Malé firmy odnášejí válku Facebooku s fake news. Zlobí se na nedostatek informací

25. 9. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Řadu malých podniků a živnostníků zastihly změny na největší sociální síti ve chvíli, kdy investovali tisíce nebo desítky tisíc korun do reklamní kampaně. Pracovníci Facebooku odkazují na dva roky staré vyjádření psané v angličtině.

Měsíce starostí a nepříjemností připravila sociální síť Facebook malým firmám a živnostníkům v České republice. Kvůli celosvětovému boji s falešnými zprávami, takzvanými fake news, totiž změnila pravidla pro zveřejňování zpráv. A přestože byznys společnosti je postavený na zveřejňování a sdílení informací, o takto klíčovém kroku nedala firma svým uživatelům v Česku srozumitelně vědět.

Navíc nedokázala několik měsíců reagovat ani poté, co z otázek serveru BusinessInfo.cz zjistila, že změna pravidel působí českým firmám a živnostníkům potíže. K čemu vlastně došlo? Řada firem propojuje svoje webové stránky s obsahem Facebooku tím, že na sociální síti sdílí odkaz na zprávu zveřejněnou na svém webu.

Kromě textu je součástí informace sdílené na Facebooku také fotografie. A právě s těmi začal být po změně pravidel problém. „Když jsem chtěl loni zveřejnit příspěvek na Facebooku, postupoval jsem stejně, jako obvykle. Ale aplikace mi najednou začala zobrazovat úplně jinou fotografii, než která se příspěvku týkala. Byla sice z našeho webu, ale z úplně jiného místa a ke zprávě neměla žádnou vazbu. Kombinace byla tak směšná, že jsem příspěvek v této formě nemohl zveřejnit a musel jsem ho smazat,“ uvedl živnostník, který loni redakci na problém upozornil.

Když poradna neporadí

Sám mu však v prvních dnech nevěnoval velkou pozornost. „Zveřejňování zpráv na Facebooku se čas od času potýká s technickými problémy, ale když to zkusíte druhý den, většinou to již funguje. Myslel jsem, že je to podobný případ. Jenže problém se opakoval,“ pokračuje podnikatel.

V tu chvíli to už začalo být pro firmu nepříjemné. Právě totiž investovala mnoho tisíc do reklamní kampaně na Facebooku. Ve chvíli, kdy nebyla schopná na sociální síti zveřejnit jediný příspěvek, tak každý den přicházela o peníze. „Najednou jsem zjistil, že jako zákazník Facebook absolutně nezajímám. Neměl jsem se na koho obrátit. Dotaz, který jsem zaslal na poradenské fórum na této sociální síti, je dodnes bez odpovědi,“ pokračuje podnikatel.

Začal se tedy ptát svých kolegů a známých, kteří také využívali Facebook ke zveřejňování informací. „Jen ve svém okruhu jsem narazil na několik dalších podnikatelů, kteří si s problémem nevěděli rady. Považovali to za dlouhodobý výpadek Facebooku. Naučili se sice tuto nepříjemnost obcházet, ale takto zveřejněný příspěvek postrádal kvalitu klasického sdílení,“ zmiňuje živnostník.

V té době se redakce obrátila na české zastoupení Facebooku a informovala ho, že řada malých podnikatelů řeší technické problémy se sdílením zpráv. Z odpovědi představitelů sociální sítě vyplynulo, že problémy se zobrazováním obsahu nebyly poruchou, ale cíleným krokem. „V rámci setrvalého úsilí o zastavení šíření dezinformací a falešných zpráv na naší platformě jsme odstranili možnost kterékoli stránky upravit, jak se na Facebooku zobrazí nasdílený odkaz. Odstraněním možnosti měnit metadata odkazu, to jest nadpis, popis, obrázek, ze všech vstupních bodů pro sdílení odkazů na Facebooku jsme eliminovali kanál, který byl zneužíván k publikování falešných zpráv,“ odpověděli pracovníci Facebooku na dotaz BusinessInfo.cz.

„Představili jsme však způsob, jak mohou majitelé stránek uvést vlastnictví linku a volně upravovat, jak se na Facebooku zobrazují jejich odkazy z jejich vlastních webů. Majitelé Facebookových stránek mohou začít autorizovat své stránky, aby mohli upravovat přílohy odkazů z domén svých webových stránek. Pro tyto Facebookové stránky rozšiřujeme časové okno odmítnutí, aby vydavatelé měli čas na to, označit vlastnictví linku. Víme, že stránky médií denně používají tuto funkci k přizpůsobení a šíření velkého počtu odkazů na webové stránky, které vlastní. Stránky způsobilé pro tento nástroj mají novou sekci publikačních nástrojů, která se nazývá ‚Vlastnictví linků‘“ doplnili zástupci Facebooku.

Informační velmoc mlčí

Problémem pro české firmy přitom je, že se k velké části z nich tato informace nedostala. Samotné řešení navržené Facebookem je přitom poměrně složité a v komplikované struktuře stránek této sociální sítě se k němu není jednoduché dostat.

Došlo tak k poměrně paradoxní situaci. Přestože je Facebook pro mnoho lidí jedním z důležitých zdrojů informací, nedokázal poměrně jednoduchý krok. Dát svým zákazníkům srozumitelně vědět, jaké změny chystá a jak se na ně mohou připravit.

Ani upozornění, že řada živnostníků po zavedení nových pravidel tápe, nepřimělo Facebook ke zlepšení informovanosti svých zákazníků v Česku. Odkázal jen na dva roky staré vyjádření na svém blogu, navíc v angličtině.

Jednoduché řešení

Informace tak musely postižené firmy vyhledávat na Googlu nebo si opravu nechat provést u specializovaných firem. Problém má totiž poměrně jednoduché řešení. „Spočívá v instalaci a konfigurace takzvaného SEO pluginu, který jako jednu z funkcí umožňuje definování fotografie, umí optimalizovat titulky a meta popisky,“ vysvětluje Jakub Machala ze společnosti Značkárna.cz. Právě tento doplněk, neboli plugin, na webu zajistí, aby Facebook i po zpřísnění pravidel načetl ke zprávě správný obrázek.

Představitelé sociální sítě zpětně připouštějí, že změnu mohou firmy vnímat negativně. „Osobně rozumím, že některé firmy to můžou vnímat jako krok zpět v pohodlnosti úprav příspěvků. Pro některé živnostníky to potom může znamenat nutnost vylepšení jejich webu tak, aby se náhledy zobrazovaly správně,“ uvedl mediální zástupce Facebooku v Česku Štěpán Soukeník.

Facebook přitom není jedinou velkou technologickou společností, která má globální působnost a formou reklamních kampaní získává peníze od českých živnostníků a firem. V přístupu k inzerentům však zatím velmi zaostává například za společností Google, která má v Česku zastoupení a podpůrný tým. Rezerv jsou si na sociální síti vědomi. „O to, aby byly některé věci z Facebooku lépe komunikovány, se společně s Facebookem snažíme,“ dodal Štěpán Soukeník.

Facebook přitom tvrdí, že hlavního cíle změnou pravidel dosáhl. Mezi roky 2016 a 2017 údajně klesl počet fake news na polovinu.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek