Výzkum, vývoj i trh ve třetích zemích. Jihokorejská železnice láká i Čechy

Specializované produkty a komponenty, ale i technologie nebo zázemí testovacích a zkušebních aktivit, propojení odborných pracovišť, univerzit a korejských subjektů nebo přístup na trhy ve třetích zemích.

To vše může nabídnout Jižní Korea českým firmám a veřejnému sektoru v segmentu železniční dopravy, o čemž se přesvědčila i nedávná česká incomingová mise do země.

Ilustrační fotografie korejského vlaku
Ilustrační fotografie | Foto: NGCHIYUI / Shutterstock.com

Jihokorejský železniční průmysl patří k technologicky nejvyspělejším v Asii a prochází obdobím intenzivní modernizace a internacionalizace. Podle údajů Korea Railway Association (KORASS) dosáhla loni velikost železničního segmentu hodnoty 15,8 miliardy USD.

ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí

Aktuálními tématy jsou zejména: výstavba nových tratí vysokorychlostní železnice a její další rozšíření nebo segment městské železnice a metra poháněný rostoucí urbanizací a potřebami dojíždějících. Jihokorejské železnice zavádějí digitální řídicí systémy v rámci infrastruktury s důrazem na chytrá řešení, buduje segment údržby a služeb v souvislosti s růstem a stárnutím železniční sítě, má zájem také o udržitelné technologie, včetně systémů na vodíkový nebo elektrický pohon.

Nové systémy pro provoz i bezpečnost

Strategie do budoucna nastiňuje také plán rozvoje železničního průmyslu pro roky 2021–2025, který se zaměřuje na internacionalizaci technologií (signalizace ETCS úrovně 3, standard vysokorychlostní železnice 400 km/h), podporu expanze do zahraničí či inteligentní a autonomní řízení (bezobslužné systémy úrovně 4, rozšíření KTCS-M) nebo integraci dopravy (platforma RaaS, přestupní centrum GTX). Plán počítá také s další výstavbou železnic – posílením sítě hlavních tratí (polorychlostní železnice, GTX A/B/C); rozšířením metropolitních železnic se zaměřením na čtyři hlavní regionální města a zlepšením efektivity (integrované řízení BIM, centra podpory soukromého sektoru). Velkým tématem je také bezpečnost železnic, kam spadají senzory internetu věcí, AI CCTV, systém RAFIS či standard pro automatizovanou dopravu.

O možnostech české účasti na rozvoji železnici v Jižní Koreji jednala také delegace našich firem pod hlavičkou Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) a v doprovodu Ministerstva dopravy ČR, vedeného ředitelem odboru zahraničních vztahů a EU Zdeňkem Čechurou.

Program mise zahrnoval na politické úrovni jednání s resortními protějšky z Ministerstva pro zemi, infrastrukturu a dopravu či zástupci správy jihokorejských železnic. Na byznysové úrovni zrealizovalo české velvyslanectví ve spolupráci s asociací KORASS B2B fórum v Soulu a dále pak jednání s významnými partnery, jako jsou Korea Railroad Research Institute, Hyundai Rotem, Woojin a KORAIL. Nechyběly ani technické exkurze do provozů Metro Seoul, Metro Busan a také Seoul Transport Operation & Information Service.

V případě zájmu mohou české společnosti kontaktovat obchodní oddělení zastupitelského úřadu ČR v Soulu na adrese seoul.commerce@mzv.gov.cz.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Soulu (Korejská republika). Autoři: Jakub Kopecký, ekonomický diplomat, Blanka Bednářová, zástupkyně ředitele odboru zahraničních vztahů a EU, Ministerstvo dopravy ČR
• Teritorium: Asie | Korejská republika | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme