Extratřída (nejen) ve zpracování plechu: Češi dodávají pro světové giganty

13. 9. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Siemens, Linde, IBM, Sanyo, Caterpillar či Panasonic. Všichni vyjmenovaní světoví výrobci mají jedno společné: pochvalují si spolupráci s dodavatelem komponent pro své stroje a zařízení, společností C&F. I Češi ve Velimi, kde sídlí tuzemská pobočka, dokazují, že jde ve zpracovatelském průmyslu o světovou extratřídu.

Silná vize, zavádění moderních výrobních postupů, investice do inovací a zcela nových technologií – to vše posunulo za 25 let mikrofirmu s dvojicí nadšenců k jednomu z významných dodavatelů pro velké globální firmy, který má stovky zaměstnanců.

Pro tři světové lídry v oboru serverových skříní – IBM, EMC a APC je společnost C&F dokonce jedním z klíčových Tier 1 dodavatelů.  „V CzechTrade podporujeme právě tyto dodavatele, protože jejich přínos je mimořádný. Jejich výrobky mají vyšší přidanou hodnotu,“ říká vedoucí zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Londýně Martin Macourek.

Kdo je Tier 1 dodavatel?

Tier 1, tedy jednookruhový dodavatel, je kontraktor, který s odběratelem přímo jedná a napřímo mu své výrobky dodává.


Začátky? Zakázková výroba „na koleně“

Když původní majitelé firmy Michael Carr a John Flaherty začínali v roce 1989 na pobřeží Atlantiku v irském Galway – doslova na koleně – s výrobou lisovacích nástrojů na zakázku, nemohli tušit, že do patnácti let dosáhnou na stomilionový dolarový obrat a se svými výrobky dobydou svět.

„Od malovýroby na zakázku přešla firma plynule k výrobě mnohatisícových sérií plechů, skříní nebo kompletního opláštění jednotek pro globální firmy. Ve světě má dnes několik výrobních závodů a daří se expanze na další trhy,“ popisuje manažer C&F Manufacturing Jiří Žemlička.

I v Česku si C&F udržuje náskok před konkurencí. „Naši jednoznačnou výhodou je kapacita výroby, která je na střední Evropu nebývale vysoká. Naše zaměstnance podporujeme tak, aby u nás vydrželi co nejdéle a byli opravdovými profesionály ve svěřené oblasti výroby. Tyto dva body nám pomáhají dosahovat úspěchů a držet před konkurencí dostatečný náskok,“ popisuje Žemlička zaručený recept na úspěch.

Česko bylo první

A proč si Irové před sedmnácti lety vybrali v kontinentální Evropě pro výrobu jako první právě Českou republiku, navíc v době, kdy ještě nebyla součástí Evropské unie? „Společnost C&F působí v Evropě od roku 2001, kdy otevřela své první dvě továrny v Německu a České republice. Česko bylo vybráno především pro svou blízkost strategických výrobních center v Evropě,“ říká Jiří Žemlička.

Svou roli ale nehrálo jen to, že Česko leží v srdci Evropy a je přirozenou křižovatkou obchodních zájmů zástupců byznysu ze západu a východu. Také Irové věděli, že je průmyslovou velmocí, kde najdou kvalitní zázemí a především kvalifikovanou pracovní sílu.

Jiří Žemlička přišel do firmy C&F Manufacturing před dvěma lety z mladoboleslavské Škoda Auto, kde měl na starosti marketing a komunikaci. „Měl jsem dostatek zkušeností, jak firmě C&F pomoci s oslovením nových zákazníků a proniknutím na nové trhy. Což se v tuto chvíli daří. A je to jeden z důvodů plánu na rozšíření závodu o nové výrobní prostory,“ prozrazuje aktuální plány vedení společnosti.

Firma ale není jen pouhým špičkovým zpracovatelem plechů, portfolio jejich výrobků je nebývale široké. „Portfolio našich výrobků v současné chvíli sahá od dílů těžkých strojů, přes komponenty větrných elektráren až po dopravníkové systémy, či serverové skříně,“ připomíná manažer.

Součástí firmy jsou i divize Automotive a Wind Energy . „Divize Green Energy navrhuje, vyrábí a montuje větrné elektrárny našeho vlastního patentu s výkonem až 100 kW, které potom dálkově online spravuje. Pro tuto divizi vyrábíme jednotlivé komponenty držáků a opláštění a také jednu z nejdůležitějších komponent a to samotný rám pro uložení turbíny,“ sděluje Jiří Žemlička.

Vzhledem k tomu, že jde o progresivní podnik, který se nebojí inovací a za poslední roky si vybudoval u svých partnerů solidní renomé, získala C&F v posledních letech silnější pozici na největších trzích západní Evropy jako Německo, Francie, či Španělsko. „A další růst nám zabezpečují stále nové a nové poptávky z těchto oblastí,“ dodává manažer.

V současnosti má firma kromě několika poboček v Evropě a Irsku i pobočky v Číně a na Filipínách. Několik stávajících obchodních partnerů najdete i ve Spojených státech a Kanadě. Roční obrat celé skupiny C&F se pohybuje kolem 150 milionu dolarů (zhruba 3,3 miliardy korun).

Dveře do zahraničí pomohl otevřít CzechTrade

Jiří Žemlička přesto připouští, že je dobývání nových trhů vlastními silami složité a pochvaluje si spolupráci se státní agenturou na podporu exportu CzechTrade. Ačkoli bývají podnikatelé ke státním institucím skeptičtí, pomoc zástupců agentury prý byla pro C&F neocenitelná.

„Při naší snaze expandovat na zahraniční trhy skutečně sehrála agentura CzechTrade jednu z nejdůležitějších rolí. Poskytla nám dostatek informací a hlavně osobního přístup při řešení obchodních případů. Jen díky tomuto přístupu jsme nalezli společnou řeč s jedním z našich současných stěžejních zákazníků, společností Siemens-Gamesa,“ shrnuje Jiří Žemlička.

Jakub Procházka

 
Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek