Důsledek závislosti na autoprůmyslu: české i slovenské ekonomice dochází palivo

Slovensko na hlavu vyrábí nejvíce automobilů na světě, proto je ekonomika extrémně závislá na celosvětové poptávce po automobilech. Česká republika je v tomto ohledu na druhém místě.

„Podnikatelé jsou skeptičtější. Ale ještě se nejedná o krizi,“ prohlásil o náladě mezi investory pro německý Handelsblatt Peter Kompalla, prezident německo-slovenské obchodní komory. „Investoři slovenské ekonomice příliš nevěří,“ dodal viceprezident komory Norbert Halt. Třetina komorou oslovených firem počítá s tím, že letos se výsledky firem zhorší.

Ekonomiky Česka a Slovenska jsou silně závislé na automobilovém průmyslu a na exportu zboží do Německa. Zpomalení německé ekonomiky se tak přelévá i na východ. Podle německých manažerů ekonomický růst v obou zemích brzdí i korupce a zvyšování minimální mzdy.



Na Slovensku vyrábí automobily koncerny Volkswagen, PSA (PSA Peugeot Citroën Slovakia), Kia a nově od října loňského roku také Jaguar Land Rover.

Vídeňský institut pro mezinárodní ekonomická studia (WIIW) očekává, že HDP letos na Slovensku bude růst o 3,6 procenta, v roce 2020 to bude o tři procenta. Zahraniční investoři na Slovensku vnímají jako největší problém korupci a nedostatek kvalifikované pracovní síly.

Podobné problémy vnímají zahraniční firmy také v České republice. Německo-česká obchodní komora k tomu přidává i nárůst minimální mzdy. „Obavy působí pokles zahraniční poptávky, což je problém hlavně v automobilovém průmyslu,“ řekl šéf komory Bernard Bauer. Vliv na pokles poptávky může mít kromě obchodních sporů mezi Spojenými státy a Čínou i brexit.

Produkce aut na 1000 obyvatel v roce 2017

Pořadí Země Počet vyrobených aut na 1000 obyvatel
1. Slovensko 184
2. Česká republika 134
3. Slovinsko  92
4. Jižní Korea  80
5. Japonsko 77
6. Německo 68

Německé firmy se snaží nedostatek lidí na českém trhu řešit tím, že spolupracují s odborným školstvím, ale i tak je podle nich v Česku nedostatek kvalifikované síly. „Je nezbytné, aby se školství reformovalo a vzniklo více možností pro rekvalifikaci,“ navrhl Milan Šlachta, šéf firmy Bosch Group pro ČR a Slovensko.

Vídeňský institut WIIW pro tento rok počítá s tím, že ekonomika ČR poroste o 2,6 procenta. Podle vídeňských ekonomů je ekonomický růst z let 2017 a 2018 zemí východní Evropy pryč a je potřeba se připravit na horší časy. Zejména s ohledem na zpomalování německé ekonomiky, na které jsou proexportní východoevropské země až příliš závislé.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák

• Teritorium: Evropa | Německo | Slovensko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme