Vývoz českého piva na Filipíny rostl i během pandemie

Prodej piva na Filipínách po pandemickém propadu čekají nadějné vyhlídky. Velvyslanectví ČR v Manile proto ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR uspořádalo prezentační akci českého piva a dalších alkoholických nápojů.

Akce se konala v rámci marketingových aktivit na podporu ekonomické diplomacie. Více než čtyři sta hostů, mimo jiné z řad distributorů alkoholických nápojů, nákupčích hotelů a restaurací či manažerů maloobchodních sítí, mělo možnost ochutnat pivo značek Pilsner Urquell a Kozel, ale i českou whisky a další destiláty firmy R. Jelínek.

Ilustrační fotografie

Situace na filipínském pivním trhu v době covidu-19

Prodej piva na Filipínách utrpěl v roce 2020 velký pokles, protože pandemie covidu-19 a z ní vyplývající opatření silně omezily přístup k pivu. Nejen, že byly zavřeny restaurace a bary, ale po značnou část roku platil i  maloobchodní zákaz prodeje alkoholických nápojů. Prémiové produkty jako řemeslné pivo, tmavé pivo a prémiový ležák byly v roce 2020 nejvíce zasaženy omezeními covidu-19 a v roce 2021 zaznamenaly pomalejší tempo oživení.

Vysoká úroveň proočkovanosti umožnila letos zrušit téměř všechna omezení a Filipíny se dokonce začátkem roku 2022 znovu otevřely pro turisty ze zahraničí. Předpokládá se proto, že on-trade kanál zaznamená v nadcházejících letech dynamický růst a v roce 2025 se bude podílet na celkových prodejích piva z 31 % oproti současným 24 %.

Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

V celkovém objemu prodeje piva zůstane off-trade kanál i nadále dominantní. Přední retailoví hráči totiž investují do rozšiřování své dostupnosti a obchodního merchandisingu v různých oblastech, což bude dále zvyšovat poptávku po standardním ležáku i po pivních speciálech.

Příjmy z prodeje piva na Filipínách by v letech 2022 až 2025 měly meziročně růst 9,2% tempem. V dolarovém vyjádření to znamená, že hodnota filipínského trhu s pivem v roce 2025 přesáhne 4 miliardy USD oproti 3 miliardám USD projektovaným pro letošní rok. Prognózy tak ukazují, že pivo má na Filipínách stále velký potenciál, přestože je již nyní zdaleka nejrozšířenějším alkoholickým nápojem v zemi z hlediska objemu i příjmů z prodeje.

Českému pivu se dařilo i za pandemie

Pozoruhodné je, že i přes výše uvedené problémy se českému pivu na Filipínách dařilo i v pandemických letech. Zatímco v roce 2019 byl český export piva na Filipíny v hodnotě cca 500 tisíc korun, v roce 2021 hodnota vývozu překonala milion korun. Již nyní můžeme říct, že i letošní rok bude rekordní, protože vývoz za prvních osm měsíců překonal hodnotu 1,1 milionu korun. V absolutních hodnotách jsou to sice relativně malé částky, zřetelně ale dokládají růstový potenciál filipínského trhu.

Kromě piva, ať již ležáku či pivních speciálů, na Filipínách může najít své místo i české víno. Exportní statistiky této komodity rovněž ukazují silný meziroční růst. Z důvodu specifických chuťových preferencí, kdy Filipínci preferují sladkou chuť, mají potenciál zejména dezertní vína či některé odrůdy jako např. Pálava. Uplatnit se však můžou i jiné české destiláty a likéry.

Ilustrační fotografie

Večer českého piva v Manile

Rostoucí exportní příležitosti pro výrobce českých alkoholických nápojů se rozhodlo podpořit i Velvyslanectví ČR v Manile, které po více než dvouleté pauze vynucené pandemií covidu-19 opět uspořádalo akci s názvem Czech Beer Night. První ročník Czech Beer Night označil tehdejší ministr zahraničních věcí Filipín za jednu z nejzábavnějších událostí roku 2019. Jak ukazují ohlasy foodblogerů a influencerů na sociálních sítích i články v místních novinách, také druhý ročník Czech Beer Night dostál své pověsti.

Kromě alkoholických nápojů měli hosté možnost ochutnat i tradiční česká jídla v podobě guláše, pečených klobás a kysaného zelí. V rámci kulturní části programu zazněly árie známých českých skladatelů Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka v podání místní opěrní pěvkyně Em Alcantara.

Dále došlo i k velice efektní video-prezentaci České republiky doplněné o další propagační materiály agentury CzechTourism, které byly hostům k dispozici v průběhu večera. Česká republika tak byla prezentována nejen jako atraktivní turistická destinace, ale také jako domov tradičních produktů, které si nyní nacházejí své místo na opět rostoucím filipínském trhu.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Manile (Filipíny). Autor: Maroš Guoth, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Filipíny | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme