilový průmysl již nyní tvoří přibližně 10 % ekonomiky.

Fondy EU i národní pobídky

Španělská vláda na projekt vyčlenila prostředky z iniciativy PERTE (Proyectos Estratégicos para la Recuperación y Transformación Económica), která mobilizuje evropské fondy na podporu strategických průmyslových odvětví. Vláda Španělska a Aragonie se zavázala projekt podpořit dalšími pobídkami, které již nyní přesahují 298 milionů eur a zahrnují kombinaci přímých dotací a nízkoúročených půjček.

Výstavba nové gigatovárny na baterie v Zaragoze znamená příležitost i pro české firmy. Česko má silnou průmyslovou základnu v oblasti automobilového průmyslu a výroby dílů pro elektromobily, jako jsou bateriové systémy, elektronika nebo specializované materiály. Českým firmám by se mohla otevřít možnost stát se dodavateli pro Stellantis. Firmy zabývající se strojírenskou výrobou, robotikou nebo automatizací mohou nabídnout technologie pro výrobu nebo logistiku. Také české technologické firmy a startupy, zaměřené na elektromobilitu, bateriové technologie či softwarová řešení by mohly přinést inovativní produkty a řešení, která by Stellantis mohl využít při výrobě nebo optimalizaci procesů.

Zastupitelský úřad ČR v Madridu doporučuje českým firmám sledovat výběrová řízení a navázat kontakt s místními obchodními komorami či s přímo s vedením gigafactory Stellantis. Podporu může nabídnout české velvyslanectví v Madridu či kancelář CzechTrade ve Španělsku, které mohou pomoci s navazováním kontaktů a podporou při vstupu na španělský trh.

Ve Španělsku působí šest firem, které zde mají vlastní montovny na výrobu elektrických automobilů. V Martorellu se nachází výrobní závod Seat, v dalším závodě společnosti Volkswagen v Pamploně se od roku 2026 bude vyrábět model Škoda Epiq. Dále zde působí společnosti Stellantis, Renault, Ford, Mercedes a Hispano Suiza. Zájem o výrobu elektrických vozidel ve Španělsku je navíc podpořen ekologickými cíli a regulacemi, které směřují k snížení emisí CO2 a podpoře udržitelných dopravních řešení.

Automobilky a dodavatelé v zemi investují do inovací a technologií, jako jsou bateriové články a elektrické pohonné systémy, aby udržely konkurenceschopnost na globálním trhu. Celkový počet vyrobených automobilů ve Španělsku ročně přesahuje dvoumilionovou hranici, podíl elektronických a hybridních vozů zatím však představuje pouhých 13,6 % (v roce 2023 bylo vyrobeno 332 225 aut).

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Madridu (Španělsko). Autorka: Zuzana Hlavičková, ekonomická diplomatka.

• Teritorium: Evropa | Španělsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme