Do dvou let bude mít vlastní e-shop každá šestá malá firma

Koncem roku 2020 bude prodávat výrobky a zboží přes internetové obchody šestina malých a středních firem a podnikatelů.



Obrovský rozmach e-commerce nutí i malé a střední podniky měnit strategii. Dnes nabízí svůj sortiment on-line dvanáct procent z nich. Dalších pět procent plánuje e-shop otevřít v nejbližší době. Vyplývá to z analýzy e-commerce v rámci průzkumu ČSOB Index očekávání firem.

„Firmy a podnikatelé přes e-shop prodávají v průměru 43 procent produkce, přičemž jejich tržby převážně rostou. Nárůst objemu potvrzuje 47 procent dotazovaných, pokles naproti tomu uvádí jen desetina,“ prozrazuje výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.

Číslo by bylo zřejmě ještě vyšší, nicméně asi 45 procent respondentů v průzkumu uivedlo, že v jejich oboru nedává on-line prodej smysl.

„Význam e-commerce neustále roste. Například během Black Friday se počet zásilek objednaných u zákazníků z řad e-schopů meziročně zvýšil o 61 procent,“ uvádí Simona Kijonková, majitelka Zásilkovny nabízející komplexní logistické služby pro e-shopy.

V případě placení vítězí u klientů e-shopů nadále dobírka. Týká se to bezmála poloviny firem a podnikatelů. Velmi rychle ale roste obliba využívání platebních karet.

Dvě pětiny firem e-shop nechtějí

Využívání online prodejů by mohlo být ještě četnější, ale takřka dvě pětiny malých a středních firem a podnikatelů zatím e-shopy odmítají, i když ho mít mohou.

Firmy a podnikatelé se museli v poslední době vypořádávat s nároky nařízení o ochraně osobních údajů GDPR nebo zaváděním elektronické evidence tržeb (EET). Přesto se nákup přes internet pro klienty neustále zyrchluje a zjednodušuje. Trendem je doručování zásilek do jednoho dne od objednání.

Co je Index očekávání firem?

Reprezentativní průzkum zahrnuje 400 středních a malých společností a živnostníků napříč různými obory podnikání. Každý z dílčích indexů, který je rozdílem pozitivních a negativních očekávání firem, může nabývat hodnot od -100 do +100 bodů. Celkový index je pak průměrem dílčích ukazatelů vývoje poptávky, investic a rozšiřování podnikání. Index očekávání firem ČSOB sleduje od roku 2013.


Redakčně upravená tisková zpráva ČSOB

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme