Zahraniční stavebním firmám se v Česku nedaří. Italové opouštějí české dálnice

Zahraničním stavařům se v Česku nedaří. V poslední době ze staveb tuzemských dálnic odešly už dvě italské firmy.



Stavba dálnice, ilustrační foto. Autor: Martin Pinkas/EuroDvě italské firmy prakticky opustily Česko. Jde o světového giganta Astaldi, který neuspěl v žádné české zakázce, a firmu Salini Impregilo, která sice uspěla ve sdružení s firmou Doprastav, ale změnila poměr vzájemných sil a ve sdružení je zastoupena už jen desetinou procenta.

Astaldi se ve sdružení s tureckým IC Itas ucházela o stavbu části dálnice D35, ale neuspěla, i když třeba na stavbu mezi Opatovicemi nad Labem a Časy podala nejvýhodnější nabídku.

Podobně tomu bylo u D3. V úseku Hodějovice-Třebonín, jehož 12,5 kilometru se stane součástí obchvatu Českých Budějovic, nabídla nejnižší cenu 3,9 miliardy, ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) svěřilo úsek druhému sdružení v pořadí, již zmíněnému Salini Impregilo a Doprastavu za sedm miliard.

Firma Astaldi se s hořkostí k českým úřadům po neúspěších ze země stáhla a změna nastala i u firmy, která ji na D3 přeskočila.

Salini Impregilo se podílela od března na stavbě D3, v létě se ukázalo, že je stavba ve zpoždění s dokumentací a ŘSD zpozornělo, protože firma Salini už musela odejít na jaře ze Slovenska právě kvůli zpoždění, které její sdružení mělo. Později de facto opustila i Česko, když Doprastavu zůstalo na jihu Čech 99,9 procenta ve sdružení a Italům 0,01 procenta.

Převzato z týdeníku Euro, Autor: Petr Weikert, Foto: Martin Pinkas.

• Oblasti podnikání: Stavebnictví a stavební materiály

Doporučujeme