Z koníčku se stalo podnikání. Unikátní svíčky vytvářejí iluzi praskání krbu

Poprvé viděla Jana Kettnerová dřevěné knoty při návštěvě Kanady. Dnes jsou spolu s českým sklem a přírodními materiály základem jejího podnikání. Dokázala se prosadit v oboru, kde do té působily hlavně zahraniční firmy.

Foto: Kett´s Candles

Romantický večer nebo významná rodinná událost se často neobejde bez zapálené svíčky. Málokdo si přitom uvědomí, že většina svíček na trhu je vyráběna z parafínu, co je produkt vznikající z ropného odpadu. Při spalování pak může parafínový vosk uvolňovat toxické těkavé látky, jako je aceton, benzen nebo toluen, které jsou známé svými rakovinotvornými účinky na lidský organismus. Jde totiž o podobné chemikálie, které se vyskytují v emisích z naftových morů a kromě nádorů způsobují alergie, astmatické záchvaty nebo kožní problémy.

Také proto si stále více lidí vyrábí vlastní svíčky z přírodních materiálů. Podobná záliba stála i za vznikem originální firmy Kett´s Candles. „Vznik projektu bych popsala jako cestu, kdy na počátku to byla záliba a vášeň tvořit rukama, a ta dala vzniknout myšlence o vlastní, ryze české značce ručně dělaných svíček dle mých představ. Přes vyrábění různých dárků a pozorností pro své blízké, jsem se tak dostala až k mým milovaným svíčkám a voskům,“ vzpomíná zakladatelka a jednatelka společnosti Jana Kettnerová.

Cestou drobných náhod

Cesta přitom podle ní nebyla přímá. „Pomohla mi spousta drobných náhod, které mne nasměrovaly na tu správnou cestu. Věci se na sebe postupně nabalovaly a do cesty mi přicházeli ti správní lidé. Ale na začátku byla myšlenka, že to chci zkusit, a realizace se rozeběhla po prvním kroku, který jsem udělala. A také to, že jsem ze zahraničí přivezla první várku materiálu,“ zmiňuje Jana Kettnerová.

Foto: Kett´s Candles

Právě ušlechtilými materiály se svíčky Kett´s Candles liší od většiny produktů na trhu. „Naše svíčky jsme od začátku chtěli odlišit a tak při výrobě svíček používáme výhradně sójový vosk, dřevěný knot co krásně praská jako polínka v krbu a vonné oleje bez ftalátů, které jsou určeny  přímo pro přírodní druhy vosků. Svíčky plníme do ručně vyráběných foukaných sklenic z českého skla,“ popisuje Jana Kettnerová.   

Díky materiálům a provedení získaly svíčky od Jany Kettnerové nezaměnitelný charakter. To si ostatně firma dala do vínku hned při svém rozjezdu. „Na začátku podnikání jsme si jednoznačně stanovili, že hlavní filosofií naší značky bude zaměření na originalitu a jedinečnost.  Nechtěli jsme splynout s davem, ale přinášet nové smyslové zážitky a bourat hranice mainstreamu. Proto u nás nenajdete sériově vyráběné sklenice, bavlněný knot, parafínový vosk a nudné vůně,“ zdůrazňuje Jana Kettnerová a navazuje: „U skla si hodně si hrajeme s barvami a povrchovou úpravou, což dodává výrobkům na originalitě.  Myslím si, že dnes máme na trhu bezkonkurenčně nejširší nabídku barev ručně vyráběného skla vůbec.“

Právě barvy jsou podle ní cestou, jak se odlišit od ostatních výrobků dostupných na českém trhu dostupné. „S nápad povýšit vonnou svíčku na designový šperk nám pomohli designéři ve sklářském atelieru. Naše představy nám pomohli realizovat a zákazníci se tak nyní můžou těšit z precizního řemeslného zpracování českého skla v originálním, nadčasovém designu. Každá sklenice je originálem, který vznikl poctivou ruční prací českých sklářů. Naše sklenice jsou vyráběny technikou foukání skla do formy pomocí sklářské píšťaly, což je u silnostěnných tvarů fyzicky i technicky náročný proces,“ popisuje zakladatelka Kett´s Candles.

Čistota křišťálu

České hutní sklo má podle ní právem ve světě tu nejlepší pověst. „Křišťálově čisté, kvalitní a silné sklo dává našim sklenicím punc kvality a díky své variabilitě je můžete po vyhoření svíčky využít nejrůznějšími způsoby. Ve stejném ateliéru vyrábí i naše poklopy,“ říká Jana Kettnerová. Také skleněné poklopy, dekorativní doplňky upomínající na historické předměty používané v minulosti ke zhášení svíček, si hrají s motivem barev. „Jak jsem říkala, barvy jsou pro nás cesta jak odlišit naše výrobky od všeho co je na českém trhu dostupné,“ zmiňuje Jana Kettnerová.

Foto: Kett´s Candles

Kromě svíček a poklopů firma vyrábí vonné vosky, nerezové aromalampy, různé typy dárkových sad a také drobné doplňkové zboží jako vlastní zápalky.

Sázka na kvalitu se ukázala správná, což se odrazilo na rychlém rozvoji firmy. „Z mého koníčku se stalo podnikání, když jsem v roce 2015 začínala jako OSVČ. Ale koníček se rychle utrhl ze řetězu a najednou z toho byl regulérní byznys a tak už po roce jsme spolu s manželem zakládali společnost s ručením omezeným a zanedlouho také náš e-shop, který za krátkou dobu prošel několika změnami a vylepšeními až do dnešní podoby,“ popisuje Jana Kettnerová. 

Přestože se jí koníček změnil v podnikání, stále působí v původním zaměstnání. „Pracuji pro Zdravotnickou záchrannou službu Kraje Vysočina jako manažerka kvality a systémů řízení. U záchranné služby jsem již devatenáct let, začínala jsem jako zdravotnická záchranářka,“ popisuje Jana Kettnerová. Za úspěchem firmy stojí i to, že se do podnikání nepouštěla bezhlavě. „Začínala jsem postupně, po pečlivém uvážení a průzkumu trhu. A vyplatilo se to. Po zvážení situace na trhu jsem viděla, že je v této oblasti velký prostor pro rozvoj, sekce luxusních vonných výrobků je na českém trhu zastoupena z valné většiny zahraničními značkami. A tak je stále co nabídnout,“ zmiňuje Jana Kettnerová. 

Sázka na náročnější zákazníky

Pomohlo jí také to, že český zákazník již za tři desetiletí přichází na chuť náročnějším produktům. „V současné době lidé dokáží ocenit kvalitní a poctivou ruční práci a vyhledávají to jako přidanou hodnotu,“ podotýká Jana Kettnerová.  Přesto nebylo snadné se na trhu prosadit. „Začátky podnikání, kdy jsme první nápad přetavili v regulérní byznys, byly občas neskutečně namáhavé a občas i frustrující. Vybrat si ty správné dodavatele, když sázíte na kvalitu a jste ještě malými a nezajímavými hráči na trhu, je těžké. Mnoho dodavatelů s námi nechtělo ani jednat, protože malé objemy pro ně nebyly zajímavé, nebo  si mysleli, že nejsme dostatečně zavedeni na trhu,“ popisuje zakladatelka Kett´s Candles svoje první zkušenosti.

Foto: Kett´s Candles

Designové výrobky si postupně našly svoji skupinu zákazníků. „Značka Kett´s Candles zaujme všechny, kteří touží vyniknout, mají rádi výjimečné věci a originalitu. Osobnosti, které milují příjemné, sofistikované vůně a designové předměty, které mají styl a příběh. A hlavně: pro ženy i pro muže! Jsme moc pyšní, že se nám daří bořit mýty a vyvracet klišé, jako, že nákup svíček a vonných doplňků není nic pro muže a že si stejně nevyberou,“ upozorňuje Jana Kettnerová.  Na webu tak má firma pro muže samostatnou sekci. I díky tomu se počet mužů-zákazníků stále zvyšuje. Aromavosky jsou  pak cenově dostupné širšímu okruhu zákazníků, kteří by si jinak nemohli dovolit zakoupit kvůli ceně  svíčku. Stále více se výrobky prosazují také v korporátní sféře, jako dárky a pozornosti pro klienty firem.

Výrobu zatím společnost zvládá bez zaměstnanců jako rodinná firma. „Ale uvidíme, jak rychle neše podnikání poroste a kdy nadejde potřeba další pomocné síly. Při obratu 600 tisíc je to ještě únosné, ale hranice se blíží,“ zmiňuje Jana Kettnerová. Právě rodina jí zároveň vytváří potřebné zázemí. „Mám ohromnou podporu v rodině, takže se to zvládnout dá. Podpora rodiny je podle mne klíčová, bez toho si to nedovedu vůbec představit.  Můj manžel mne velmi podporuje a mám v něm oporu jak v podnikání, tak v soukromém životě. A i moje patnáctiletá letá dcera je parťák do podnikání, protože se s chutí zapojuje do drobných činností a zajímá se o fungování firmy. Pomáhají i rodiče a má sestra,“ oceňuje Jana Kettnerová.

Myšlenka z Kanady

I když je název firmy v angličtině, odkazuje spíše na okolnosti vzniku prvotního nápadu než na rychlé exportní ambice. Myšlenka na založení podniku totiž vznikla v Kanadě, kde při návštěvě kamarádky poprvé viděla svíčky s dřevěným knotem, které ji uchvátily. Také klíčové suroviny pro výrobu svíček, tedy sóju a dřevěné knoty dováží z anglicky mluvící země – z USA. „Expanzi do světa aktivně nechystáme, alespoň v současné době to není na pořadu dne. Ale je pravda, že zájem ze zahraničí se objevuje čím dál více a tak se budeme muset touto otázkou zabývat. Nejčastěji jsou naši zahraniční zákazníci ze Slovenska, kam běžně dodáváme,“ říká Jana Kettnerová. Díky blízkosti slovenského trhu podle ní může firma nabízet i přijatelné ceny dopravy, takže je tento trh pro podnik volně dostupný.

Foto: Kett´s Candles

Dalšímu rozvoji firmy podle její zakladatelky nahrává rostoucí spotřebitelský trend důrazu na kvalitu. „Domnívám se, že zákazníci se budou stále více zajímat o použité materiály, budou se chovat environmentálně odpovědně a dbát na udržitelnost. Do popředí se budou dostávat právě kvalitní materiály a spotřební chování se bude posouvat od kvantity ke kvalitě. Tento trend jde ostatně spatřit již dnes. A tak odpovědní výrobci, kteří dávají do svých výrobků pro své zákazníky to nejlepší, včetně poctivé práce, budou stále vyhledávanější,“ je přesvědčená Jana Kettnerová.

Dalibor Dostál

Firma Kett´s Candles v kostce

Společnost Kett´s Candles vznikla v roce 2016 v Jihlavě. Vyrábí vonné svíčky z přírodních materiálů s originálními dřevěnými knoty ve stylových a ručně vyráběných sklenicích. Kromě toho nabízí aromavosky, poklopy na svíčky a další doplňky. 

Pravidelné novinky e-mailem