Letos čekají zlom. Export instantních nápojů získá letos poprvé většinu

15. 7. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Společnost Simandl začala s vývozem krátce po svém založení. Nyní exportuje do 21 zemí na třech kontinentech, do konce roku chce přidat tři další státy. Se získáváním nových trhů pomáhají společnosti i aktivity agentury CzechTrade.

Foto: SimandlKdyž v roce 1995 založili Václav Simandl se svojí manželkou Šárkou společnost na výrobu instantních nápojů, dali vzniknout jedné z nejznámějších tuzemských firem v oboru. „Jednalo se o první a zároveň jedinou společnost, kterou jsme založili. Obor prodeje potravin nám byl známější, výroba pro nás byla úplně nová. Vystudoval jsem Vysokou školu zemědělskou v Praze, úspěšně jsem pracoval v zemědělské prvovýrobě a odtud je již blízko ke zpracování a výrobě potravin,“ vzpomíná Václav Simandl.

Na začátku podle něj bylo nejtěžší rozhodnutí odejít ze zaměstnání a začít podnikat na vlastní riziko. „Zároveň odvaha se zadlužit a získat prostředky na spuštění prvního provozu,“ pokračuje Václav Simandl a navazuje: „I po pětadvaceti letech práce však sledujeme a pomáháme dávat směr novým trendům a vývoji v našem oboru. Kdybychom nesledovali globální trendy a zároveň nevyvíjeli nové výrobky - již bychom dávno nefungovali.“

Video dále v článku

Zákazníci společnosti se výrazně liší podle konkrétních produktů. „Záleží na výrobku. Snažíme se nabídnout naše výrobky všem věkovým skupinám - máme výrobky vhodné i pro děti, vyvíjíme výrobky s vyšší přidanou hodnotou pro moderní lidi a zároveň vyrábíme i tradiční instantní nápoje oblíbené mezi starší populací,“ porovnává Václav Simandl.

Mimo vlastní výroby nabízené pod značkami Samantha a Brazilka, mezi které patří například instantní káva, sušené mléko, dětské cappuccino s obsahem mléka nebo ochucená horká čokoláda, využívá společnost svoje výrobní kapacity také k produkci privátních značek.

Nová výrobní hala

Foto: SimandlV roce 2004 společnost na „zelené louce“ postavila nové prostory, včetně výrobní haly, nových skladových prostor i sídla společnosti. Výrobní provoz je plně automatizovaný, část provozů je z důvodu snížení vlhkosti vyráběných výrobků klimatizována. Konkurenční výhodou je výroba a plnění do moderních, takzvaných Doy-Pack stojících sáčků se zipovým uzávěrem, obal tak lze jednoduše znovu uzavřít a výrobek neztrácí na své kvalitě.

Zatímco někteří tuzemští výrobci si stěžují na přístup řetězců, společnosti Simandl se s nimi daří udržovat korektní vztahy. „Nebráníme se spolupráci s žádným zákazníkem, jen ty podmínky musí být vyvážené pro obě strany. S některými nadnárodními řetězci v ČR jsme na spolupráci domluveni, s jinými jednáme. Naše výrobky můžete vidět převážně v národních řetězcích, například Coop, Čepos, Hruška a podobně,“ vyjmenovává Václav Simandl.  

V současnosti zaměstnává společnost přibližně 40 zaměstnanců na trvalý pracovní poměr, při sezonních výkyvech si pomáhá brigádníky. Obrat firmy se v minulých letech pohyboval kolem 120 milionů korun, pro letošní rok se očekává ve výši 150 milionů korun.

S exportem začala společnost již krátce po založení. Už v roce 1996 se dohodla na výhradním zastoupení své značky Samantha s partnerem na Slovensku. „Tato úspěšná spolupráce pokračuje dodnes. Nyní máme spokojené zákazníky ve 21 zemích na třech kontinentech,“ podotýká Václav Simandl.

Vývoz poprvé převáží

Foto: SimandlLetos navíc společnost očekává výraznou změnu. „V roce 2018 nám prodej v České republice tvořil 55 procent obratu. Jelikož se nám v letošním roce již podařilo úspěšně dokončit některé větší zahraniční projekty, očekáváme zlomový rok, kdy nám poprvé v historii společnosti export převýší tuzemský prodej,“ plánuje Václav Simandl.

Nejvíce nyní rodinná firma dodává do střední a jižní Evropy nebo na Blízký Východ, do konce roku očekává první objednávky do dalších čtyř států. „Rádi bychom začali prodávat v Jihovýchodní Asii a v Číně, proto jsme se v květnu účastnili s podporou Ministerstva zemědělství veletrhu Hofex v Hong Kongu. Na veletrhu jsme také jednali s místním zástupcem CzechTrade o budoucí spolupráci. Chceme zároveň navýšit počet exportních zemí v Africe, kam prozatím dodáváme pouze do Tanzánie, Angoly a Maroka,“ navazuje Václav Simandl.

Právě státní agentura CzechTrade společnosti již v minulosti pomohla k významným zakázkám. „Asi nejvíce na veletrhu PLMA v Amsterdamu v roce 2018, díky které jsme začali vyrábět privátní značku pro anglický řetězec a dodávat výrobky pod exportní značkou Darkoff do Ruska a Gruzie. Za zmínku určitě stojí i ve stejném roce organizovaná účast v rámci projektu PROPED MZV ČR financovaná Ministerstvem zemědělství ČR a podporovaná agenturou CzechTrade na veletrhu CNR v Istanbulu, která nám dopomohla k tomu, že například v květnu jsme poprvé dodali 23 tun instantních nápojů i do Turecka,“ oceňuje Václav Simandl.

Vývozu pomáhají větší balení

Foto: SimandlPrávě s vývozem společnost spojuje svoje další perspektivy. „V ekonomicky rozvinutých zemích sledujeme zvyšující se zájem zákazníků o funkční nápoje a potraviny a také o nové exotické chuti. Musíme tedy naše výrobky častěji inovovat. Také v chudších zemích roste poptávka po standardních nápojích jako je káva 3v1. Protože je většina výroby a obchodu kontrolována nadnárodními značkami, naše výrobky představují pro místní distributory zajímavou alternativu,“ popisuje Václav Simandl.  

Potřebám zákazníků na zahraničních trzích firma přizpůsobuje i balení svých výrobků. Svoje směsi dodává i v pětadvacetikilogramových pytlích, takzvaném bulku, takže mohou být baleny lokálně. „Je to výhoda pro naše partnery, protože kromě flexibility místní výroby s sebou přináší i ekologičtější a ekonomičtější dopravu. Pro tropické a subtropické trhy jsou sušené potraviny zajímavější, protože nemusíte převážet vodu, delší živostnost omezuje plýtvání, a absence vody také zvyšuje bezpečnost, protože výrobky jsou odolné proti mikrobiologické kontaminaci jako je například růst plísní,“ uzavírá Václav Simandl.  

Dalibor Dostál

Společnost Simadl v kostce

Rodinná firma Simandl se od svého založení v roce 1995 se specializuje na výrobu instantních potravinových směsí. Největší objem výroby je zpracováván v instantní náhradě smetany, směsích na přípravu studených i horkých nápojů cappuccino a instantní kávě. Všechny instantní směsi jsou míchány, plněny a jednotlivé výrobky vyráběny v moderním výrobním závodě v Petrovicích u Karviné. Exportní prezentace firmy na webech: www.darkoff.com a www.drink4u.eu.

 

 
Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek