Žádné objíždění stavebnin. Startup Buildiro digitalizuje nákup materiálu

Fronty ve stavebninách, železářství a obtížné shánění materiálu nejsou jen vzpomínkou stavebníků na socialistickou éru. V jiné podobě představuje shánění materiálu problém i pro stavební firmy na současném britském trhu.

Změnit to chce startup s britskými kořeny Buildiro. Stojí za ním Lukáš Polach, který v Anglii strávil čtyři roky s vlastní firmou na londýnských stavbách. „Z praxe vím, že nákup stavebních materiálů bývá zdlouhavý a neefektivní. Častokrát jsem se setkal s tím, že jsme přijeli do stavebnin, nesehnali jsme ani polovinu nákupního seznamu a museli se vydat jinam. Když takhle navštívíte tři obchody, tak přijdete o čtvrtinu dne i peněz. Na základě těchto zkušeností přišel nápad vytvořit Buildiro. Aplikaci, která řemeslníkům šetří čas i peníze, protože přesně vědí, kde seženou vše potřebné,“ popisuje myšlenku startupu jeho zakladatel.

Celý nápad vznikl v Londýně někdy na začátku roku 2017, kdy spolu s kamarádem spoluvlastnil malou stavební firmu LM Solutions London. Měl na starosti i nákup a zásobování materiálu na stavbu. „Po všech těch hodinách strávených v autě při hledání a nakupování veškerého materiálu přišla myšlenka postavit Buildiro,“ vzpomíná Lukáš Polach. S rozjezdem mu pomohly předchozí zkušenosti z oboru. „Jsem jeden z těch, kteří nedokončili vysokou školu a šli někam ke známému do firmy nabrat alespoň zkušenosti, když teorie nevyšla. Pracoval jsem jako stavbyvedoucí, ale i různě manuálně na stavbách takřka od osmnácti let i během studia,“ dodává Lukáš Polach.

Programátoři a peníze na rozjezd

I tak musel na začátku překonat některé obtíže. „Jednoznačně nejtěžší bylo sehnat ty správné lidi. Projektu se osobně sice věnuji přes dva roky, ale reálně se na něm pořádně začalo pracovat až v létě 2018. Do té doby jsem sháněl ty správné lidi, programátory, kteří viděli problematiku stejně, a lákal je zcela nový projekt. Trvalo více jak půl roku, než jsme se jako tým poznali a stabilizovali,“ popisuje Lukáš Polach.

Lukáš Polach, zakladatel startupu Buildiro. | Foto: Buildiro

Jako každá začínající firma se musel startup vypořádat také s nedostatkem peněz na rozjezd. „Ze začátku jsme projekt investovali z vlastních peněz, ale později to přestalo být únosné. Přes kamaráda jsem poznal našeho angel investora, který na začátku roku 2018 poskytl zhruba 1milion korun. To nám vydrželo na vývoj zhruba půl roku a už na jaře 2018 jsme věděli, že budeme potřebovat další peníze,“ říká Lukáš Polach. K další investici mu pomohly technologie. „Náhodou jsem měl ještě v mobilu britskou aplikaci Shapr. Je to takový „Tinder“ (značka internetové seznamky – poznámka redakce), ale pro business lidi,“ pokračuje zakladatel startupu.

Díky tomu se potkal Markem Moravcem z fondu Nation 1. I když jednal i s dalšími fondy, nakonec se dohodl právě s Nation. „Přišlo nám sympatické, že i když jsou to investoři, byli v té době startupem jako my,“ vysvětluje Lukáš Polach. Na podzim roku 2019 tak firma získala investici ve výši 80 000 eur.

Výhoda pro obchodníky i řemeslníky

Foto: Buildiro

Buildiro se stalo také součástí akceleračního programu Nation 1. Čtyři měsíce trvající intenzivní akcelerátor poskytne startupu mentoring, know-how a workshopy s odborníky z praxe. „Investice pomůže nejen s rozšířením vývojářského týmu, ale i s nastartováním marketingové kampaně, která má za úkol zvýšit povědomí o Buildiro. Aplikace, webové rozhraní a možnost dovozu materiálu vytváří komplexní produkt, který poskytne obchodníkům a řemeslníkům nenahraditelného partnera a zjednoduší jim každodenní rutinu,“ dodává Lukáš Polach.

Buildiro digitalizuje proces nákupu materiálů a náčiní. Aplikace agreguje offline i online stavebniny a díky technologii real-time náhledu do skladů umožňuje přesně zobrazit, který obchod disponuje potřebným materiálem nebo nástroji. Pomocí Buildiro nemusí řemeslník trávit čas na cestách po obchodech. Z nákupního seznamu aplikace sama vyhodnotí pobočky, které mají zboží skladem, a navrhne uživateli, kde nejblíže vše potřebné pořídí.

Odpadá tedy veškeré nakupování naslepo, které mnohdy blokuje řemeslníky na celé hodiny. „Momentálně testujeme i možnost rozvozu. Nezřídka se stává, že parta přijede na stavbu a chybí jim třeba tmel. Nasednout do auta a vyrazit do obchodu bylo donedávna jedinou možností. To je v dnešním provozu, hlavně v Londýně, kde jsme aplikaci nasadili, minimálně hodina ztráty času. Buildiro nabízí řešení a do budoucna budeme schopni do 90 minut materiál doručit,“ přibližuje Lukáš Polach fungování Buildiro.

Aplikace a připravované webové rozhraní je výhodné i pro dodavatele. Většina malých hobby obchodů a stavebnin nemá vlastní web a Buildiro jim pomůže proniknout do světa onlinu, čímž získají nové zákazníky, aniž musí vybudovat nákladný e-shop.

Doručení do 90 minut

Buildiro tak propojuje oblast nabídky a poptávky. „Máme tím pádem dva druhy zákazníků. Zjednodušeně to jsou veškeré stavebniny a obchody s materiálem pro řemeslníky ve Velké Británii a na druhé straně řemeslníci a malé stavební firmy, které potřebují materiál ke své práci. Nyní spouštíme unikátní službu v Londýně – doručení materiálu do 90 minut. Nejlepší službu, kterou tam obchody offline i online poskytují, je doručení do druhého dne. Věřím, že jsme nastavili laťku vysoko a zákazníci se jen pohrnou,“ dodává Lukáš Polach.

Výhodu má startup v tom, že zatím nemá téměř žádnou konkurenci. „Sledujeme Bobtrade.com, ale jsme pravděpodobně jedni z prvních ´metasearch´ platforem pro stavebnictví ve Velké Británii. Co se podobných projektů týká, zaznamenali jsme nějaké první vlaštovky minulý rok, ale nejspíše nevydržely. Vyvinout a nastavit technologie pro řemeslníka, aby je využíval opravdu na denní bázi je těžké, takže pokud jiné startupy nemají nikoho z oboru v týmu, tak věřím, že se jim to nevyvíjí snadno,“ podotýká zakladatel Buildiro.

Startup začínal jako čtyřčlenný tým a po investici od Nation1 zaměstnal tři další programátory. V souvislosti s vydáním první komerční verze zaměstná od února asi 6 dalších lidí, především na zákaznický servis.

Poslední obor bez digitalizace

Foto: Buildiro

V budoucnu se aplikace možná objeví i v Česku. „Oslovila nás řada stavebnin z ČR, s některými jsme si dali i schůzku a nakonec jsme zjistili, že by bylo fajn poskytnout naši technologii i českým firmám a řemeslníkům. Bývalí spolužáci ze stavební fakulty, kteří mají své rodinné firmy, se mě neustále vyptávají, kdy už budeme v ČR. Ze začátku jsme se tomu bránili, jelikož přehled ani zkušenosti na českém trhu nemáme, ale pokud by se objevil silný partner, kterému bychom poskytli technologii a on by se postaral o business development, tak bychom tomu byli nejspíš otevření,“ konstatuje Lukáš Polach.

Obor má podle něj dobré perspektivy. „Stavebnictví je snad posledním odvětvím, a to globálně, které není digitalizováno a teprve se vytváří první venture capitals, které hledají nové technologie a startupy, které mohou toto zkostnatělé odvětví digitalizovat. My dnes vidíme spousty příležitostí, kam se s naším platformou vydat. Do budoucna budeme vyvíjet vlastní podpůrný systém na stavby, který snadno spočítá náklady na materiál na celý projekt. Díky zdrojům dat, které sbíráme již poslední rok, budeme velmi efektivní a věříme, že se i pomocí těchto dat sníží náklady na stavbu,“ popisuje Lukáš Polach.

Projekt má podle něj i přínos pro životní prostředí. „Mým osobním cílem je i snížit emise ve velkých městech a to se nám v podstatě začíná dařit s již touto verzí. Řemeslník díky naší aplikaci ví přesně, kam má jet. To znamená, že nejezdí v dodávce zbytečně. To rovněž uleví dopravě,“ uzavírá zakladatel startupu.

Dalibor Dostál

Startup Buildiro v kostce

Aplikace Buildiro digitalizuje proces nákupu materiálů a náčiní. Agreguje offline i online stavebniny a díky technologii real-time náhledu do skladů umožňuje přesně zobrazit, který obchod disponuje potřebným materiálem nebo nástroji.

• Témata: Inovace a startupy

Doporučujeme