Ve své zprávě o situaci, která nastala dva týdny po vyhlášení mimořádných opatření kvůli koronaviru, uvádí následující:
Pivovary
Malým, středním i velkým pivovarům, kterých je v Česku přibližně 50, klesly prodeje piva v průměru o 40 procent. Některé větší pivovary hlásí mírný nárůst prodeje u piva v lahvích a plechovkách, ten ale nemůže nahradit výpadek čepovaného piva. U menších pivovarů, které jsou více závislé na čepovaném pivu, klesla výroba o 50 a více procent.
Všichni řeší, co se sudovým pivem, které už je vyrobené, případně je ve výrobním procesu a kvůli uzavřeným restauracím ho není kde prodávat. Celkově se jedná o 250–300 milionů velkých piv, prakticky celou čtvrtletní produkci čepovaného piva pro český trh.
Minipivovary
Ještě dramatičtější je to u minipivovarů a restauračních pivovarů, kterých je v Česku na 500 a které přišly o většinu svého odbytu. Pokles výroby v tomto segmentu je mezi 80–85 procenty. Některé minipivovary se snaží prodávat alespoň částečně přes internet a u výdejních okének ve svých provozech. Velkým problémem je i zde už vyrobené pivo – jen 170 minipivovarů registrovaných na webu iniciativy zachranpivo.cz potřebuje ke konci března doprodat šest milionů piv!
Hospody a restaurace
Většina hospod a restaurací, kterých je v Česku více než 30 tisíc, musela v polovině března zavřít, přičemž dramatický úbytek hostů a padající tržby odstartovaly už na začátku března. Některé provozovny udržují alespoň rozvoj jídel nebo prodej přes ulici, ale většina hospod se ocitla úplně bez příjmů.
Jak z toho?
Bylo představeno několik iniciativ. Mezi ně patří:
Zachraň hospodu! (www.zachranhospodu.cz) – společný projekt Českého svazu pivovarů a sladoven a dalších partnerů. Zachraň pivo (www.zachranpivo.cz) – iniciativa pomáhající 169 zapojeným minipivovarům.
Výzva Vládě ČR od nově vzniklé asociace restauratérů APRON (www.asociace-apron.cz).
Převzato z časopisu Profit.