Začínali s pilou, dnes jihlavský Sepos nabízí tisíce druhů dveří

Firma exportuje do několika zemí jižní Evropy. Výrobu zaměřuje především na zárubně a atypické dveře, u dalšího sortimentu se věnuje především obchodu.



Když v roce 1991 vznikla „na zelené louce“ jihlavská společnost Sepos, zaměřovala se nejdříve na zahraniční obchod, na který pak navázala výroba nábytkářských komponentů. Bylo krátce po pádu socialismu a podnikání v zemi se teprve rozvíjelo. „S podnikáním ani oborem jsem zkušenosti neměl. Začínal jsem a vše se učil až ‚za běhu‘. Firmu jsem posouval dál postupně, den po dni,“ vzpomíná Lumír Kozubík, majitel společnosti Sepos.

Jednou z prvních podnikatelských aktivit firmy byly i takzvané kruhové přířezy pro italského zákazníka. „A vlastně už odtud vedla pomyslná cesta ke dveřím. Kvůli této zakázce jsme pořídili naši první formátovací pilu, jejíž kapacita nám umožnila uplatnit se i v dodávkách pro nábytkářský průmysl v Německu a formátovat dveřní pláště pro českého výrobce,“ pokračuje Lumír Kozubík a navazuje: „Spolupráce s výrobci dveří se rozvíjela postupně – od formátování a úprav dveřních komponentů až po obchodování s dveřmi. Naplno jsme s dveřmi začali obchodovat v roce 1996.“

V současnosti se společnost v oboru dveří zaměřuje především na jejich nákup a prodej. „Vůči zákazníkům tedy nejsme sortimentně limitováni. Nakupujeme výrobky nejen od českých producentů ale například i z Belgie, Německa, Polska nebo Slovinska. Vlastní výroba většinou mívá možnosti omezené, my si naopak zakládáme na široké nabídce cenově přijatelných výrobků evropské kvality. To považuji za naši konkurenční výhodu,“ zdůrazňuje Lumír Kozubík.

Vyrábějí speciality

Ale ani po příklonu k obchodu firma výrobu zcela neopustila. „Naše vlastní výroba se v oblasti dveří specializuje především na inovace dveří, například reverzní dveře, a dveře atypické. Co se týká výroby zárubní, v tomto oboru patříme mezi nejvýznamnější české výrobce, ročně jich vyrobíme více než 130 tisíc,“ vypočítává Lumír Kozubík.

Nabídka dveří z počátku devadesátých let s tou současnou se podle něj vůbec nedá srovnat. „Sortiment dveří byl tehdy opravdu značně omezený. Jednalo se v podstatě pouze o klasické polodrážkové dveře v omezené dekorové nabídce. Naše dnešní sortimentní nabídka zahrnuje tisíce druhů dveřních výrobků,“ podotýká Lumír Kozubík.

Změnu ilustruje na konkrétním příkladu. „Například co se týká dekorové nabídky, v roce 1996 jsme obchodovali s dveřmi ve dvou dekorech, dnes máme v základní nabídce více než 60 různých dekorů. I přesto se velmi často chtějí zákazníci od tohoto širokého standardu odlišit, a proto ve větší míře řešíme jejich speciální požadavky. Dříve si zákazník vybral ze standardu, dnes velmi často ‚šijeme na míru‘,“ zmiňuje Lumír Kozubík.

Již od počátků existence firmy společnost své produkty exportuje, v současnosti je podíl vývozu mezi 15 až 20 procenty z celkového obratu. Její export nyní směřuje především do států jižní Evropy jako například Bulharsko, Rumunsko a Maďarsko a země bývalé Jugoslávie. „Jako perspektivní oblast vnímáme sousední Německo, kde již probíhají jednání směřující k navázání spolupráce,“ naznačuje další vývoj Lumír Kozubík.

Trendem jsou skryté zárubně

Foto: SeposPozici na trhu si firma udržuje také díky inovacím. Ty směřují především k modernizaci výrobních zařízení a technologií, což jí umožňuje pracovat na vývoji nových konstrukcí zárubní a dveří. „Mezi aktuální trendy patří nadčasový design v podobě hladkých dveří, rovných linií a jednoduchých zasklívacích rámečků. V současné době se stále více prosazují bezfalcové dveře, které zmíněné designové trendy splňují. Bezfalcové dveře jsou zapuštěny hlouběji do zárubně a jsou s ní v jedné rovině,“ popisuje Lumír Kozubík nové tendence na trhu.

„Nejnovějším trendem a zároveň vhodnou kombinací s bezfalcovými dveřmi je reverzní konstrukce, která umožňuje otevírat dveře v opačném směru, tedy do vnitřní strany zárubně. V praxi to znamená, že zákazník není omezen polohou dveří vůči líci stěny a jejich směru otevírání. Ať už reverzní nebo i klasické polodrážkové dveře ‚rostou‘, i v českých interiérech již získávají na oblibě vyšší dveře, například dveře s výškou 210 cm,“ konstatuje Lumír Kozubík. Co se týká zárubní, hitem jsou podle něj skryté zárubně. Jejich konstrukce je schovaná ve zdi, dveře tedy s okolní zdí pohledově téměř splynou. Od zdi je odděluje pouze úzká spára.

Společnost s více než dvěma stovkami zaměstnanců loni dosáhla obratu přes půl miliardy korun, největšího ve své historii. Své zboží dostává na trh i díky rozsáhlé síti vlastních prodejen. „Letos jsme otevřeli třetí prodejnu v Praze a do konce roku plánujeme otevřít první pobočku na Slovensku. Naše obchodní síť zůstává i nadále otevřená novým příležitostem, v trendu ‚být zákazníkům co nejblíže‘ chceme pokračovat i v budoucnu,“ plánuje Lumír Kozubík.

Hlavní je umět pracovat s lidmi

Společnost letos zvítězila v soutěži Ocenění českých lídrů v kraji Vysočina. Co pojem lídr znamená pro šéfa úspěšné firmy? „Pokud si pod slovem správný lídr představím osobu, která vede úspěšnou firmu, tak za prioritní považuji zvládnout sám sebe, stanovit si cíle a strategii. Až potom může lídr vést své zaměstnance tím správným směrem. Správný lídr musí ale nejen vést, musí také motivovat a inspirovat. Měl by být spolehlivý a zodpovědný, tedy ten správný příklad pro ostatní,“ zmiňuje Lumír Kozubík.

Za zásadní považuje umění pracovat s lidmi a budovat v nich týmového ducha. „Ani jednu jmenovanou vlastnost nepovažuji za takovou, se kterou se musí lídr narodit, přikláním se spíše ke schopnosti vývoje a učení se. To, do jaké míry se jedná o zkušenosti, a kde jde o vrozený talent, který má ‚v krvi‘, může být individuální,“ podotýká Lumír Kozubík a dodává: „Myslím si, že obecně v podnikání a tudíž i v ‚lídršipu‘ je důležité vytrvat, to znamená překonávat překážky a při první prohře to nevzdávat.“

Sebelépe vedená firma však naráží na podmínky, ve kterých se pohybuje. „Podmínky pro podnikání v České republice podle mého názoru dobré nejsou, na druhou stranu si ale myslím, že v porovnání se zahraničím nejsou o tolik horší,“ porovnává Lumír Kozubík.

Co by se podle jeho názoru mělo změnit? „Větší pozornost by si zasloužili menší podnikatelé. Rozvoj jejich podnikání mnohdy zpomalují časté legislativní změny, kterým se chod firem musí přizpůsobit. Ne všechny zákony a nástroje jsou však pro menší podniky přínosem,“ upozorňuje zakladatel Seposu.

Prostor pro zlepšení podle něj existuje. „Stát by si měl kromě velkých nadnárodních společností více hledět i menších českých firem a vytvářet i pro ně přijatelnější podnikatelské prostředí. Aby nedocházelo k tomu, že se z naší země stane velká montážní linka a překladiště, protože právě k tomu koncerny směřují. Mají vlastní know-how, v Česku hledají jen levnou pracovní sílu. Byla by škoda, kdyby se know-how českých firem kvůli nepříznivým podmínkám podnikatelského prostředí přestalo rozvíjet,“ uzavírá Lumír Kozubík.

Dalibor Dostál

Společnost Sepos v kostce

Jihlavská společnost Sepos je firma s více než pětadvacetiletou tradicí, která patří v České republice mezi přední prodejce a dodavatele interiérových dveří, vchodových dveří, zárubní a kování. Jejími zákazníky jsou jak stavební společnosti, tak maloobchodní zákazníci. Od roku 2008 je Sepos také výrobcem zárubní.

• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme