Zmeškané termíny, dlouhé čekací doby a neefektivní pracovní postupy stále zvyšují tlak na nemocnice napříč Evropou. Často za tím stojí zastaralé plánovací systémy, které vedou k administrativní zátěži, komplikacím v poskytování péče i frustraci pacientů. Na tento problém nyní reaguje druhý ročník programu InnoStars Connect, který organizuje EIT Health – součást Evropského inovačního a technologického institutu (EIT), orgánu Evropské unie.
Cílem iniciativy je podpořit vývoj chytrých digitálních řešení, která usnadní a zefektivní plánování v nemocnicích. Program je otevřen výzkumným institucím, startupům, univerzitám, nemocnicím i malým a středním podnikům. Partnery výzvy jsou i významní poskytovatelé zdravotní péče, jako například portugalská síť ULS de Coimbra.
Nemocnice fungují jako složité organismy, jejichž efektivita stojí na hladké koordinaci péče. V praxi však plánování často selhává – je nepružné, těžkopádné a nedokáže reagovat na skutečné potřeby pacientů ani zdravotnického personálu. Právě proto EIT Health InnoStars společně s portugalskou sítí ULS de Coimbra hledají digitální nástroje, které optimalizují správu termínů a klinických pracovních postupů.
Nová řešení by měla umožnit aktualizace v reálném čase, eliminovat dvojí rezervace a zpoždění a zároveň se přizpůsobovat individuálním preferencím pacientů – například jejich časovým možnostem, jazykovým požadavkům či omezením pohyblivosti. Vítané jsou také inovace jako chatboty s umělou inteligencí a další chytrá rozhraní, která by zjednodušila komunikaci a výrazně snížila administrativní zátěž zdravotnického personálu.
InnoStars Awards: šance pro české zdravotnické startupy
Evropská populace je otevřená digitálním inovacím. Služby telemedicíny jsou široce dostupné, 77 % zemí evropského regionu WHO nabízí telemedicínu nebo služby dálkového sledování pacientů, spolu s telepsychiatrií (51 %) a teleradiologií (84 %) . Studie ukazatelů elektronického zdravotnictví pro Digitální dekádu EU rovněž ukazuje zlepšení přístupu občanů k elektronickým zdravotním záznamům (EHR). Česká republika dosahuje v oblasti vyspělosti elektronického zdravotnictví skóre 51 %, což znamená mírný posun oproti roku 2022 (47 %). Přesto však výrazně zaostává za průměrem EU (79 %) a v žebříčku 28 hodnocených zemí zůstává na předposledním místě.
Na podporu těchto inovací nabízí program InnoStars Connect univerzitám, nemocnicím, výzkumným institucím, začínajícím podnikům a malým a středním podnikům řešení, která mohou mít skutečný dopad ve dvou oblastech:
Automatické plánování klinických událostí
Neefektivní plánování ve zdravotnictví – zejména neschopnost pružně reagovat v reálném čase – výrazně přispívá ke zpožděním a plýtvání zdroji. Až 30 % pacientů v některých oborech, například v psychiatrii, se na své termíny nedostaví, přičemž zrušené návštěvy bývají jen výjimečně včas obsazeny jinými.
V Portugalsku překročil v roce 2023 medián čekací doby na konzultaci u specialisty 120 dní . Tato zpoždění často dále komplikují plánování péče – vedou k přeplněným termínům pro urgentní případy a ztěžují koordinaci mezi jednotlivými odděleními.
Dlouhé čekací lhůty, časté rušení termínů a skutečnost, že pacienti často nedorazí na objednaný termín, patří mezi přetrvávající problémy portugalského zdravotnictví. Zdravotníci upozorňují, že tyto nedostatky vedou k přeplněným čekárnám a zvyšují tlak na personál – zejména při neočekávaných změnách na poslední chvíli. A nejde zdaleka jen o Portugalsko – podobné výzvy řeší zdravotnické systémy napříč celou Evropou.
Plánování termínů a péče o pacienty
Nepružné plánovací systémy mají zvlášť negativní dopad na pacienty s omezeným přístupem ke službám, kterým ztěžují získání včasné zdravotní péče. To výrazně zvyšuje riziko zmeškání termínu a dále prohlubuje nerovnováhu v poskytování zdravotní péče. Odklad léčby často zhoršuje zdravotní stav pacientů – především u onemocnění, kde je včasná intervence zásadní, jako je rakovina nebo chronické diagnózy. Pacienti si zároveň často stěžují na složitost plánovacích procesů a nedostatek informací o skutečných čekacích dobách. Tyto nedostatky vedou nejen k dalším zpožděním, ale i k rostoucí nespokojenosti a slabší angažovanosti pacientů v péči o vlastní zdraví.
„Chytré plánování v nemocnicích není jen otázkou efektivity – jeho cílem je zajistit, aby každý pacient dostal včasnou a kvalitní péči,“ řekl Rui Gomes, ředitel informačních technologií z ULS de Coimbra. „Zpoždění a provozní bariéry mohou mít zásadní dopad na zdravotní stav pacientů. Proto vítáme partnerství s EIT Health InnoStars při hledání inovací, které pomohou zefektivnit nemocniční provoz a zároveň zlepší celkovou zkušenost pacientů.“
Co to přinese inovátorům?
- Organizace vybrané v rámci programu InnoStars Connect se zapojí do největší evropské sítě pro inovace ve zdravotnictví. Získají přístup k odbornému poradenství, na míru šitému bootcampu a finančním prostředkům na realizaci svých zdravotnických řešení.
- Bude vybráno deset týmů, které budou společně vyvíjet a pilotovat svá inovativní řešení s partnery výzvy, místním zdravotnickým oddělením Coimbra a skupinou Chiesi, pod vedením předních odborníků z farmaceutického a zdravotnického odvětví.
- Každý tým obdrží paušální částku 10 000 EUR – z toho 6 000 EUR na vývoj řešení, 3 000 EUR na cestovní náklady na bootcamp a 1 000 EUR na mentoring a koučink.
- Po zdokonalení svých projektů v rámci programu představí deset vybraných týmů svá řešení vedoucím představitelům evropského zdravotnictví během velkého finále EIT Health InnoStars.
- Uzávěrka přihlášek je 30. května!
„InnoStars Connect je skvělým příkladem toho, jak reálné výzvy mohou inspirovat smysluplné inovace v prostředí založeném na spolupráci,“ řekla Sarah Haddadin, vedoucí inovace RIS a manažerka programu EIT Health InnoStars. „Naším hlavním posláním v EIT Health je propojovat startupy, výzkumníky, poskytovatele zdravotní péče i průmysl, aby společně nacházeli řešení reálných problémů – ať už jde o prevenci úmrtí novorozenců, nebo o neefektivní fungování nemocničních systémů. Prostřednictvím této iniciativy nabízíme inovátorům z jižní, východní a střední Evropy platformu, podporu a partnerství, které potřebují k uskutečnění smysluplných změn.“