Sdílená doprava jinak. Jihočeská firma Hugo Bike uspěla s elektrokoloběžkami

2. 5. 2019 | Zdroj: Hospodářská komora ČR (HK ČR)

Elektrokoloběžky jsou čím dál oblíbenějším dopravním prostředkem do města i mimo něj. Hlavní výhodou těchto ekologických dopravních prostředků je nízká hmotnost, malé náklady na provoz, vysoký dojezd i uspokojivá dosažitelná rychlost, a zejména neobyčejný požitek z jízdy, kterou si všichni pamatují z dětství.

Ilustrační foto, zdroj: Hugo BikeKoloběžka má velmi malou spotřebu elektrické energie a patří mezi nejšetrnější dopravní prostředky. A zdaleka nejde o stroj určený pouze pro hobby a rekreační účely.

Pro současnost je typický prudký rozvoj okrajových a satelitních částí větších měst, růst průmyslových zón. To s sebou přináší i zvyšující se nároky na dopravu a přetěžování stávající silniční sítě, sekundárně pak ke zhoršování ekologické situace. Sdílená doprava nabízí efektivní řešení. A jedním z prvků sdílené dopravy se mohou zvláště ve velkých městech stát elektrokoloběžky, které pohodlně umožní rychle a efektivně zavést dopravní možnosti všude tam, kam nedosáhne stávající síť integrované hromadné dopravy, případně může být zajímavou pomůckou pro pohyb zaměstnanců v rozlehlých výrobních či skladových areálech velkých firem.

Jednou z firem, která již před osmi lety vsadila na moderní trendy sdílené šetrné dopravy, je Hugo Bike z Boršova nad Vltavou. Jejich elektrokoloběžky s nadčasovým designem v dostatečné škále typů zdobí logo se symbolem králíčka s vlajícíma ušima, jež symbolizují svobodu pohybu a radost z jízdy.

Ale ještě příznačnější pro ně jsou jejich parametry: kvalitní rám z oceli a duralu, velké přední kolo 26”, odpružená vidlice, zadní kolo standardní 16” či volitelně 20”, motorizace od 250 do 1 000 W, tempomat ve standardní výbavě, vysoká dílenská kvalita zpracování, rekuperace elektrické energie, páčkový plyn s pětiampérovou rychlou nabíječkou nabití od dvou hodin... To vše v součtu znamená, že stroje Hugo Bike mají dobré jízdní vlastnosti i tam, kde není perfektně rovný asfalt, a poskytují skutečný jízdní a uživatelský komfort.

Navíc jsou při výrobě využívány běžné kvalitní cyklokomponenty, takže běžnou mechanickou závadu je možné opravit v jakémkoliv cykloservisu. Nehledě na to firma provozuje vlastní servisní síť.

K budoucnosti čelem

Jihočeská firma Hugo Bike je typickým příkladem, jak lze v poměrně krátké době na nových trendech vystavět zajímavý a evropsky konkurenceschopný byznysplán. „Od začátku jsme do toho šli s tím, že se chceme stát uznávanou společností, která nabízí svým klientům kompletní servis nejen pro volnočasové aktivity, ale i alternativní způsob dopravy. Již dnes máme zastoupení na Slovensku, ve Švýcarsku, Holandsku, Belgii, Rakousku, Maďarsku, Slovinsku, Irsku i USA a usilujeme o další destinace.

Městská policie a Hugo Bike

Koloběžka, respektive elektrokoloběžka může být i zajímavým prvkem pro municipality. Rychlost a kvalita zásahu městské policie záleží na mnoha faktorech, jedním z nich je zcela jistě bezproblémová dostupnost často velmi různých terénů, pěších zón, parků, drobných cestiček a podobných prostor. Právě pro ně je elektrokoloběžka Hugo Bike jako dělaná.

Praxe potvrzuje, že by se mohla stát zajímavým doplňkem vybavení například městské policie – po dlouhém jednání s Městskou policií v Košicích a Bratislavě došlo k pilotnímu vyzkoušení elektrokoloběžek Hugo Bike v praxi. Výsledek? Osvědčily se natolik, že se staly nedílnou součástí výstroje městských policií na Slovensku.

 

Ilustrační foto, zdroj: Hugo BikeA to i přesto, že v současnosti řešíme legislativní problém, který nás výrazně limituje. Platí totiž evropské nařízení, že maximální výkon motoru, pokud daný stát nepřijme vnitřní normu upravující výkon a rychlost jednostopých vozidel poháněných elektromotory, je omezen na 250 W s maximální rychlostí 25 km/h. Pro plné uplatnění na zahraničním trhu musíme jít proto cestou homologace, která jen pro představu znamená náklady takřka půl milionu korun,“ říká tvůrce designu a jeden z majitelů společnosti Josef Bigas.

Přes značný tlak levné čínské konkurence, která ale samozřejmě nedosahuje kvalit českého výrobku, se mladá česká firma budoucnosti nebojí a připravuje novinky. Koloběžky chce typizovat do dvou řad, jedna bude určena pro sdílenou dopravu, jedna pro běžné denní užití. A pouští se i do vývoje vlastní aplikace pro sdílenou dopravu.

Že to s uplatněním koloběžek v budoucí podobě městské dopravy myslí vážně, o tom svědčí i pilotní projekty sdílené dopravy, na nichž se Hugo Bike podílí nebo o nich jedná v Českých Budějovicích, Praze či Trnavě či zahájení spolupráce se společností share.volt, která zatím provozuje flotilu elektromobilů a elektromotorek, takže by elektrokoloběžkami vhodně doplnila nabídku sdílených dopravních prostředků. Tvář dopravy se zkrátka mění a znamená to příležitost i pro české firmy. Příležitost, která se zdaleka nemusí omezovat jen na tuzemský trh.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Valerie Saara, foto: Hugo Bike.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek