Zvýší se spotřební daň. Nafta zdraží jen mírně, dopravci se obávat nemusejí

Vládou navržené zvýšení spotřební daně z nafty o 1,50 korun na litr schválil Senát. Daň se tak vrátí na úroveň před červnem 2022. Litr nafty by mohl zdražit zhruba o dvě koruny.

Podle odborníků mírné zvýšení ceny konkurenceschopnost českých dopravců neohrozí, nafta by měla nadále zůstat poměrně levná, levnější než ve většině okolních zemí.

Ilustrační fotografie

Zákon musí ještě podepsat prezident Petr Pavel a následně musí vyjít ve sbírce zákonů. Ministerstvo financí předpokládá, že bude novela účinná už od 1. srpna.

Původně měla nynější snížená sazba spotřební daně z nafty platit do konce letošního roku. Vláda se ale rozhodla kvůli klesajícím cenám pohonných hmot a snaze zvýšit příjmy rozpočtu zvednout sazbu daně dříve.

Tři až čtyři miliardy navíc

Novela by měla státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc (ve zbytku roku tedy 3 až 4 miliardy). Pro státní rozpočet to znamená o zhruba 725 miliard vyšší měsíční příjem, zbylých 75 miliard půjde do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy by se spotřební daň z motorové nafty mohla na původní úroveň vrátit letos v září. „Vyšší daň pomůže stabilizovat veřejné finance, byť jen poměrně zanedbatelně. Přesto takový zásah dává smysl. Daň se vrací na úroveň z doby před loňským červnem. Tehdy vláda rozhodla spotřební daň z pohonných hmot snížit z důvodu historicky rekordních cen paliv. Od té doby však paliva, která rekordně zdražily důsledky vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, dramaticky zlevnila, v případě nafty až o bezmála 20 korun na litr,“ připomíná ekonom.

Vláda zvedne dočasně sníženou spotřební daň na naftu

Navrácení daně na původní úroveň, tedy o 1,50 koruny na litr výše, bude odhadem znamenat zdražení nafty o 1,80 až dvě koruny na litr. Čerpadláři podle analytika zohlednění také vyšší DPH. Někteří se navíc budou snažit situace využít k navýšení marží.

Česko má pátou nejnižší cenu nafty v EU

Z aktuálních dat Evropské komise vyplývá, že Česko má v červenci pátou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji prodávají pouze na Maltě, v Bulharsku, v Rumunsku a v Litvě. Pokud by se nyní zvýšila daň z nafty průměrně o 1,90 na litr, Česko bude mít stále sedmou nejnižší cenu v EU.

„V pomyslném žebříčku zemí sedmadvacítky se před něj totiž dostanou ještě Polsko a těsně také Španělsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku budou i nadále vyšší než v ČR. Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku dražší jen zhruba o 1,20 koruny na litr. Takový rozdíl nijak dramaticky neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců,“ dodává Kovanda.

S ekonomem ovšem nesouhlasí zástupci Sdružení automobilových dopravců ČESMAD. Podle nich novela české dopravce poradce a jejich konkurenceschopnost vůči zahraničním dopravcům sníží. Podle sdružení by mohlo být řešením zavedení takzvané profesionální nafty, z níž by její část stát vracel dopravcům. Klidní naopak zůstávají autobusoví dopravci, s variantou od počátku roku počítali.

„Chápu, že státní finance nejsou v dobrém stavu, ale takováto rychlá změna nás poškodí. Dopravci mají nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá. My se potýkáme o halíře a nafta je klíčovou položkou,“ řekl už po oznámeném zvýšení prezident sdružení Josef Melzer.

jap

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění

Doporučujeme