Za obchodem do zahraničí: Objevte Ameriku

V nedávno uvedené televizní pohádce se chudý pastýř těší, že si vydělá peníze na cestu do Ameriky, kde plánuje začít nový život. Nakonec zůstane doma kvůli lásce ke krásné šlechtičně. Možná že kdyby žil doopravdy, mohl zkusit s Amerikou alespoň obchodovat.

Využil by její příležitosti, přesto by se se svou láskou loučit nemusel. Ať už jsou vaše pohnutky jakékoliv, nezkusíte to také? Začíná další díl seriálu Za obchodem do zahraničí od Hospodářské komory České republiky.

Věcné informace pocházejí ze souhrnných teritoriálních informací, které připravuje Ministerstvo zahraničních věcí a najdete je také u nás na portálu BusinessInfo.cz v Teritoriální sekci.

Ve středověku o její existenci nikdo v naší civilizaci neměl tušení, dnes se po celém světě nenajde snad nikdo, kdo by o Americe neslyšel. A nikdo nepochybuje o tom, že jde o lukrativní trh. Jenže jak na něj prorazit, když je tak velký, vyspělý – a chce se na něj dostat skoro každý? Jde to, když máte dostatečně atraktivní, inovativní a hlavně kvalitní produkt za zajímavou cenu. A také zdravé sebevědomí.

Potvrzuje to český velvyslanec v USA Miloslav Stašek: „Trh USA je mimořádně silný a kompetitivní, což přináší příležitosti i rizika. Jde o trh, na kterém se uplatní obvykle jen špičky ve svých oborech. Důležité jsou i dostatečně kvalitní a rychlé poprodejní služby. Zásadní bývá znalost prostředí, včetně právních předpisů a omezení, a to i na úrovni jednotlivých států. Větší šanci prorazit má ekonomický stabilní subjekt.“

ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí

Americká zahraniční politika má globální charakter, USA zastává klíčovou roli v řadě mezinárodních otázek. Spojené státy americké zůstávají jedinou světovou supervelmocí s nezpochybnitelným vlivem v oblasti mezinárodněpolitické, vojenské a ekonomické. Ekonomická síla USA je bezprecedentní, hospodářství země produkuje bezmála čtvrtinu světového bohatství a americký dolar je oficiální světová rezervní měna. Vojensky zůstává USA jedinou supervelmocí na světě i díky rekordně velké námořní flotile, která umožňuje americkou vojenskou přítomnost kdekoli na zeměkouli.

USA je členem nejvýznamnějších světových organizací – například patří mezi zakládající členy Organizace spojených národů (OSN) a mezi pět stálých členů Rady bezpečnosti OSN. Je také členem G8, G-20, Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, členem NATO či Mezinárodního měnového fondu. Členství v těchto organizacích napomáhá USA prosazovat své zahraničně politické zájmy a spolupracovat s ostatními mezinárodními aktéry při řešení globálních otázek.

Současná americká zahraniční politika reaguje na dynamicky se měnící mezinárodní prostředí, které po období jasného unipolárního systému charakterizuje nově i vzestup dalších mocností, jako je zejména Čína. Do zahraniční politiky USA zasahují ale také nová témata, jako jsou změna klimatu či kybernetické hrozby. Ve vztahu k Evropě klade současná americká administrativa důraz na transatlantickou vazbu, a to zejména s ohledem na současnou krizi na Ukrajině.

Podle českého velvyslance v USA právě v důsledku válečného konfliktu došlo ke zvýšené poptávce po určitých produktech, jako jsou zbraně, obranné technologie apod. Významnou roli sehrál také energetický sektor. Export LNG z USA do zemí EU se značně zvýšil a hraje důležitou roli v rámci energetické bezpečnosti řady evropských zemí.

Jaký je oficiální jazyk USA?

Spojené státy jsou třetím nejlidnatějším státem vůbec a tvoří přibližně 4,25 % z celkového počtu obyvatel světa. Populace je rozmanitá, převažují běloši se zhruba 57 %, Afroameričané tvoří 12,1 %, Asiaté 5,9 %, Indiáni 1,3 %. Tyto údaje zahrnují také 18,5 % obyvatel, kteří se považují za jednu z těchto skupin a zároveň za Hispánce nebo Latinoameričany, obyvatelstvo hispánského původu se totiž hlásí k jakékoli rase. Nejrychleji rostoucí skupinou jsou Hispánci a Asiaté. Zajímavé je, že 4,1 % obyvatel se považuje za příslušníky dvou nebo více ras.

Souhrnná teritoriální informace pro USA

Nesmíme zapomínat, že důležitou roli v americké společnosti hraje náboženství. Převládá křesťanství, k němuž se dle různých zdrojů hlásí 65–70 % populace, v rámci křesťanství pak dominují protestanté. A teď kvízová otázka. Pozor, je to chyták. Jaký je oficiální jazyk USA? Na federální úrovni žádný! Nejrozšířenějším jazykem je ale samozřejmě angličtina (78 %), následovaná španělštinou (13 %).

USA není jeden stát

Každý školák ví, že USA je federace složená z padesáti různých států – a každý má samozřejmě svá specifika, což je potřeba zohlednit i při vstupování na americký trh.

„Na rozdíly mezi jednotlivými státy USA se často zapomíná. Je potřeba si uvědomit historický vývoj Spojených států. Východní pobřeží obchoduje s Evropou již od 17. století. Oproti západnímu pobřeží je zde vazba na starý kontinent daleko užší. To je samozřejmě také dáno geografickou ‚blízkostí‘. Odhaduje se, že 80 % americké populace žije na východní polovině USA. Řada příležitostí pro české firmy se tak může skrývat právě v místech, které na první pohled nepřitahují tolik pozornosti,“ popisuje velvyslanec Stašek.

V loňském roce podle něj nejrychleji rostly ekonomiky států Tennesse a New Hampshire, oba státy zaznamenaly nárůst o 8,5 %. „Na druhé straně jsou tu velké státy jako Kalifornie, jejíž ekonomika je srovnatelná s ekonomikou celého Japonska. Hlavními sektory jsou technologický průmysl a inovace. V Sillicon Valley a okolí se často setkáte s méně formálním přístupem k jednání. Významnou roli hraje Texas, který je energetickým centrem USA. Osobní vztah je pro Texasany důležitý a hraje v obchodě nemalou roli. New York je vnímán jako finanční centrum Ameriky, odkud proudí krev do žil amerického byznysu v jednotlivých státech. Jednání jsou rychlá a intenzivní. Rychlost a schopnost přizpůsobit se změnám je klíčová,“ pokračuje.

Co mohou Češi nabídnout

I vzhledem k současné geopolitické situaci je USA pro Česko zásadně důležitým trhem. Mimo Evropu jde pro nás o vůbec nejvýznamnější exportní destinaci a vzájemná obchodní výměna se stále zvyšuje. Celkový obrat obchodní výměny za rok 2022 dosáhl rekordních 287,5 mld. Kč. Vývoz z ČR do USA činil 143,46 mld. Kč a dovoz do ČR z USA 144,13 mld. Kč. To znamená prakticky vyrovnanou obchodní bilanci.

„Nárůst sledujeme posledních deset let a souvisí s celou řadou faktorů, podnikatelskou aktivitou v obou zemích, vzájemným prohlubováním vztahů, vytvářením podmínek pro obchod a investice, a může být i odrazem stabilního a předvídatelného prostředí v obou zemích.

Pouze v roce 2020 došlo k mírnému poklesu v důsledku epidemie covidu. I tak můžeme konstatovat, že hodnota českého exportu do USA vzrostla mezi lety 2010 a 2021 více než dvojnásobně,“ pochvaluje si Stašek.

„Spojené státy nabízejí podnikatelsky příznivé a stabilní prostředí. Uplatnění na tomto trhu může otevírat dveře i na dalších trzích, a to i v partnerství s americkými subjekty. Zajímavý rozvoj zažívají i české investice v USA. Na americkém trhu působí kolem stovky českých společností a jejich počet stále roste. V nedávné době došlo například k několika významným investicím českého obranného průmyslu v Americe, mám na mysli Czechoslovak Group či CZ Colt,“ dodává Stašek.

Nejčastěji se z ČR do USA vyváží například telekomunikační nebo nahrávací zařízení, přístroje k automatickému zpracování dat, pneumatiky či stroje. Ze Států k nám naopak nejčastěji proudí ropné produkty, automobily, zkapalněný zemní plyn, ale také stroje a výpočetní technika. A v kterých oborech se české firmy mohou ještě prosadit? Například v infrastruktuře, protože masivní investice do ní jsou pro americkou administrativu jednou z hlavních priorit.

Kromě řešení přetížených dopravních koridorů se očekává i rozvoj nových technologií, které mají aspekt ekonomický, ekologický a bezpečnostní. Právě tato oblast by mohla být šancí pro uplatnění českých firem na zdejším trhu. Na bezpečné a udržitelné silnice, mosty a letiště by měla být vynaložena přinejmenším stejná částka jako na boj s pandemií covidu-19. Důležitá je přestavba rozpadajících se silnic a mostů, podpora stárnoucí vodní infrastruktury a rozšiřování širokopásmového připojení ve venkovských oblastech.

Zajímavý je i energetický průmysl. Hospodářské oživení i nové cíle v oblasti energetiky vytvářejí zajímavý mix příležitostí, jakkoliv stále zřetelnější je akcent na posilování domácí průmyslové základny v souladu s principem „Buy American“. V roce 2021 se Spojené státy opět připojily k Pařížské klimatické dohodě, vláda zmrazila nové kontrakty na těžbu ropy a zemního plynu a výrazně akcentuje vytváření nových pracovních míst v čisté energetice (pochopitelně primárně na území USA). Prezident Joe Biden stanovil cíl dosažení uhlíkové neutrality v USA v roce 2050.

Velvyslanec USA Bijan Sabet: Čeští podnikatelé objevují Kalifornii

Velmi slibným odvětvím je i strojírenský průmysl. Spojené státy jsou nadále druhým největším světovým trhem se strojírenskými produkty a zároveň druhým největším průmyslovým výrobcem po Číně. Již před pandemií se americká administrativa snažila kombinací daňových, obchodních a regulatorních opatření vytvořit podnikatelské prostředí vstřícné pro návrat a další expanzi výrobních společností na území Spojených států. Poptávku po strojních zařízeních a technologiích pokrývají z šedesáti procent dovozy. Poptávka po strojních zařízeních bude závislá na vývojových trendech v jednotlivých výrobních sektorech.

Určitě lze očekávat přiblížení výroby místnímu zákazníkovi (tedy lokalizace výroby), ať již z důvodu hrozby výpadků v rámci subdodavatelských řetězů, či z důvodu obavy z eskalace obchodních válek a s tím souvisejícím zaváděním dovozních tarifů. Vynechat nesmíme ani zemědělství a potravinářský průmysl.

Podobně jako v jiných částech světa i v Americe pandemie zásadně akcelerovala růst segmentů zdravé výživy a potravinových doplňků. Hnací silou je poptávka spotřebitelů po zdravějším způsobu života a stravování. Mezi zásadní důvody patří kromě koronaviru dlouhodobě i neúspěšný boj s obezitou nebo kardiovaskulární choroby a další civilizační neduhy.

Když k tomu přičteme ještě relativně nákladný systém zdravotní péče, jsou Američané donuceni nejen trendem, ale i z praktického hlediska k většímu důrazu na prevenci. Ze segmentu zdravé výživy je tak vhodné zmínit výrobky čistě na bázi rostlinných surovin (tzv. plant‑based), tedy rostlinné alternativy např. masných či mléčných produktů. Na růst poptávky již reagovala řada globálních výrobků masivními investicemi do vývoje a zlepšování chuťových a nutričních vlastností, což svědčí o zjevném potenciálu. Pokud jde o potravinové doplňky, poptávka roste nejen po klasických sportovních doplňcích (vitaminy, minerály, proteiny), ale i po produktech s avizovaným pozitivním dopadem na imunitu.

Ilustrační fotografie

Nejdřív práce, pak zábava, říká se. A co to spojit? Dynamicky se totiž v USA rozvíjí zábavní průmysl, jehož herní branže se stává ekonomickým gigantem. Roli v tom sehrála i pandemie covidu, kdy videohry přetvořily způsob interakce se světem. Díky tomu obor zaznamenal rekordní zisky i výdaje a videohry se staly jednou z nejstabilnějších kategorií růstu co do oblíbenosti a investic. Spojené státy mají také nejrozsáhlejší zastoupení v tomto oboru v počtu zaměstnanců. Největším tahounem se v poslední době stávají mobilní hry. Rostoucí trend herního průmyslu může být ale také odrazem vývoje, jenž začal již před samotnou pandemií, která jej dále akcelerovala.

A v neposlední řadě musíme zmínit i kosmické technologie a chytrou mobilitu, což jsou témata, na která se zaměřila i nedávná lednová podnikatelská a vědecká mise ministra dopravy Martina Kupky. Jednalo se o historicky největší podnikatelskou misi z ČR do USA, která proběhla v součinnosti s HK ČR a které jsme se podrobně věnovali v minulém vydání Komory.

Podle velvyslance Miloslava Staška ale rozhodně nešlo o misi poslední: „Na začátek dubna jsme naplánovali i podnikatelskou cestu v oblasti environmentálních technologií a na přelomu dubna a května proběhne velká podnikatelská mise do USA a Kanady při příležitosti pracovní návštěvy ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely. Ta bude zaměřena primárně zaměřena na start‑upy, scale‑upy a inovativní firmy z oblasti ICT a technologických řešení, dále smart manufacturing a bio/health tech. V dubnu proběhne pro české vystavovatele konference Craft Brewers Conference & BrewExpo America 2024 v Las Vegas. České pivo je v USA velký pojem. V červnu se pak koná VINEXPO New York 2024, kde se představí i české a moravské vinařství. Zaměření výše uvedených misí hodně napovídá o perspektivách pro české firmy.“

Davidové mezi Goliáši

Že vás Státy lákají, ale máte pocit, že oproti obchodním gigantům, které si s Amerikou spojujeme, nemáte šanci? Nevzdávejte se. Právě malé a střední podniky mohou operovat v oblastech, kam se obrovské firmy (třeba právě kvůli své mohutnosti) nevejdou. Před časem o tom v příloze deníku E15 a týdeníku Euro „Český export“ psal někdejší obchodní rada ve Washingtonu Tomáš Hart: „Pro svoji velikost se (velké firmy) také někdy rozhodnou se nějakému trhu raději nevěnovat, protože jim přijde příliš malý a slibuje menší zisk, než po nich chtějí jejich akcionáři. V mnoha oborech se tak stále objevují tržní příležitosti, které se snaží zaplnit malé a střední firmy. Díky svojí energii, rychlému rozhodování a osobnímu kontaktu se zákazníkem se jim daří dlouhodobě nejen přežívat, ale také se rozvíjet a růst.

Důležitou roli nejen při kontaktu se zákazníky uvnitř Spojených států hraje geografie. S výjimkou metropolí, jako jsou New York, Chicago nebo Los Angeles, je průměrná hustota osídlení mnohonásobně menší, než na jakou jsme zvyklí v Evropě. Dostat se fyzicky ke všem zákazníkům je proto logisticky velice náročné a drahé a velké firmy nebo maloobchodní řetězce se často celým oblastem vyhýbají. Lidé tam ale pořád potřebují nakupovat, a tak je i tam prostor pro malé firmy a distributory, kteří tak dokážou úspěšně existovat i po desetiletí.“ Ačkoli uvedená citace pochází z října roku 2015, stále je aktuální.

Pomoct českým firmám prosadit se na americkém trhu může právě české velvyslanectví. „Využíváme nástroje ekonomické diplomacie, jako jsou obchodní mise, workshopy, matchmakingové semináře, tematická fóra, účasti na veletrzích apod. Podle možností se snažíme propojovat naše firmy i s americkou vládou a byznysem a obchodními asociacemi. Důležitá je i práce na úrovni regionů a v některých případech i okresů a municipalit. Snažíme se podporovat obchod a dobré jméno Česka i v širším kontextu našich aktivit, v rámci posilování politických vztahů s představiteli federálních a státních institucí,“ vyjmenovává velvyslanec Stašek.

Jak zaujmout a uspět

Při obchodním jednání přísně platí „čas jsou peníze“. Schůzky obvykle trvají 30 až 60 minut, mají jasný program a vyžaduje se dochvilnost. Američané jdou při nich rovnou k věci, osobní rovině se věnují jen minimálně. Nemají rádi neupřímnost a doslova nesnášejí pomalost. Naopak dobrý dojem udělá pozitivní přístup a snaha vše řešit okamžitě.

Američané jsou nesmírně rychlí a velmi přímočaří, mají rádi jasnou strukturu nabídky a následných dohod. Nemají v oblibě lidi, pro které něco není možné a otálejí s řešením problému. Firmy, které chtějí zabodovat, by měly pamatovat na to, že očekávají možné okamžitě, nemožné do tří dnů. Určitě také není vhodné USA kritizovat a je třeba pamatovat na úctu k formálním autoritám, jako jsou církev, policie, armáda nebo hasiči. Je krajně nevhodné na tato témata jakkoli žertovat.

Jak je ale vidět, stále více českých firem se těchto pravidel drží, a tak jsou na americkém trhu velmi aktivní. „Některé společnosti slaví úspěch v oblastech jako software a technologie, dále také specializované strojírenství nebo zdravotnictví. Od nedávné doby je také zaznamenán trend, kdy české firmy prostřednictvím akvizic vstupují na americký trh a rozhodně se nejedná o nezanedbatelná čísla. Americký trh je obrovský a velmi rozmanitý. Potenciál českých firem lze určitě ještě dále rozvíjet. Důležité je mít skvělou marketingovou strategii. Náklady v USA jsou vysoké. Dobře vybrat region, ve kterém česká firma na americký trh vstoupí, může být klíčové,“ uzavírá velvyslanec Miloslav Stašek.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Daniel Mrázek

• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme