Zakladatel FlixBusu po pilotním projektu: Jen sliby, elektrobusy jsou v Německu utopií

Firma FlixBus v říjnu 2018 spustila pilotní projekt provozu e-busů mezi Frankfurtem a Mannheimem. Po více než roce jej ukončila s tím, že v současné době je elektromobilita v Německu jen utopií bez dostatečné technické i politické podpory.

Zakladatel firmy FlixBus André Schwämmlein | Martin Pinkas/Euro

Zavádění elektromobility do praxe skončilo v Německu fiaskem. Uvedl to zakladatel firmy FlixBus André Schwämmlein. Popsal svoji zkušenost s pilotním projektem elektrických autobusů na trase Frankfurt nad Mohanem Mannheim. Projekt společnost spustila v říjnu 2018, na konci roku 2019 jej musela ukončit.

„I když se stala elektromobilita jednou z největších nadějí budoucnosti dopravy, zůstává v současném politickém a technickém systému pouze utopií,“ postěžoval si ve svém příspěvku pro časopis Focus.

Provoz dálkových elektrických autobusů podle něj fungoval daleko lépe ve Francii než v samotném Německu, jehož vláda tvrdí, že bez přechodu na elektrické automobily není možné snižovat uhlíkové emise v dopravě.

Schwämmlein kritizuje kromě technických překážek i liknavý přístup německých politiků. Chybí infrastruktura a neexistuje ani žádná podpora od veřejné správy nebo možnost financování těchto projektů.

Současné modely autobusů, jež jsou v rámci EU schváleny pro provoz, nemají dostatečný dojezd, naopak mají velmi dlouhou dobu nabíjení. Proto si myslí, že v oblasti dálkových autobusových linek není přechod na elektrické motory skutečnou alternativou.

Dobíjení kratší než hodina

Podle něj je potřeba, aby se dojez autobusů zvýšil alespoň na 400 kilometrů na jedno nabití, které ale nebude delší než jedna hodina, aby mělo smysl takové linky provozovat.

Firma musela v pilotním projektu používat čínské modely autobusů, němečtí výrobci podle něj nenabízejí vhodnou variantu. Čínská vozidla ale trpěla vysokou poruchovostí. To vedlo k tomu, že linkové cesty musely být v mnoha případech zrušeny.

FlixBus se chce do budoucna zaměřit při používání alternativních pohonů na palivové články a vodík, případně na bioplyn. Německý manažer nicméně připouští, že náklady na výrobu vodíku jsou stále ještě vysoké.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák

Pravidelné novinky e-mailem