Turecký trh s jízdními koly nabízí příležitosti i pro české výrobce

I přes poměrně kopcovitý terén a malé množství cyklostezek v Turecku vlastní kolo zhruba 35 % populace, což je cca 30 mil. lidí. Dle statistik se prodeje kol zvyšují a chuť obyvatelstva investovat do kvalitnějších modelů i přes na první pohled nepříznivou ekonomickou situaci v zemi neustává. Místo je zde i pro české výrobce.



I v ekonomicky kritickém roce 2018 se do Turecka dovezla kola v hodnotě téměř 300 mil. CZK. Oproti rekordnímu roku 2019, kdy byla do této země dovezena kola za téměř půl mld. CZK sice došlo k viditelnému poklesu, největší turečtí prodejci ovšem v roce 2019 zaznamenávají opětovný růst a jsou v pozitivním očekávání pro rok 2020.

Z pohledu zahraničních importů na tureckém trhu dominují především italské značky. Při přemýšlení o místním trhu je třeba si přiznat, že díky extrémně levné domácí produkci nemají čeští výrobci šanci tureckým výrobcům konkurovat cenově. Jejich výhodou je unikátnost v kombinaci s kvalitou. Obzvláště zajímavou oblastí s potenciálem uspět je pak segment elektro-kol, kterému se začíná dostávat velké pozornosti i v Turecku.

Druhou zajímavou skupinou kol, nad kterou je možné ve spojitosti e exportem do Turecka přemýšlet, je oblast silničních kol. Ta jsou mezi Turky ve všeobecně větší oblibě než kola horská. Mezi tureckou populací také obecně panuje větší apetit investovat do zahraničního silničního kola, než do dovozového horského kola.

Co se obchodních záležitostí týče, je možné upozornit na rozdrobenost trhu, která se projevuje existencí velkého množství malých, nijak nepropojených cyklo-obchodů, které se starají o import sami bez využití rozsáhlejší distributorské sítě. To klade poměrně specifické nároky na potenciální zájemce o export do této země, protože je třeba, aby byl jednotlivými obchodníky dobře znám. Ideální příležitostí k představení se místnímu publiku je tak nově založený veletrh Unibike Expo, který se prvně konal tento rok v dubnu v Istanbulu.

Navštívilo ho několik desítek tisíc lidí, včetně nejvýznamnějších nákupčích. Jednalo se tak o největší akci zaměřenou na prodej kol v Turecku, u které nesměl nikdo se zájmem o místní trh chybět. Druhý ročník veletrhu je plánován na příští květen do Istanbulu a České velvyslanectví v Ankaře společně se zeměmi V4 plánuje umístění společného stánku, díky kterému by českým výrobcům na místním trhu rádo pomohlo.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Ankaře (Turecko).

• Teritorium: Asie | Turecko | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme