Železný prach může nahradit uhlí a pohánět turbíny, tvrdí odborníci z Eindhovenu

Výhodou kovového prášku je fakt, že se při jeho spalování neuvolňuje oxid uhličitý. Na prototypu nového druhu tepelného zařízení pracují odborníci z technologického institutu v Eindhovenu.

„Železo patří mezi nejčastější prvky na Zemi. Proto se nemusíme bát, že ho nebude dostatek,“ jmenuje jednu z výhod alternativního paliva budoucnosti expert na technologii spalování Philip de Goey z Eindhoven University of Technology. Je přesvědčen, že železný prášek nahradí v následujících dekádách fosilní zdroje. Odkazuje na to, že jako palivo se železný prach používá po mnoho staletí v ohňostrojích.

Hlavní výhodou má být to, že se při jeho spalování neuvolňuje oxid uhličitý, který působí jako skleníkový plyn. V rámci univerzitního týmu SOLID provozují pilotní zařízení, kde spalováním železného prachu vyrábí teplo. Na projektu se finančně podílí i region Severní Brabantsko.

V případě komerčního zařízení má o spolupráci zájem i těžařské a energetické společnosti Shell a Uniper, dodal manažer projektu Mark Verhagen.

Železný prach jako nabitá baterie

Strojař Niels Deen zdůraznil, že železný prach je velmi slibným nosičem energie. Výhodou je to, že po spálení vznikne rez, která se dá opět recyklovat přidáním vodíku. Ten se může vyrobit elektrolýzou vody pomocí energie z obnovitelných zdrojů.

„Představte si železný prach jako nabitou baterii. Když ho spálíte, získáte z něj energii. Zůstane prázdná baterie ve formě rzi. Vyrobením železného prášku ze rzi baterii dobijete. To může dělat stále dokola,“ vysvětlil Deen. Spalováním prášku se mohou pohánět například turbíny v elektrárnách, kde se dříve spalovalo uhlí.

Proč se železný prach nevyužívá v průmyslu a energetice už dávno? Podle odborníků to je dáno tím, že použití fosilních zdrojů je jednodušší, dostupnější a lacinější. Pokud se ale začnou používat alternativní zdroje energie, mohou v budoucnu nahradit ty stávající, jež přispívají k oteplování.

Vědci plánují postavit zařízení o instalovaném výkonu jeden megawatt. Pokud se dostanou s výkonem na 10 MW, už to bude pro průmysl zajímavá varianta, dodal De Goey. Jedním ze sektorů, kde vidí uplatnění železného prachu, je také lodní průmysl.

Převzato z týdeníku Euro, Autor: František Novák

Pravidelné novinky e-mailem