David Šiška z Bonami.cz: Nechceme, aby celé Česko nakupovalo v IKEA

30. 5. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

E-shop s bytovými doplňky a nábytkem působí na trhu teprve pět let, ale chlubí se závratným růstem.

„Náš francouzský partner designér označil tyhle neotřelé kousky za en vogue a chic a já jsem na ně pyšný,“ ukazuje mi vybavení kanceláře podnikatel Pavel Dvořáček. 

Dokonale barevně sladěné vitríny, křesla i židle, konferenční stolek a dokonce i stolní lampy a dekorace mají společné jedno: „Ačkoli jsou od šesti výrobců z pěti zemí světa, od prvního do posledního jsem je nakoupil v jediném českém e-shopu,“ prozrazuje. 

Internetový obchod s bytovými doplňky a nábytkem Bonami.cz působí na trhu teprve pět let, chlubí se ale závratným růstem. Letos má firma sídlící v pražském Karlíně nakročeno k miliardovému obratu. Loňský zisk dosáhl desítek milionů.

Zda jsou designově „neotřelé kousky“ skutečně v kurzu (tedy en vogue), to jako laik nepoznáte. Dvořáčkova kancelář ale každopádně nepůsobí sterilně a stroze. V originálním prostředí se cítíte příjemně od momentu, kdy vstoupíte do dveří. 

„Tak to vnímá každý, kdo má kolem sebe rád hezké věci. Onen kolega z Lyonu mi hned říkal: název té firmy, kde jsi nakoupil, je dokonale přesný. Bon ami znamená dobrý přítel a tady se většina klientů cítí v pohodě, prostě jako u dobrých přátel,“ glosuje podnikatel. 

Bon ami? Jen náhodné spojení

Generální ředitel Bonami.cz David Šiška paradoxně původ názvu firmy nepotvrzuje. „Víte, že mě to do dneška nenapadlo. Je to prostě náhoda,“ směje se. 

„Pravdou ale je, že to máme zakódováno ve své DNA: chceme vystupovat jako přítel, který poradí, pomůže, chová se ke svým zákazníkům vstřícně a ochotně. A také chceme, aby měli lidé kolem sebe hezké věci, které jsou originální a vyjadřují jejich osobnost.“ 

Aby mohli naplňovat svou filozofii a „tvořit lepší svět“, potřebují tým schopných lidí,
který po celém světě shání zajímavé výrobce bytových doplňků a nábytku.

A není to jen klišé? „Zodpovědně můžu říct, že když máte doma nebo v práci – prostě tam, kde dohromady trávíte osmdesát procent času – hezké prostředí vytvořené přesně podle vašich představ, silně vás to ovlivňuje. Má to velký vliv na vaši psychickou pohodu,“ dodává David Šiška. 

Bonami.cz dnes nabízí zákazníkům v Česku i dalších zemích desetitisíce produktů od stovek českých i zahraničních výrobců. V sortimentu najdete především bytové doplňky a nábytek od populárních značek jako Karup, Zuiver, Germania nebo Happy Friday. Koupíte zde i oblečení a elektroniku.

Začínali jako nákupní klub

Teprve třicetiletý Šiška kdysi působil ve startupu Universator a následně v Kouzelné almaře – projektu podobném tradičním poštomatům. V Bonami.cz měl od podzimu 2013 na starosti logistiku a zákaznickou podporu. Stál za úspěšnou expanzí do Polska a na Slovensko. Východním sousedům se představili v dubnu 2015. A už v prvním roce se tento trh na celkových tržbách firmy podílel dvaceti procenty.

David Šiška připouští, že zakladatelé Bonami.cz hledali inspiraci v zahraničí, nicméně se museli přizpůsobit specifikům českého trhu. „Začínali jsme v roce 2013 jako uzavřený nákupní klub v Česku na poli home deco byznysu a s rozšiřujícím se sortimentem jsme se postupně stali klasickým e-shopem. Každý následující rok jsme expandovali do jedné další země: Polsko 2014, Slovensko 2015, Rumunsko 2016. Teď se chystáme na Maďarsko,“ prozrazuje.

Ze Šiškových slov vyplývá, že se chce Bonami.cz nadále zaměřovat především na střední a východní Evropu. Dobývání západních trhů, kde je daleko větší konkurence, zatím neplánuje. 

Aby mohli naplňovat svou filozofii a jak David Šiška se špetkou patosu říká „tvořit lepší svět“, potřebují tým schopných lidí, který shání ve světě zajímavé výrobce bytových doplňků a nábytku. „Máme tady tým čtrnácti lidí, z nichž část jezdí vyhledávat dodavatele na veletrhy do zahraničí. Další vyhledávají partnery na internetu. Dneska už jsme navíc v pozici, že se nám kvalitní dodavatelé ozývají sami,“ shrnuje ředitel.

Za pět let otestovali v časově omezených kampaních zhruba 2500 značek. Ty, o jejichž výrobky je mezi zákazníky zájem, pak zařadí do stálého sortimentu. „Důležité je to, že neustále představujeme nové věci. Denně nabídneme stovky zbrusu nových produktů, které jsme ještě nikomu neukázali. A to je další věc, která nás drží na čele pelotonu,“ doplňuje Šiška.

Bonami se tím odlišuje především od velkých řetězců, jako je IKEA. Drží se tak původní myšlenky, která stála u zrodu Bonami.cz – nabídnout zákazníkům alternativu, která je zajímavá, ale zároveň cenově dostupná. „Zákazníci, kteří nakupují v IKEA, často následně přijdou k nám, aby si svůj byt trochu ozvláštnili a odlišili se od ostatních,“ dodává s úsměvem Šiška. 

Love Brand

Úspěšné vytváření toho, čemu se dnes říká Love Brand (značka, kterou mají lidé rádi a doporučují ji svým přátelům) spočívá i v tom, že se zástupci Bonami snaží svým zákazníkům zjednodušovat život. 

„Lidem pomůžeme s výběrem zboží, nákupem a doručením. Zákazník pak nemá tolik starostí. Nedávno jsme například spustili aplikaci na 3D modely, takže klient si může u sebe doma nábytek ve 3D dokonale prohlédnout a nemusí nikam jezdit,“ popisuje David Šiška s tím, že i tuto službu už dnes některé e-shopy nabízejí, rozhodně ale nejde o běžnou věc.

K výhodám e-commerce patří i to, že je zboží k zákazníkovi doručováno rychle a bez zbytečných průtahů. Lidé, kteří nakupují nábytek, jsou ale zvyklí čekat na zboží déle. Na to ovšem v Bonami spoléhat nechtějí. 

„Distribuce by měla být co nejrychlejší. To, s čím bojujeme, je nedostatek kvalitních přepravců. Když si koupíte sedačku, musíte si vzít dovolenou a čekat na doručení. Dopravci dnes většinou nenabízejí například víkendovou distribuci. To bychom rádi změnili. Nyní jsme našli jednoho schopného přepravce, kterého testujeme a se kterým bychom se chtěli natrvalo logisticky spojit,“ říká Šiška.

Podle šéfa Bonami.cz má e-commerce velkou budoucnost, je ale nutné sledovat nové trendy. „Nakupování přes internet se bude výrazně proměňovat. Myslím si, že revoluci přinesou například autonomní vozidla. Podle mě to výrazně změní nákupní chování lidí, protože dodávka vám přijde kdykoli kamkoli a počká tam na vás. Dnes nakupují mileniálové, tedy generace, která vyrostla na nových technologiích. Uvidíme, co budoucnost přinese, my ale rozhodně na vavřínech neusneme,“ doplňuje. 

Šiška? Velký talent českého byznysu

David Šiška patří mezi třicet nejtalentovanějších Čechů do třiceti let působících v byznysu. „Nezoufejte, když vám nevyjde váš první projekt, do nějž jste vkládali velké naděje a úsilí. Příběh Davida Šišky je důkazem, že i neúspěch vás může nasměrovat nahoru,“ píší o něm média.

Šiškův startup Universator, který rozjel dávno před současným projektem, měl globální přesah. Jeho cílem bylo pomáhat studentům s výběrem školy kdekoli na planetě. „Nikdy se ale pořádně neodlepil od země,“ glosuje například Forbes. Šiška se nicméně potkal s investorem Ondřejem Raškou ze skupiny Miton a začal pro ni pracovat. A právě tady se začíná psát příběh úspěchu, příběh Bonami.cz, jedné z nejrychleji rostoucích českých firem.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jakub Procházka.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek