Může za to dvouciferná inflace v Británii, která způsobila nárůst celkových tržeb v supermarketech o 7,6 %. Údaje za čtyři listopadové týdny odhalily, že spotřebitelé v předvánočním období nakupují méně, přičemž objem nakoupeného zboží u největších prodejců potravin poklesl o 4,3 %.
Mezi kategorie, které zaznamenaly nárůst hodnoty tržeb, patří mléčné výrobky (13,9 %), chipsy a občerstvení (12,7 %), domácí zvířata (12,5 %), mražené potraviny (11,9 %), nealkoholické nápoje (10 %) a balené potraviny (9,2 %). Pivo, vína a lihoviny – klíčová kategorie v tomto ročním období – zaznamenaly pokles hodnoty tržeb o 1,5 % a objemu o 3,6 %, ačkoli díky mistrovství světa ve fotbale vzrostl ve srovnání s loňským rokem prodej piva o 3,1 %.
Diskontní supermarkety v uplynulých 12 týdnech nadále posilovaly, přičemž prodeje Lidlu vzrostly o 12,9 % a Aldi o 12,4 %. Co-op zaznamenal nárůst tržeb o 8,8 %, neboť těžil z toho, že se spotřebitelé snaží ušetřit a nakupují v místě bydliště. Tržby se zvýšily také Icelandu (7,6 %), protože spotřebitelé se v souvislosti s rostoucími cenami energií a dalšími obavami z inflace orientují na mražené potraviny, aby omezili plýtvání.
Stavebnictví zažívá v Británii po pandemii boom. V čem jsou šance pro české firmy?
Tržby společnosti Asda vzrostly ve sledovaném období o 7,7 %, přičemž společnosti Sainsbury’s a Tesco vykázaly nárůst o 6,6 %, resp. 6,5 %. Online prodej klesl o 1,3 %, přičemž podíl online prodeje na útratách za rychloobrátkové zboží se udržel na 11,3 %. To je o jedno procento méně ve srovnání s tímto obdobím loňského roku. Naproti tomu byl zaznamenán silný nárůst využití kamenných obchodů, kde tržby vzrostly o 9,3 % a návštěvy o 7,4 %.
Mike Watkins, vedoucí oddělení maloobchodu a obchodních informací společnosti NielsenIQ ve Velké Británii, uvedl: „Prodejny v Británii profitují ze současné situace. Vzhledem ke dvouciferné inflaci u potravin budou zákazníci o letošních Vánocích utrácet více, ale nakoupí méně. Již nyní však existuje řada nových strategií, které jim pomohou vyrovnat se se zvýšenými náklady. Patří mezi ně menší plýtvání potravinami, nakupování menšího množství a častěji a také využívání slev, které nabízejí věrnostní programy maloobchodníků.“
„Současnou situaci však nejvíce charakterizuje to, že zákazníci přecházejí k levnějšímu zboží například privátních značek, nebo nakupují jiné velikosti balení. Tak lze ušetřit až třetinu ceny typického nákupního košíku,“ doplnil Watkins. I při rekordních hodnotových tržbách Watkins očekává, že objem prodejů v supermarketech o letošních Vánocích klesne přibližně o 4 %, přičemž diskontní řetězce by měly poprvé překročit 19% podíl na trhu ve Velké Británii.