WO-MUM chce změnit vnímání módy u zákazníků

V roce 2023 proběhl druhý ročník unikátního vzdělávacího programu Women in Tech, který vznikl ve spolupráci Hospodářské komory České republiky, jejího Výzkumného ústavu pro podnikání a inovace a společnosti Huawei.

Hospodářská komora ČR chce v tomto roce postupně přiblížit účastnice programu, jež využily nabídku vzdělávat se pod taktovkou expertů v oboru, navštívit atraktivní sérii workshopů i zúčastnit se individuálního mentoringu.

Tentoktát představuje zakladatelku značky WO‑MUM Jaroslavu Šnejdarovou. Jedná se o ambiciózní projekt, jenž má velký přesah do životního prostředí. Navazuje na principy cirkulární ekonomiky, jejíž pilíře jsou postaveny na udržitelných zdrojích, opakovaném použití výrobků a na upcyclingu (přeměnu nepotřebných věcí v nové materiály či produkty) nebo recyklaci v momentě, kdy nedokážou již smysluplně sloužit.

Značka s vizí

WO‑MUM je značka, která vstoupila na trh s vizí proměnit způsob, jakým ženy vnímají a využívají oblečení ve všech fázích svého života. Nabízí inovativní koncept jeho pronájmu, který nejenže šetří peníze a zvyšuje pohodlí, ale také výrazně prodlužuje životní cyklus módy. Díky pronájmu je možné životnost oblečení zvýšit třikrát, u kabátů až pětkrát. WO‑MUM chce vrátit módě hodnotu a podpořit její spotřebitele, aby si tuto hodnotu uvědomovali a raději nakupovali v menším množství kvalitní výrobky než mnoho nekvalitních.

„Mnohdy není jednoduché, aby žena viděla na první pohled rozdíl v kvalitě a práci za daným kouskem oblečení. My ale vytváříme kolekce s velmi individuálním přístupem. Vyrábíme zodpovědně a lokálně, z místních materiálů, a nevytváříme dead stock, tedy neprodané zásoby. Zbytkové materiály využíváme při práci s účastnicemi na workshopech, nebo je darujeme do škol, kde z nich žáci tvoří například velikonoční nebo vánoční ozdoby. Tím maximálně eliminujeme odpad z výroby,“ komentuje Šnejdarová.

Řešit dnes v podnikání cokoli jiného, než klimatickou změnu, je ztráta času, říká Mikuláš Hurta z Nilmore

Udržitelnost může být i v systému

Pronájem oblečení WO‑MUM funguje tak, že si vyberete dané kousky přes portál www.wo‑mum. cz a zvolíte, zda si je chcete koupit, nebo půjčit. Při koupi je oblečení vždy nové. Pokud chcete ještě více podpořit životní prostředí, je možné vybírat i v sekci preloved, což jsou ty kousky, které se vrátí z půjčovny. Při zápůjčce zaplatíte na začátku cenu pronájmu a depozit. Vyberete si, na jak dlouho chcete oblečení mít. Poté ho nosíte a používáte.

Po skončení zápůjční doby se můžete rozhodnout, zda oblečení vrátíte, a WO‑MUM odešle zpět depozit, nebo si ho necháte a milujete ho dál. Odpadne tak zákaznicím složitý úkol, co s oblečením, když už ho nenosí, ale zároveň je v perfektním stavu. Prodej přes inzerát totiž bývá časově náročný. Značka se zaměřuje i na speciální období v životě ženy, která jsou časově krátká, ale postava nebo potřeby jsou změněné. Jde například o těhotenství nebo dobu kojení.

Expanze do Evropy

WO‑MUM úspěšně rozšiřuje svou působnost na mezinárodní trhy a rychle si získává oblibu například v Holandsku nebo Německu. Tento rozvoj ukazuje na širokou přitažlivost značky a zájem zákaznic po celém světě o módu, která je elegantní i udržitelná.

Šnejdarová nejen prodává a půjčuje oblečení, ale také přednáší a organizuje workshopy na téma udržitelnosti módy v praxi. Na nich se účastnice naučí například opravit svoje oblečení nebo se nechají provést různými tématy od osobního šatníku až po detailní rozbor a péči o materiály. Oprava oblečení totiž přidá danému kousku až 1,3 roku života.

Není tedy výjimkou, že vám na workshopu doporučí na začátek nakupovací půst. Co to je? Stanovíte si období například šesti měsíců nebo jednoho roku, ve kterém si nekupujete žádné nové oblečení. Na maximum využíváte módu, kterou už máte. Dovoleno je oblečení swapovat (tedy měnit), půjčovat si nebo upcyklovat to, co už je v šatníku. Díky tomu se vám podaří vytříbit vlastní styl a zjednodušíte si výběr toho, co na sebe.

„Práce se ženami mě baví a motivuje. Kolem WO-MUM díky osobním setkáním a vazbám vzniká velmi zajímavá komunita inspirativních žen, které sdílí společnou myšlenku a mnohdy i podobné radosti a starosti,“ říká Jaroslava Šnejdarová.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Martin Brychta

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme