Český startup Roivenue spojuje on-line marketingové nástroje pod jednou střechou

30. 9. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Fungující reklama na internetu je pro malé i velké firmy jedním z nejdůležitějších způsobů získávání zákazníků. Pro řadu podniků je přitom rozhodování o tom, do jakého typu kampaně investovat, založeno jen na odhadech a domněnkách.

Foto: Roivenue.comS rostoucí digitalizací obchodu i služeb se on-line marketing stává stále důležitější součástí propagace firem. Jenže v mnoha podnicích jsou při rozhodování o tom, kterým internetovým nástrojům dají přednost, odkázáni spíše na pocity než tvrdá fakta.

Změnit se to rozhodl český startup Roivenue. Jeho zakladatel Pavel Šíma se zaměřil na vytvoření jednotného nástroje na podporu správných rozhodnutí v on-line marketingu. „Ještě na vysoké škole mě fascinoval svět marketingu a velkých reklamních budgetů. Až mi jednou kamarád ze stáže v jedné nadnárodní korporaci propašoval marketingové materiály, ze kterých bylo zřejmé, že o milionových budgetech se tam rozhoduje v jednoduché excelové tabulce bez hlubší datové analýzy návratnosti. Tehdy jsem si řekl, že přece musí existovat sofistikovanější metoda, jak na to,“ vzpomíná Pavel Šíma na zrod svého nápadu.

K realizaci prvotní myšlenky však vedla ještě delší cesta. „Za pár let jsem potkal v jednom pražském co-worku čistě náhodou dva skvělé chlápky, kteří dostali podobný nápad a mají rozpracovaný prototyp produktu, ze kterého se později stalo Roivenue. K jejich technologickému a operačnímu backgroundu jsem přidal zkušenosti s prodejem a kontakty na e-shopy, které jsem měl z předchozího působení, a stala se z nás fungující zakladatelská trojice,“ pokračuje Pavel Šíma.

Viditelná návratnost

Foto: RoivenueKlíčovým přínosem řešení vyvinutého startupem je, že vedení firem jasně vidí návratnost investic do reklamy, takzvané ROI (Return Of Investments) v jednotlivých typech on-line marketingu. „Ač vám to může znít neuvěřitelně, do dnešního dne více než 95 procent marketingových ředitelů a jejich týmů nezná reálné ROI jednotlivých kampaní, ve kterých utápí své rozpočty. To víme ze stovek meetingů, které jsme s potenciálními klienty už měli. Sami nám na nich říkají, že s tím potřebují pomoct,“ upozorňuje Pavel Šíma.

Rozjezd firmy nebyl, jako u většiny startupů, úplně jednoduchý. Její zakladatel musel zvládnout přechod z dobře placené pozice v zavedené marketingové firmě do role šéfa začínající firmy bez historie. „V předchozí práci jsem například měl velmi dobrý, šesticiferný plat, ale když se mi naskytla příležitost jít do vlastního projektu, jemuž jsem věřil, tak jsem byl bez váhání ochoten jít s platem dolů, třeba i na méně než polovinu. Ten pocit volnosti mi za to stál. Dokud se ale náš projekt pořádně nerozjel, vydělané peníze šly v první řadě lidem, kteří s námi pracují. Samotní zakladatelé si museli rozdělit ten zbytek,“ popisuje Pavel Šíma. Ne vždy to bylo jednoduché. „V jednu chvíli jsem se ocitl v komické situaci, kdy jsem si jako CEO musel od našeho stážisty půjčit 200 korun, abych měl na cestu vlakem z Prahy do Brna, kde jsem tehdy ještě bydlel. Kromě toho, že jsem neměl peníze, jsem si musel dokonce sjednat osobní půjčku, kterou jsem obratem investoval do firmy, abychom mohli dále růst,“ zmiňuje Pavel Šíma.

Velmi složitá byla také jednání s investory. Poté, co od oslovených finančníků slyšel 249 krát ne, získal startup konečně investici. Ale ani ta není jistotou napořád. „Startup není nikdy za vodou. Každá investice nám dává čas tak na dalších 6-12 měsíců, než budeme nutně potřebovat další, abychom se mohli dále rozvíjet a plnit cíle dohodnuté s investory. Když se to nepodaří, nastává paradoxně ještě horší situace, protože kumulované náklady jsou v té době už mnohem vyšší, než byly kdy předtím. Doslova každý den jsme museli myslet na to, kde vezmeme další peníze. To je ostatně starost každého, kdo buduje svou firmu,“ podotýká Pavel Šíma.

Roivenue se soustředí zejména na oblast e-commerce a digitální marketing, které jako obor rok od roku rostou a utrácí se v nich stále větší a větší marketinkové rozpočty. „Tržní příležitost se nám tak vlastně pořád zvětšuje,“ pochvaluje si Pavel Šíma.

Rychlá a správná rozhodnutí

Foto: RoivenueNejvětším přínosem jeho technologie je to, že marketingoví manažeři dokáží díky ní dělat rychlá rozhodnutí na základě správných dat. Oba prvky jsou přitom stejně podstatné. „U některých klientů vidíme, že pořád ještě skládají data ručně po různých excelech a celé jim to trvá třeba i měsíc, než seberou podklady pro rozhodování. A i když už je seberou, většinou se rozhodují na základě takzvaného last click modelu, který nadhodnocuje ty digitální kanály a reklamy, které stojí na konci zákaznické cesty. Což je typicky reklama ve vyhledávání nebo zbožové srovnávače. A podhodnocuje ty, co zákazníky takzvaně předzpracovávají, jako jsou třeba Youtube videa nebo bannery na Facebooku,“ podotýká Pavel Šíma.

Přirovnává to k tomu, jako kdyby veškerý rozpočet na výplaty fotbalového týmu dostal jenom útočník, který vstřelil gól, a všichni spoluhráči, co mu situaci a šanci připravili, by vyšli zkrátka. „Takový tým by potom asi dlouhodobě nefungoval optimálně,“ zmiňuje Pavel Šíma.

Firma pracuje pro dva typy zákazníků. Prvním jsou digitální marketingové týmy větších korporací s e-tailovým prvkem, tedy takové, které prodávají něco online. Ať už jsou to operátoři, pojišťovny, banky a podobně. Mezi ně patří například český Vodafone nebo slovenský Orange. „Druhou skupinu tvoří šéfové marketingu nebo ředitelé rychle rostoucích e-shopů se stamilionovými obraty, které se chtějí do pár let dostat na miliardu,“ pokračuje Pavel Šíma.

Služby Roivenue tak využívá například největší český hráč v rozvozu potravin Rohlik.cz, maloobchodní prodejce značkového oblečení FactCool, prodejce elektroniky a domácího vybavení TIPA či poskytovatel služeb v oblasti zásilkového obchodu PackWay.

V rámci startupu v současnosti pracuje okolo 20 lidí na plný úvazek a několik dalších na částečný. V loňském roce společnost dosáhla obratu 9 milionu korun. „Zatím každý rok se nám dařilo obrat minimálně zdvojnásobovat a takový cíl máme i pro tento rok,“ plánuje Pavel Šíma.

Expanze do zahraničí

Foto: RoivenueK růstu má startupu napomoci také zahraniční expanze, letos rozšířil své podnikatelské aktivity na území Velké Británie, Polska a Rumunska, a to prostřednictvím svých nově založených poboček v Londýně, Varšavě a Bukurešti. Projekt byl podpořený dotacemi z Evropských strukturálních a investičních fondů.

Expanze na nové trhy je součástí dlouhodobě realizované obchodní strategie společnosti Roivenue, která plánuje postupně rozšiřovat své podnikatelské aktivity napříč celou Evropou. V současné době již probíhá příprava na pokračování započaté expanze také do Německa, Rakouska a Švýcarska, ale i do Španělska a dalších evropských zemí.

Další rozvoj startupu bude spojený nejen s působením v dalších zemích, ale také s růstem významu reklamních on-line nástrojů. „Digitální marketing se za posledních deset let výrazně posunul a vyvinul. Stále přibývá reklamních formátů a kanálů a taky nástrojů, které se snaží reklamu optimalizovat, co nejlépe zacílit a vymačkat z ní maximum. Džungle digitální reklamy je zkrátka stále hustší a divočejší. O důvod více pro to mít všechny informace na jednom místě a vědět, že jsou čísla spolehlivá, abych se jako manažer mohl rychle a efektivně rozhodovat,“ uzavírá Pavel Šíma.

Dalibor Dostál

Společnosti Roivenue v kostce

Startup Roivenue vyvinul nástroj na podporu správných rozhodnutí v on-line marketingu. Obsahuje konektory na celé spektrum běžných marketingových kanálů, jako je Facebook, Google Ads, Sklik, Heureka a podobně, ale také Google Analytics i interní systém klienta. Spojuje v sobě kompletní investice do kampaní, chování zákazníků a profit z objednávek, a umožňuje tak vyhodnocovat a řídit marketing podle návratnosti investic do reklamy (ROI). Díky Roivenue mohou marketéři lépe pochopit, co má největší vliv na jejich celkové výsledky, a mít pod kontrolou celý marketing napříč všemi kanály.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek