Zachránila známý módní brand, budoucnost Pietro Filipi je ale nejistá

Podnikatelka Lenka O´Neill o sobě říká, že se v byznysu ani v životě nebojí riskovat a překonávat překážky. Tu nejtěžší zdolala, když se loni s kolegou Lukášem Uhlem rozhodli hodit záchranný kruh potápějící se módní značce Pietro Filipi.

Zakladatelka značky Tamsin, která se specializuje na dovoz britské módy, podniká v módní e-commerce od roku 2010. Na počátku této dekády pak zvládla krizový management vlastní firmy i „rok jízdy na tygrovi“ v Pietro Filipi. A známý podnik se jí nakonec podařilo zachránit.

Lenka O´Neill

„Nejdůležitější byl finanční plán. Museli jsme s Lukášem Uhlem načrtnout vše tak, aby to vycházelo a zároveň šlo v souznění s bankou a insolvenčním správcem. Na konci musel být výnos (tržby) a to se nám povedlo. Pietro Filipi je tak historicky jedna z neúspěšnějších insolvencí v české módní branži,“ popisuje Lenka O’Neill v další epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.

Její původní firmu přitom téměř potopily brexit a lockdowny spojené s pandemií covid-19.  „Vyprofilovali jsme se především na prodej šatů a po těch v lockdownech úplně spadla poptávka. Musela jsem Tamsin na nějakou dobu zakonzervovat, což pro mě byla škola krizového managementu. Zkušenosti jsem pak využila i u Pietro Filipi,“ doplňuje O´Neill. 

Ochranná známka byla posledním hodnotným aktivem zkrachovalé firmy, kterou společně s Karou dovedl do insolvence původní majitel, jenž za oběma podniky zanechal miliardový dluh V rámci Pietro Filipi převzala Lenka O´Neill s Lukášem Uhlem loni v létě sto dvacet tisíc kusů zboží na zpeněžení. O rok později je jich k prodeji už jen pár tisíc. „Kromě toho se nám podařilo také udržet zaměstnance. Je úžasné dnes sledovat jejich energii a spokojenost,“ usmívá se podnikatelka.

Veškeré zboží z poboček v Česku, na Slovensku a v Pobaltí bylo třeba svézt do centrálního skladu a pečlivě roztřídit. Následný prodej pak proběhl na principu sezónnosti.

Původní plán byl získat postupným rozprodejem zásob asi 35 milionů korun, nakonec do majetkové podstaty poslali s Lukášem Uhlem více než 60 milionů.

Buďte strategické, radí ženám v byznysu

A jakou radu by dala zkušená zástupkyně byznysu začínajícím podnikatelkám? „V podnikání jsme se naučila být strategická. Snažím se uchovat si za všech okolností nadhled, být vytrvalá a uvažovat racionálně.“

Když se vám něco nepovede, nesmíte panikařit. Podle O´Neill si musíte vzít z krize jen to pozitivní a posunout se dál.

Pietro Filipi

Nová spolumajitelka Pietro Filipi zároveň spoléhá na rady od mentorů: „Jsem obklopená několika skvělými mentory, kteří mě posouvají dál. Zároveň ale nezneužívám jejich čas, abych jim kladla jednoduché a banální dotazy,“ připomíná mladá žena radu šéfredaktorky proslulého módního časopisu Vogue Anny Wintour.

Velmi důležité je také neustále se vzdělávat a učit se novým věcem, což vás v podnikání posouvá na vyšší úroveň.

Na počátku bylo Lenku O´Neill nejobtížnější zkombinovat rodinný život s podnikáním. „Jsou momenty, kdy se na vás všechno sype, nevíte, co s tím, chybí vám odstup a máte pocit, že od toho chcete utéct. Důležité ale je se nevzdat,“ dodává.

Jak se šije z udržitelných materiálů? Spodní prádlo je jako puzzle

Pietro Filipi na rozcestí

Klíčové při záchraně firmy bylo zachování původních prodejen a to, že se podařilo nabrat zpátky všechny prodejce, kteří byli v kritické situaci propuštěni.

„To jsou lidé, kteří mají srdce, pracovali pro Pietro Filipi mnoho let a nesmírně si váží své práce. Znají produkt a jsou schopni nejlepším možným způsobem komunikovat se zákazníky,“ popisuje spolumajitelka.

Velikou roli v budoucnosti projektu ovšem sehrává prodej ochranné známky, o kterou se zachránci Pietro Filipi ucházeli. Nakonec ji ovšem koncem července 2022 získal bývalý finanční ředitel skupiny C2H, která dříve Pietro Filipi ovládala a přivedla ke krachu, Pavel Bednář.

Jsme schopni přetavit společnost v moderní multi-brand, kdy si něco budeme schopni vyrábět sami a částečně budeme prodávat zahraniční značky

„Bylo to pro nás zklamání. Zvlášť, když jsme zjistili, že značku získal člověk, který společně s panem Mičkou (původní majitel) nese vinu za krach obchodu,“ komentuje Lenka O’Neill.

Prodejnu na Národní třídě nicméně O´Neill a Uhl neuzavřou. Musejí se ovšem spoléhat na záložní plán, který měli pro případ neúspěšné dražby. Do budoucna hodlají zachovat stejný styl obchodu a nabízet kvalitní nadčasovou módu pro náročné zákazníky. Obchodní koncept mají promyšlený, podle Lukáše Uhla musejí rozhodnout o novém názvu butiku.

Sortiment má být sestaven z kolekcí zahraničních značek, které se původnímu Pietro Filipi typově blíží jako jsou Gerry Weber, Seidensticker, Carl Gross, La Strada a další.

• Teritorium: Česká republika