Zahraniční obchod se zbožím: Dovoz rostl rychlejším tempem než vývoz

Podle předběžných údajů skončila v únoru bilance zahraničního obchodu se zbožím v běžných cenách přebytkem 35,5 mld. Kč, který byl meziročně o 0,5 mld. Kč nižší.

Celkové saldo zahraničního obchodu se zbožím příznivě ovlivnil zejména meziročně vyšší přebytek obchodu s motorovými vozidly o 9,6 mld. Kč a elektřinou o 2,6 mld. Kč. Deficit obchodu s ropou a zemním plynem se zmenšil o 2,7 mld. Kč.

Ilustrační fotografie

Nepříznivý vliv na celkovou bilanci měl hlavně pokles kladného salda obchodu s elektrickými zařízeními o 5,2 mld. Kč a kovodělnými výrobky o 3,1 mld. Kč. Prohloubil se deficit obchodu s chemickými látkami a přípravky o 1,9 mld. Kč.

Přebytek bilance zahraničního obchodu se státy EU se v únoru meziročně snížil o 0,8 mld. Kč. Deficit obchodu se státy mimo EU se zvětšil o 1,2 mld. Kč.

Meziročně vzrostl vývoz o 1,3 % na 400,0 mld. Kč a dovoz o 1,6 % na 364,5 mld. Kč. Únor 2025 měl o jeden pracovní den méně než únor 2024.

„Únorová obchodní bilance si zachovala příznivý vývoj zejména kvůli nárůstu vývozu motorových vozidel a jejich dílů, a to meziročně o 6 %. Jejich dovoz naopak klesl o 4,9 %. K meziročnímu růstu dovozu pak nejvíce přispěla elektrická zařízení, a to o 11,7 %,“ říká Miluše Kavěnová, ředitelka odboru statistiky zahraničního obchodu ČSÚ. 

Meziměsíčně po sezónním očištění se vývoz zvýšil o 0,3 %, zatímco dovoz klesl o 0,8 %.

V lednu až únoru 2025 dosáhl přebytek obchodní bilance 56,6 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 13,5 mld. Kč. Od začátku roku stoupl vývoz o 6,4 % a dovoz o 4,9 %.

Klíčem ke stabilitě a odolnosti vývozu je diverzifikace, ukázal průzkum CzechTrade

„V kontextu současné celní situace stojí za zmínku meziroční růst vývozu do Německa ve výši 6 % a stále kladný meziroční růst do Spojených států ve výši 2,8 %. Vývoz do USA v únoru činil přibližně 11,6 miliardy korun a do Německa 121,1 miliard korun. Nejvýraznější růst exportu v únoru zaznamenaly země jako Ázerbájdžán, Izrael, Filipíny, Ukrajina, Dánsko, Brazílie a Malajsie, což naznačuje potenciál pro další diverzifikaci exportních trhů. Je však třeba podotknout, že jejich podíl na celkovém českém vývozu zůstává nižší ve srovnání s hlavními obchodními partnery,“ uvádí Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme