Lahůdky z Trutnova pro Napoleona i kosmonauty

Až pojedete do Chorvatska či do hor, možná si s sebou vezmete jídlo od trutnovské firmy Expres Menu, která už řadu let nabízí lidem zdravé lahůdky.



Tato firma nákladem třiceti milionů korun proměnila zdejší bývalou ubytovnu na supermoderní továrnu na výrobu zdravých trvanlivých pokrmů. S novou řadou pokrmů Space Menu chtějí dokonce trutnovští prorazit až do vesmíru!

U počátků konzervárenství stál Napoleon – to pro jeho vojska a na jeho objednávku byla vymyšlena metoda zavařování pokrmů do skleněných či kovových nádob. Velký malý vojevůdce by byl určitě firmou Expres Menu nadšen. Její ředitel a zakladatel Petr Sogel totiž původní metodu sterilace hotových jídel – kterou se na venkově už v 19. století zavařovalo třeba maso ze zabíjačky či husí játra v sádle – po roce usilovné práce a zkoušek dovedl na vyšší stupeň dokonalosti.

„Jde o technologii výroby CTP – kontinuální tepelný proces,“ vysvětluje Adam Sogel, syn Petra Sogela, který má ve firmě na starost marketing a zahraniční obchod. „Patentově chráněná metoda CTP je založena na správném načasování – od prvotní přípravy jídel přes vaření a plnění do bariérových sáčků až po konečnou sterilaci. Vše probíhá v přísně kontrolovaných teplotách a přesně určených časech.“

Krakonoš by se olizoval

„Původně jsme v roce 1999 začali s výrobou šokově zamražených jídel,“ vysvětluje Adam Sogel. Odbyt zajišťovaly továrny v okolí, které pokrmy odebíraly pro své závodní stravování. Běžná metoda konzervace jídel ovšem Petru Sogelovi nestačila, a tak dlouho přemýšlel a zkoušel nejrůznější nové postupy, až dospěl k podstatně vylepšené metodě sterilace hotových jídel. Upravil ji tak, že je nyní vůči konzervovaným jídlům šetrnější a umožňuje jejich delší dobu skladování při pokojové teplotě (na obalu se uvádějí tři roky, pokrmy by ale zřejmě vydržely neporušené i podstatně déle). Trvanlivost si firma nechala odzkoušet a certifikovat zkušební laboratoří v Hradci Králové.

„O naši patentovanou technologii je zájem, ale zatím ji nikomu nepouštíme,“ dozvídáme se v Expres Menu. „Dostáváme také nabídky na výrobu pokrmů naší technologií pod cizími privátními značkami, ale rovněž je zatím odmítáme.“

Od počátku existence firmy se trutnovští snaží od konkurence odlišit kvalitou. Jejich jídla jsou bezlepková, bez jakýchkoli umělých konzervantů, vždy z čerstvých surovin – nejlépe lokálních – a ručně připravovaná. Že se rozdíl pozná, o tom svědčí neustále rostoucí zájem o jídla z podhůří Krkonoš. „Lidem naše výrobky chutnají a doporučují je svým přátelům a známým. To je ta nejlepší – a také nejlevnější – reklama, jakou si můžeme přát,“ pochvaluje si Adam Sogel.

Trutnovští jsou pyšní také na to, že jejich pokrmy vždy obsahují velké kusy masa – to u konkurence není běžné. „Naší chloubou je Krakonošova pochoutka (jelení ragú), kterou připravujeme na kořenové zelenině a dochucujeme dobrým červeným vínem a rybízovou marmeládou,“ řekli nám ve firmě. „Z dalších pokrmů je asi nejoblíbenější svíčková na smetaně – svoje milovníky si ale nacházejí i fajnšmekrovská jídla typu husích jater na cibulce nebo třeba snídaňová pohanková kaše s meruňkami.“

„Živá“ voda pro chuť i zdraví

Výrobky Expres Menu nenajdete ve velkoobchodních řetězcích; jejich podmínky pro firmu nebyly přijatelné. Její růst to sice trochu zpomalilo, ale na druhé straně zas měli trutnovští větší svobodu volby a bližší kontakt se zákazníky. Hlavně podle odbytu na svém e-shopu ihned poznají, co se „chytilo“, a oč třeba není až takový zájem.

V Expres Menu jsou otevřeni všem novým myšlenkám – tedy pokud jsou ekologické a přinesou zlepšení jejich produktů. Například zde používají „živou“ a „mrtvou“ vodu. Normální pitná voda má pH kolem sedmi. „Mrtvá“ voda – s pH 3 – je v Trutnově ve formě mlhy používána k sanitaci výrobních prostor, protože jde o unikátní přírodní dezinfekční prostředek. Naopak „živá“ voda – s pH 12 – je zde přidávána do jídel, aby zvýraznila jejich chuť. To následně umožňuje méně solit a kořenit, což náš organismus přijme s povděkem. Plnohodnotná chuť pokrmu ale zůstává zachována.

Stejně tak – přestože se Expres Menu rozrůstá a v nových prostorách chce vyrábět až deset tisíc porcí za směnu – zůstává i rodinný charakter firmy. Petr Sogel (mimochodem původní profesí architekt) Expres Menu založil, vyvinul převratnou metodu CTP a dodnes je ředitelem. Jeho manželka Hana pečuje o finance a účetnictví. Syn Adam pak má na starost marketing a zahraniční obchod, dcera Marie se stará o odbyt ve Španělsku.

Bude chutnat kosmonautům?

Pokrmy z Trutnova dobře znají a používají lidé, kteří sáhnou jen po tom nejlepším – horolezecké expedice, speciální armádní a policejní týmy či piloti společnosti Travel Service. Stále častěji si je ale s sebou berou i rodiny směřující na dovolenou do zahraničí. Relativně luxusní jídla z produkce Expres Menu tak nahradila tradiční paštiky. Firma má klienty už i v Kanadě a USA, Adam Sogel nyní připravuje marketingový plán proniknutí na trhy sousedních zemí.

S novou továrnou ale přišel čas (a také prostory) na vývoj zbrusu nových výrobků. To je především řada Space Menu, od níž si firma slibuje velký úspěch v zahraničí, včetně těch nejnáročnějších trhů. „Rádi bychom se s těmito výrobky dostali i do kosmického programu NASA,“ usmívá se Petr Sogel v duchu verše Svatopluka Čecha, že „malý ten, kdo zná jen malý cíl“.

Trutnovské „amarouny“, o něž je už teď velký zájem mezi špičkovými sportovci, horolezci apod. (ozval se i Český olympijský výbor) tvoří například v případě Space Menu 1 pasta z rozemletých chia semínek, silné černé kávy, čekankového sirupu a kokosového oleje; vše v biokvalitě. Tato kaše, kterou sníte za pár vteřin, může v případě potřeby nahradit oběd a při velké fyzické námaze dokáže okamžitě dodat energii. Samozřejmě nedokáže nahradit klasickou stravu – existuje však bezpočet situací, kdy po ní rádi sáhneme. Co třeba až vám příště začnou docházet síly na běžkách nebo v posilovně? 

Co je to CTP?

Novinka spojuje zkušenosti našich babiček s nejmodernější technikou. Pokrmy jsou po uvaření přesunuty do konvektomatu, kde jsou vystaveny teplotě tři sta stupňů Celsia a ošetřeny párou i horkým vzduchem. Nakonec jídlo, už uzavřené v obalu, ještě jednou projde rychlým zahřátím. Takto napsána vypadá konzervace pokrmů „à la Expres Menu“ dost jednoduše, to důležité je však ukryto v detailech (časy jednotlivých procedur, přesné teploty aj.), které jsou předmětem patentové ochrany.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Ivo Bartík. Foto: archiv.

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme