Poslanecká sněmovna schválila „digitální ústavu“

Téměř jednotně zvedli poslanci ruku pro návrh zákona, který v mnoha ohledech zjednoduší komunikaci firem a občanů s úřady. Díky němu budou moci mnohem více věcí vyřídit elektronicky přes internet nebo mobil. Návrh má velkou šanci na schválení i v Senátu, díky čemuž může platit už v roce 2020.



Sněmovna ve třetím čtení schválila zákon české digitalizace, který garantuje občanům postupně do pěti let možnost komunikovat s úřady a státem elektronicky z pohodlí domova nebo z mobilního telefonu.

Zákon předpokládá zavedení katalogu všech služeb pro občany, kde bude u každé služby jasný termín a způsob její digitalizace. Také legislativně řeší sdílení dat mezi úřady – stejné informace se pak nemusí uvádět opakovaně na každém úřadu a do formulářů na internetu se budou předvyplňovat automaticky. Stejně tak podporuje využívání otevřených formátů či upřesňuje využívání cloudových služeb, které mohou přinést značnou úsporu nákladů na hardware.

Zákon získal opravdu „ústavní“ většinu

Návrh byl připraven ve spolupráci s vládním zmocněncem pro digitalizaci Vladimírem Dzurillou, Zdeňkem Zajíčekm za ICT unii a řadou externích odborníků. Získal podporu premiéra Andreje Babiše i ministra vnitra Jana Hamáčka. Ve Sněmovně tak měl poměrně hladkou cestu k prohlasování. Pro něj hlasovalo 163 ze 166 přítomných poslanců.

Zákon připravila skupina pod Výborem pro veřejnou správu vedená předsedou Pirátů Ivanem Bartošem. „Pro mě osobně byl tento zákon, který se právem označuje jako “digitální ústava”, jednou z mých hlavních priorit, jde totiž o zcela zásadní okamžik v oblasti digitalizace státu,“ uvedl Bartoš. „Jsem přesvědčen, že bude mít stejnou podporu i v Senátu, a do Vánoc tak projde celým legislativním procesem,” dodal. Nová pravidla by tak mohla platit už v roce 2020.

Kdo chce, může věci řešit postaru

Důležitou součástí celé úpravy je právo občanů upřednostnit jinou formu komunikace se státem. „Zákon občanům nenařizuje povinnost online komunikace se státem, pokud jim tato cesta nevyhovuje, mají stále možnost si na úřad zajít a vše řešit jako doposud,” vysvětluje předseda Podvýboru pro eGovernment Ondřej Profant.

(red)

Doporučujeme