Z firem znějí hlasy skepse i optimismu

České podniky prožívají na jaře 2020 krušné chvíle. Jak reagují na epidemii koronaviru covid-19?

Realitní trh v očekávání

Už po několika dnech mimořádných opatření je jasné, že koronavirová epidemie realitní trh mění. Krátkodobé změny jsou výrazné, v dlouhodobějším výhledu důvod k otřesům není. Nejvýrazněji propad pociťují vlastnící bytů určených ke krátkodobému pronájmu. Turismus i cesty za obchodem jsou na minimu a dopady očekáváme minimálně v řádu měsíců. Část vlastníků se začíná orientovat na dlouhodobé pronájmy a díky neustálému hladu po bydlení v metropoli je prakticky jisté, že byty dlouho prázdné nebudou.

Na vyhodnocení dopadů na prodeje je zatím brzy. Nákup nemovitosti je dlouhodobé rozhodnutí, které lidé zatím nepřehodnocují. Část prohlídek se přesunula do online prostředí, stejně jako podpisy rezervačních smluv. V následujících týdnech může nastat mírné zpomalení prodejů dané spíše ochrannými opatřeními. Velmi zajímavá příležitost leží před investory. Akciové trhy přinášejí hodně nejistot a v takových momentech jsou nemovitosti bezpečným způsobem uložení peněz.

Peter Višovský, ředitel realitní kanceláře Lexxus

Strnulý trh práce

Firmy aplikují home office pro profese, kde je to možné, a zároveň řeší náhrady za rodiče, kteří hlídají děti, lidi v karanténě nebo za polské či slovenské „pendlery“, kteří se nemohou dostat přes hranice kvůli frontám u kontrol. Zastavil se navíc nábor ze zahraničí na všechny typy pozic, a to je pro firmy citelná ztráta.

Obracejí se na nás výroba, logistika, maloobchod nebo call centra s extrémní poptávkou po brigádnících. Nové nástupy na administrativní pozice a navyšování stavů se nyní většinou pozastavují. Rozjednaná výběrová řízení váznou, protože personalisté řeší mimořádná opatření uvnitř firem a na nábory nemají čas.

O hromadném propouštění se nemluví, protože většina firem věří, že do dvou měsíců obnoví provoz. Propouštění je velmi drahá věc vzhledem k odstupným a výpovědní době. Zatím se situace řeší buď vybíráním dovolené, převáděním lidí na OČR, nebo překážkami na straně zaměstnavatele.

Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup

Kurýrný služby v rozletu

Jak se změní náš byznys po odeznění epidemie? Myslím si, že snížením současné poptávky. Některé sektory ekonomiky byly ze dne na den celkově pozastavené. Lidem padly příjmy. Nebude tedy z čeho utrácet. Obzvláště těžké to mají teď lidé, kteří působí například v gastru a cestovních službách.

Jakmile se sníží počet peněz v oběhu v ekonomice, projeví se to i v sektoru průmyslu a výroby. Budeme tedy pečlivě sledovat, jak se situace vyvíjí, přizpůsobovat se jí a velmi vážit, za co naše peníze utrácíme. Mnoho menších a středních firem jistě postihnou potíže.

Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier

Zrušené kongresy

Současná situace je pro subjekty působící v odvětví kongresového průmyslu a cestovního ruchu jakožto celku devastující. Existenčně je ohroženo na 100 tisíc kumulovaných pracovních úvazků, které turismus v Praze generuje, a z nichž zhruba 5470 připadá na kongresový průmysl.

V celé České republice pak cestovní ruch v roce 2018 zaměstnával přes 240 tisíc osob. Šíření viru a s ním spojená opatření zasáhla pražský kongresový průmysl v období, kdy se v hlavním městě podle našich statistik dlouhodobě koná nejvíce kongresů, konferencí a dalších akcí. Na základě dat od našich partnerských subjektů, které svým výkonem tvoří podle našich odhadů zhruba 50 procent pražského kongresového průmyslu, došlo prozatím ke zrušení či přesunutí na pozdější termín u více než 1200 akcí. Ty se měly na území Prahy konat v průběhu března až června letošního roku a mělo se jich zúčastnit více než 320 tisíc delegátů. Pokud bychom tato čísla porovnali se statistikami Českého statistického úřadu
za rok 2018, šlo by o více než čtvrtinu všech akcí, které se v roce 2018 na území Prahy konaly, a téměř dvě třetiny všech delegátů. Ztráty plynoucí z těchto zrušení či přesunutí dosahovaly ke 13. březnu 2020 podle našich zjištění sumu 980 milionů korun českých.

Roman Muška, ředitel Prague Convention Bureau

Zachránce jménem Skype

Smlouvy s klienty nyní podepisujeme prostřednictvím SMS zpráv, abychom snížili hrozbu šíření koronaviru. Místo schůzek organizujeme hovory přes Skype. Místo přednášek, které běžně pořádáme na akademické půdě, pořádáme webináře přes internet. Poslední přednášky o vývoji ekonomiky a ceny zlata se mělo zúčastnit 300 návštěvníků, alternativní živý přenos nakonec sledovalo 3500 lidí. V posledních dnech vzrostly velké jednorázové obchody nad milion korun až trojnásobně. Současné denní tržby vzrostly o 400 procent a přibližují se běžným týdenním prodejům.

Libor Brůna, předseda představenstva obchodníka s drahými kovy Golden Gate CZ

Hygiena nadevše

Pečlivě sledujeme aktuální vývoj a reagujeme přísnými hygienickými opatřeními v našem skladu. Všechna zbývající oddělení mají nařízený home office. Zdraví našich zaměstnanců a jejich rodin je pro nás na prvním místě. Jako poděkování za věrnost nyní také poskytneme na každý nákup zvláštní 15procentní slevu na kompletní sortiment, dopravu zdarma a možnost vrácení zboží jsme prodloužili na 45 dní.

Karol Guláš, marketingový ředitel společnosti Astratex prodávající spodní prádlo online

Tržby rostou!

Nyní jsme v návaznosti na celou situaci omezili fyzickou přítomnost našich zaměstnanců v prostorách společnosti Lifefood. Přítomni jsou pouze ti, bez nichž se neobejde výroba, a to za nejpřísnějších opatření pro jejich ochranu. Většina administrativního týmu Lifefood pracuje v těchto dnech z domova. Tržby v posledních týdnech paradoxně rostou, lidé totiž v době hrozby šíření koronaviru nakupují online více zdravého jídla.

Tereza Havrlandová, majitelka firmy Lifefood CR zaměřené na zdravou výživu

Po jednom…

Výdejní okno nemáme, proto jsme zavedli možnost vyzvednutí jídla přímo v restauraci. Zákazníky pouštíme vždy po jednom. Pokud někdo objednává pět a více jídel, doručí jídlo domů zdarma naši zaměstnanci v rouškách. Menší počty si mohou lidé vyzvednout před restaurací nebo od této středy objednat online na damejidlo.cz.

Helena Slavíková, marketingová manažerka restaurace Spojka Karlín

Auta jedou

V tuto chvíli je možné přijímat a vydávat vozy z opravy při omezení počtu lidí na 30 osob na jednom místě. Stejně tak je možné přijímat vozy přivezené odtahovou službou v případě závady či nehody. Příjem na servis v tuto chvíli nijak neomezujeme. Samozřejmě budeme striktně dodržovat limit 30 osob v jednom místě. Zákazníkům doporučujeme sledovat aktuální situaci, velkou pomocí je také sjednání návštěvy zákazníka na určitou hodinu, resp. na předem domluvený termín.

Zaměstnanci dealerství mohou docházet do práce a kromě servisu vykonávat i administrativní činnosti, mohou například oslovovat zákazníky s nabídkami a dojednávat specifikace poptávaných automobilů prostřednictvím telefonu, e-mailu, stejným způsobem přijímat a potvrzovat objednávky. Stejně jako naši partneři a jejich zaměstnanci i my v rámci importu pečlivě sledujeme aktuální dění a reagujeme flexibilně na vzniklou situaci. Plně respektujeme vládní nařízení a prioritou je pro nás zdraví zaměstnanců, proto například od minulého týdne fungujeme v režimu práce z domova.

Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus

Cestovní kanceláře zavírají

Už teď je zřejmé, že koronavirus ovlivní celou sezonu 2020 a možná i ty další. Cestovní ruch v České republice zaměstnává téměř 300 tisíc lidí a všichni si uvědomujeme, že bez podpory státu to nikdo z nás nezvládne. Už nyní máme informace, že více než 30 cestovních kanceláří, s nimiž spolupracujeme, až do odvolání zcela uzavřelo provozovny.

Andrea Řezníčková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia

Převzato z časopisu Profit.

Pravidelné novinky e-mailem