ČR si oproti loňsku polepšila v Indexu byrokracie, pomoci by měl i ministerský balíček

Liberální institut letos po třetí představuje ve spolupráci se slovenským think tankem INESS výsledky Indexu byrokracie. Index byrokracie znázorňuje všechny známé povinnosti, které má typická malá firma během jednoho provozu v České republice. Ministerstvo průmyslu a obchodu při té příležitosti představilo své současné aktivity: živnostenský balíček obsahující 10 konkrétních záměrů, které usnadní život malým a středním podnikatelům.

Za Ministerstvo průmyslu a obchodu vystoupil ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Pavel Vinkler, který považuje tento výpočet za vhodný doplněk k hodnocení byrokracie v podnikání prováděným veřejnou správou: „Jedná se o jednoduchý mikroekonomický model, za nímž si může každý jednoduše představit konkrétní firmu“. Modelovou firmou je totiž průměrná malá česká firma vyrábějící kovová posuvná vrata, zaměstnávající 4 zaměstnance, jejíž roční obrat je do 100 000 EUR a je plátcem DPH.

V minulém roce strávila taková firma 233 hodin papírováním a plněním dalších byrokratických povinností. „Jedná se o zlepšení o 7 hodin vůči loňskému roku.“ dodává Pavel Peterka, analytik Centra ekonomických a tržních analýz, který se na výpočtu Indexu byrokracie podílí. Česká firma nyní vynaloží na účely byrokracie a papírování 226 hodin. Hodnocení probíhalo ve 4 zemích, přičemž ČR se umístila na 2. místě za vítězným Slovenskem (221). Hůře dopadla Litva (244) a Španělsko (363).

Zástupce MPO představil současné aktivity ministerstva, kterými jsou živnostenský balíček obsahující 10 konkrétních záměrů, které usnadní život malým a středním podnikatelům. „Vlajkovou lodí MPO je živnostenský zákon, proto jsme v zájmu snížení byrokracie v minulých letech například zrušili místní příslušnost živnostenských úřadů. Podnikatel tak může využít kterýkoliv živnostenský úřad v ČR“, upřesňuje Pavel Vinkler. Jednotlivá opatření byla představena na společné tiskové konferenci MPO a MF v srpnu tohoto roku. Opatření jsou již nyní realizována a jejich implementace bude ukončena do roku 2021, což se týká například připravované rekodifikace stavebního práva.

Zdroj: Liberální institut

Vláda schválila v červenci tříletou strategii snižování zátěže podnikání do roku 2022. Změny by se měly dotknout až 133 povinností. Důležitou roli hrají digitální projekty, které jsou souhrnně popsány ve vládním dokumentu Digitální Česko.

Pavel Vinkler v závěru dodal: „Snižování administrativní zátěže pro podnikatele zůstává nadále prioritou. Zaměřujeme pozornost na malé a střední podniky a na živnostenský zákon, který ale nezpůsobuje příliš vysokou zátěž“. Byl zmíněn i portál pro podnikatele Businessinfo.cz, jehož nová podoba by měla být spuštěna na začátku příštího roku.

Další informace k činnosti a výsledkům Indexu byrokracie

Doporučujeme