Vývoz úspěšné české společnosti do Egypta a Kazachstánu jistí EGAP

Každý korunkový uzávěr na lahvi s pivem nebo limonádou má vespodu těsnění přiléhající k hrdlu lahve. Ať už budete otevírat ležák v Číně nebo kolu v Mexiku, zůstane vám v dlani korunkový uzávěr s těsněním, které s vysokou pravděpodobností pochází od české firmy D PLAST.

Zlínská společnost zahájila činnost hned po revoluci v roce 1991 a v současnosti tvoří největší část její produkce právě takzvaný potravinářský granulát, ze kterého se po celém světě lisují těsnění nápojových uzávěrů.

Ilustrační fotografie

Nyní D PLAST poprvé vyváží do Egypta a Kazachstánu s pojištěním EGAP. „Riziko je totiž třeba minimalizovat, zejména pokud odběratele dobře neznáte,“ vysvětluje finanční ředitel D PLAST Jiří Dobeš.

„Z hlediska objemu produkce jsme druzí největší na světě, takže ta šance, že zrovna narazíte na korunku s těsněním vyrobeného z granulátu od nás, je poměrně vysoká. Naše produkce směřuje z 98 % právě do zahraničí, vyjma Austrálie prakticky do celého světa.“

Vašimi odběrateli jsou výrobci korunkových uzávěrů. Máte jeden stejný produkt pro všechny zákazníky, nebo ho nějak modifikujete?

Vyrábíme granulát, který má specifické vlastnosti pro použití v potravinářském a nápojářském průmyslu. Naši odběratelé z něj vylisují těsnění do uzávěrů různých typů lahví. Nejčastěji se jedná o tzv. „pry-off“ uzávěr, což je klasický typ korunkového uzávěru, který znáte například z běžných půllitrových lahví piva. Dalším typem může být například tzv. „twist-off“ uzávěr, kdy se korunka vytáčí proti směru hodinových ručiček. V našem portfoliu máme i granulát pro plastové či hliníkové uzávěry. Granulát jsme samozřejmě schopni modifikovat dle specifických přání zákazníků.

Váš závod má vlastní vývojové oddělení, co je potřeba na těsněních korunek vyvíjet?

Náš výzkumný tým musí reagovat na konstrukční změny vycházející z požadavků průmyslu balení nápojů – složení nápojů nebo způsob plnění lahví a také na vývoj výrobních linek na korunkové uzávěry. Těsnicí materiál svým složením musí splnit základní požadavky na zpracovatelnost na linkách a na přímý kontakt s různými typy nápojů.

Takže okamžitě reagujete na potřeby zákazníků…

Přesně tak. Všechny tyto požadavky se hodnotí podle příslušných norem, platných ve světových regionech (EU, Afrika, Amerika, Čína, Dálný východ). Vývojové oddělení musí být v kontaktu se zákazníky, kontinuálně reagovat na jejich požadavky, sledovat nové trendy v oblasti uzávěrů pro nápojový průmysl a modifikovat vlastnosti a parametry těsnicích hmot. Naše vývojové oddělení je vybaveno různými laboratorními přístroji, na kterých probíhá vývoj i testování vyvinutých granulátů. Jakmile granulát dosáhne požadovaných parametrů, odesíláme vzorky zákazníkovi k testování.

Ilustrační fotografie

S EGAPem teď vyvážíte do Egypta a Kazachstánu. Jak se firma ze Zlína dostane právě sem?

Je to zásluhou činnosti našich business managerů a účastí na významných světových veletrzích. V některých regionech je potřeba využít místních agentů, protože kultura obchodu je zde specifická. V Egyptě a Kazachstánu využíváme od EGAPu pojištění splatnosti faktur. Komerční pojišťovny nebyly v určitý moment schopny nám tyto trhy pojistit, tak jsme oslovili EGAP, jestli na to má kapacitu, a povedlo se. Kam nemůže komerční pojišťovna, tam nasadíme EGAP. Pokud ty zákazníky dost dobře neznáte z hlediska jejich kredibility, tak cítíte riziko, které je potřeba alespoň částečně eliminovat. Díky tomu, že EGAP uměl tyto teritoria pojistit, jsme klidnější.

Měli jste důvod k neklidu? Špatné zkušenosti s neplacením faktur?

Máme historicky negativní zkušenosti např. se zákazníky z Jižní Ameriky, což tolik nepřekvapí. Nicméně, v poslední době se objevují problémy s placením třeba i u odběratelů ze západní Evropy – Francie, Rakousko – tedy zemí, které mají kvalitní rating. Proto i u zákazníků ze západní Evropy musíme při analýze dat jít do větší hloubky. Navíc u zmíněného Kazachstánu se ke komerčnímu riziku přičítá geopolitické, proto je dobré při pojištění spolupracovat se silným partnerem.

Řada českých exportérů se vypořádává s výpadkem ruského trhu. Jsou právě zakázky z Egypta a Kazachstánu těmi, které nahrazují někdejší zákazníky z Ruska?

V našem případě to nemá žádnou souvislost. Dodávky do Ruska byly před válkou minoritní a navíc i v té době jsme se více soustředili na rozšíření jiných trhů. Například v Africe rosteme kontinuálně.

Společnost D PLAST vznikla v roce 1991 jako výrobce technických past pro sektor automotive. V současné době v sortimentu nad původní technickou pastou výrazně převládá takzvaný potravinářský granulát. Ten se používá na výrobu těsnění pod korunkové uzávěry skleněných lahví.

Převzato z Magazínu ze světa exportu (32/2023). Autoři: Jana Tocháčková, specialista PR a marketingu, a Jan Černý, tiskový mluvčí EGAP

• Teritorium: Česká republika | Zlínský kraj
• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme