Zdražení alkoholu v Japonsku

Čtyři největší japonské pivovary Asahi, Kirin, Suntory a Sapporo zdražily a mnoho dalších menších podniků zvýšilo ceny nápojů kvůli rostoucím vstupním nákladům v důsledku zvyšující se inflace v Japonsku.

Dne 1. října 2022 zdražily tisíce alkoholických nápojů v průměru o 4 až 13 %, například pivo v plechovce zdražilo poprvé po čtrnácti letech.

Ilustrační fotografie

Kromě známých faktorů,  jako jsou rostoucí náklady na pšenici způsobené válkou na Ukrajině, která je významným vývozcem obilí, byl nárůst způsoben zvýšením cen materiálů např. hliníku na výrobu plechovek a vyššími náklady na dopravu.

Společnost Asahi jako první oznámila v dubnu zdražení o 7 až 17 %, další tři velké pivovary ji následovaly. Podobně menší společnosti jako Yoho Brewing (jeden z účastníků incomingové mise do ČR v letošním roce) zdražil o 10 % všechny své výrobky.

Průzkum společnosti Kaku Labo, která se zabývá analýzou trhu s alkoholem, ukázal, že spotřebitelé jsou rozděleni v názoru na to, zda v reakci na tuto situaci omezí konzumaci. V zářijovém průzkumu 31 % z 525 respondentů uvedlo, že hodlají na alkoholu šetřit, zatímco 37 % uvedlo, že hodlají zachovat své zvyky a 29 % se rozhodne až poté, co změny nastanou.

Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami

Na otázku, jaký význam pro ně alkohol hraje, mnozí z těch, kteří plánují pít jako dosud, uváděli „zásadní“ účinky nápoje na odbourávání stresu, nebo že nehodlají dopustit, aby změny cen ovlivnily jejich životní návyky. Dotazovaní se shodli, že pro návštěvníky hospod a barů v Japonsku nejsou důležité jen nízké ceny, ale chtějí si užít posezení s ostatními v prostoru a atmosféře venku, mimo domov.

Sektor barů a restaurací patřil v letech 2020–2022 k nejvíc postiženým. Proticovidová opatření zahrnovala zkrácení otevírací doby a prodej pouze nealkoholických nápojů. V pohostinstvích tak rostou ceny o cca 20 % kvůli slabému jenu, růstu cen surovin a pohonných hmot.

Majitelé provozoven upozorňují na generační obměnu zákazníků, kdy oproti předpandemickému období se nyní zvyšuje podíl mladších zákazníků okolo 20 let a ubylo těch třicetiletých. Do Tokia stále dojíždí za prací méně lidí než před pandemií, většinou pracují z domova a do práce přijíždějí často jednou nebo dvakrát do týdne. Dle výsledků průzkumu tokijské metropolitní vlády je nyní pohyb osob v Tokiu o 18–25 % nižší než před pandemií.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku. Zdroj: Mainichi

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme