Kama v rytmu pletacích strojů

„Pořád jsme hlavně čepičáři,“ říká Adam Pertl, syn zakladatelky tradiční oděvní firmy KAMA.



„To, že jsme rodina a dokážeme spolu bez problémů komunikovat, nám umožňuje realizovat i hodně zvláštní akce,“ říká čtyřiatřicetiletý Adam Pertl. Třeba speciální svetr a čepici v limitované edici v tradičním retro designu u příležitosti stého výročí vzniku Československa.

„Když něco vymyslím a ukáže se, že je to blbost, vím to hned. Na druhé straně, pokud je to dobré, můžeme mít první vzorek hotový během dvou týdnů,“ vypočítává výhody malého byznysu.

Rodina v pohybu

Na začátku byly dvě sestry, Kateřina a Mahulena, letenský byt a malý ruční pletací stroj, který umožňoval vyrobit logo. To ale smělo mít maximálně čtyři písmena, a tak vznikl akronym KAMA. Ten je už třicet let synonymem kvalitního českého pleteného zboží.

Od čepic se sortiment původně „domácí manufaktury“ postupně rozrostl přes svetry, šály a rukavice až po sukně a polštáře s dekami. Během let se obměnilo i původní složení. V roce 2008 rozšířila řady dcera zakladatelky Mahuleny Pertlové Klára, o rok později naopak odešla její sestra s manželem. „Teta se strýcem chtěli dělat po tak dlouhé době něco jiného,“ vysvětluje Adam, syn zakladatelky.

Ten se na rodinném byznysu podílí od roku 2010. „Sestra se po odchodu strýce ujala role finanční ředitelky. Má tento obor vystudovaný, a přestože to nebyl původní záměr, teď se to velice hodilo,“ dodává. On sám si vzal na starost internetový obchod a grafiku.

Třikrát a dost

Od roku 2003 sídlí KAMA v Suchdole, ve vlastním objektu, kam se přestěhovala z Letné. „Výroba je tu nejdražší. Kdybychom byli ve vesnici o kilometr dál, už bychom dosáhli na dotace. Ale já vždycky říkám, že se o sebe postaráme sami,“ říká Pertl. V sídle firmy vše naplétají a většinou i zpracovávají. Z kapacitních důvodů ale využívají i dílnu za Prahou, která jim pomáhá.

„Máme navíc poměrně specifický koloběh výroby, v němž žijeme rok a půl napřed,“ popisuje mladý manažer. Kolekce, která půjde do obchodů letos na podzim, už je nyní kompletně dokončená a jsou na ni hotové předobjednávky.

Ty nabírají na trojici veletrhů, kterých se každoročně účastní – jednom v Česku, pak na Slovensku a na přelomu ledna a února v německém Mnichově na přehlídce ISPO. Ta je pro ně stěžejní. Na veletrhy, kde se setkávají s distributory, partnery, obchodníky a agenty, už musejí mít hotovou vzorkovou kolekci, katalog, tím pádem vše hotové, nafocené.

Úder roku 2008

Do prodejů výrazně zasáhla ekonomická krize v roce 2008. Firma tehdy vystupovala především jako výrobce, jenž dodává zboží velkoobchodníkům. Těm však zůstávalo na skladě neprodané zboží a v dalším roce si nové neobjednali. Vše se zadrhlo.

Náročný výběr.
„Máma by nemohla prodávat něco, s čím by se nedokázala ztotožnit, nespala by z toho,“
říká Adam Pertl, syn zakladatelky firmy KAMA.

Kolekce KAMA se během let rozrostla do té míry, že v podstatě neexistoval obchodník, který by ji mohl pojmout celou. Jednotliví prodejci brali obvykle jen určitou část z ní. Kamenné obchody se sportovním vybavením navíc raději prodávají „hardware“ – lyže, kola, zkrátka to, z čeho mají větší marži.

Tomu nemohli konkurovat, a tak se začali obzvláště po příchodu Adama do firmy zaměřovat na e-commerce. Kompletní nabídku celé kolekce momentálně zákazník najde pouze v kamenném obchodu v sídle firmy v Kamýcké ulici a na e-shopu, který spustili v roce 2009. Od té doby se proměnil již třikrát do stávající podoby a výrazně proměnil skladbu prodeje: celkový počet objednávek se nezměnil, ale vzrostla jejich celková hodnota.

Fashion Revolution

Suchdolská firma v současnosti prodává čím dál víc svetrů. Ty se mohou zdát na první pohled dost drahé (jejich ceny se pohybují v rozmezí od 2500 do 8000 korun), nicméně ve firmě pozorují v současnosti nový trend. Zákazníci upřednostňují kvalitu, raději si koupí jednu věc, o níž vědí, že jim vydrží několik sezon, než několik levnějších.

„Zapojili jsme se do iniciativy nazvané Fashion Revolution, kterou u nás propaguje Kamila Boudová a která se snaží poukazovat na to, že každé zboží má svou cenu,“ popisuje Pertl. „A tam, kde koncový zákazník ušetří, zaplatí ti, kdo oblečení vyrábějí.“

Už od roku 1995 pletou z rakouské vlny Schoeller, jež je podle nich nejkvalitnější vlnou vůbec. Může se pochlubit mnoha ekologickými certifikáty, včetně švýcarského „bluesign“. Ten zaručuje, že v procesu výroby nejsou používané žádné toxické látky – vlna tak není například barvená chlórem.

Schoeller navíc garantuje původ merino vlny, kterou dováží z certifikovaných novozélandských farem, kde jsou chované ovce výhradně pro jejich potřebu. Koncový zákazník tak zná přesně původ svého zboží. „Je to pro nás přidaná hodnota,“ vysvětluje Pertl. „Máma by nemohla prodávat něco, s čím by se nedokázala ztotožnit, nespala by z toho.“

Součástí této filozofie je i to, že odstřižky materiálů věnuje firma okolním mateřským školkám, a tak produkuje téměř nulový odpad.

Flís kupují od italské společnosti Pontetorto, jež jej nově vyrábí z PET lahví, a spočítali, že na jednu čepici připadnout dvě až tři PET lahve. A nakonec je třeba ještě zmínit vysoce funkční materiály od americké firmy Gore, s níž spolupracují od roku 1995. Jsou to právě i kvalitní materiály, jejichž vyšší pořizovací cena se musí zákonitě odrazit na ceně konečného produktu.

S čepicí do světa

Goretexový materiál je použitý také na unikátní čepici, která se má stát hlavním trumfem firmy při plánovaném pronikání na americký trh. Na první pohled nenápadná pletená čepice se už stala hitem na irských golfových hřištích. Vnitřní vrstva z goretexového materiálu zaručuje, že čepice je naprosto nepromokavá. A to v často nevlídném irském počasí hráči obzvláště oceňují.

A nejen oni. Čepice si tam kupují i turisté. „K našim spokojeným zákazníkům patří i kluk, který jezdí na jachtách v severních mořích a nosí právě tuhle čepici,“ chlubí se Pertl.

Třikrát oblékli andorrský olympijský tým a jejich čepice a svetry na sobě měla v roce 2006 na hrách v Turíně dokonce i naše národní výprava. Momentálně produkty suchdolské firmy testuje polární expedice Masarykovy univerzity.

Většina designů kolekcí nicméně stále čerpá inspiraci z „nesmrtelných“ tradičních norských motivů. KAMA je s jeleny a hvězdami pevně spjatá. Snahou je vytvářet oblečení na celý rok. Vznikly tak čím dál populárnější tenké svetry ze stoprocentní merino vlny nebo dámské plédy.

„Je to pro nás způsob, jak prodloužit sezonu,“ vysvětluje Pertl. Na počasí jsou totiž hodně závislí. A zimy jsou čím dál kratší…

29 let na trhu

KAMA je pletařská rodinná firma, kterou založila v roce 1989 Mahulena Pertlová. Tehdy byla na mateřské a bavilo ji pletení. Nejprve přizvala svoji sestru Kateřinu a v současnosti je firma ve 100procentním vlastnictví rodiny Pertlových, nyní už i druhé generace. Zaměřuje se na výrobu čepic, svetrů s norskými vzory a dalších doplňků jako například čelenky, kukly, masky, šály a rukavice. Web: www.kama.cz


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jitka Jeníková. Foto: Hynek Glos.

Doporučujeme