V benešovské slévárně vyrábějí pro vozy Jaguar

První kontrakt pro automobilový průmysl odstartoval rychlý růst firmy Top Alulit. V současné době vyváží 90 procent své produkce, vedou komponenty pro vozidla.



Kdyby firma Top Alulit nezískala před pěti roky kontrakt pro automobilku Jaguar, zřejmě by nedosáhla současného rozmachu. „Tato zakázka nám umožnila růst, investovat do společnosti, a to jak do výrobních kapacit, tak do výrobních procesů,“ uvádí Martin Vobořil, obchodní ředitel Top Alulitu. „Náš vývoz je především zásluhou automobilového odvětví,“ tvrdí.

Slévárna z Benešova se specializuje na odlitky z hliníku pro automobilový, elektrotechnický, strojírenský a potravinářský průmysl. A právě komponenty pro automotive představují 59 procent celkové produkce. Společnost vyváží kolem 80 procent své výroby.

„Exportujeme především do Evropské unie, hlavně do Francie, o něco méně do Belgie a Německa. Mimo Evropu vyvážíme také do USA, letos začínáme s Čínou,“ prozrazuje šéf obchodu Vobořil.

Komponenty pro Land Rover či Scanii

Pro automobilový průmysl vyrábějí v Benešově hlavně víka chlazení motoru, která lze nalézt ve vozech značek Jaguar a Land Rover, pro nákladní vozy Scania pak dělají sací potrubí. Ve všech případech firma Top Alulit nedodává své hliníkové odlitky přímo automobilkám, ale firmám, které tyto komponenty využívají pro své finální produkty.

„Náš odlitek je vždy součástí nějakého celku. Třeba do vík chlazení náš odběratel vyrábí chladicí prvek a až celek odesílá na montážní linku do Jaguaru,“ uvádí obchodní ředitel. Konečné slovo, že se podnik stane subdodavatelem, má ovšem finální odběratel. „Jsme auditováni a prověřováni konečným zákazníkem, v našem případě právě Jaguarem, Land Roverem a Scanií.“

A jak vlastně před pěti lety česká firma neznámá v automobilovém průmyslu zakázku pro Jaguar získala? „Oslovila nás společnost Visteon, která hledala výrobce vík pro autochlazení, protože měla problémy s kvalitou od tehdejšího dodavatele,“ přiznává Vobořil s tím, že prostory firmy Top Alulit potenciálního zákazníka v roce 2012 příliš nenadchly.

Společnost v Benešově se ale rozhodla tuto zakázku získat. Na zkoušku vyrobila 100 kusů vík pro chlazení a všechna uspěla. Pak už prý šla jednání relativně rychle. „Přijeli zástupci samotného Jaguaru, my jsme jim prezentovali veškeré naše investiční plány, jak rozšíříme kapacitu, snížíme podíl ruční práce, budeme robotizovat a nakonec jsme si podali ruce,“ vzpomíná.

Tehdy už ve firmě Vobořil pracoval na současné pozici, takže nejlépe ví, že investice, které česká slévárna slíbila a které byly podmíněny právě kontraktem pro Jaguar, byly rozhodující. Byly významné jak pro získání nové velké zakázky z automobilového odvětví, tak pro samotný rozvoj Top Alulitu.

Top Alulit

Slévárna sídlí v Benešově a specializuje se na odlitky z hliníku pro automobilový, elektrotechnický, strojírenský a potravinářský průmysl. Z celkové výroby představují komponenty pro automotive 59 procent, nosným produktem jsou víka chlazení motoru pro firmy Jaguar a Land Rover, pro nákladní vozy Scania společnost vyrábí sací potrubí. Většina odlitků pro automobilový průmysl míří na export, celkově firma vyváží 80 procent své produkce, především do zemí Evropské unie, hlavně do Francie, mimo EU do USA.

Společnost se specializuje na výrobu tenkostěnných a tlakotěsných odlitků přesných tvarů a rozměrů v úzkých tolerancích. Roční tržby se pohybují mezi 200 až 220 miliony korun. Firma vznikla v roce 2005, v současné době zaměstnává 150 lidí a je v majetku dvou českých podnikatelů Lubomíra Janšty a Františka Vaicenbauera, který je ředitelem společnosti, ve firmě aktivně působí a dbá na inovace.

Kontrakt pro Jaguara rozjel investice

„Když jsme se dohodli s Jaguarem, byl to začátek růstu společnosti. Vlastně tento kontrakt odstartoval dnešní stav firmy. Navíc by pravděpodobně další naše obchodní kroky byly bez této reference složitější,“ naznačuje Vobořil, že Jaguar je dobré doporučení.

Finální jednání proběhla v roce 2013 a ještě tentýž rok a ten následující slévárna investovala po dvou milionech eur, v přepočtu vždy 50 milionů korun. Nyní se investice ročně pohybují kolem půl mi­lionu eur. V areálu vyrostly dvě nové haly, starší prošla rozsáhlou rekonstrukcí, došlo k modernizaci provozů a robotizaci. V plánu je výstavba další haly.

Chce-li společnost získávat nové kontrakty a exportovat, musí podle obchodního ředitele nabídnout firmám něco jiného než ostatní podniky. Ve slévárenství existují různé technologie, Top Alulit vsadil na robotizaci gravitačního lití, což není běžné. „Dosáhli jsme toho před třemi roky, eliminujeme lidskou chybu a to se zákazníkům líbí,“ míní šéf obchodního oddělení.

Aktuálně firma dokončuje implementaci zcela nové licí technologie, která není podle Vobořila v Evropě rozšířena. „Jde o stlačování tekutého kovu, které nám umožní vyrábět efektivněji i laciněji velké množství kvalitních odlitků právě pro automobilový průmysl,“ tvrdí manažer benešovské slévárny. Tato nová technologie lití s největší pravděpodobností odstartuje další zajímavý kontrakt z automobilového průmyslu, tentokráte pro společnost Ford. „Dolaďujeme poslední věci před podepsáním smlouvy.“

Důležité je dostat zákazníka do fabriky

Kvůli rozšíření exportu pracovníci obchodního oddělení Top Alulitu sami hledají potenciální zákazníky, i třeba na internetu, prezentují firmu na výstavách, nedávno na veletrhu ve Velké Británii ve společné české expozici, kterou zajišťovala agentura CzechTrade.

Ta pořádá v tuzemsku také setkání českých firem se zahraničními zájemci a Top Alulit se těchto jednání několikrát zúčastnil. „Nedávno nám CzechTrade zprostředkoval poptávkové řízení s nadnárodní společností Dana Corporation, která dodává automobilkám široký sortiment. Jak jednání dopadnou, teprve uvidíme.“

Podle Martina Vobořila je ovšem velice důležité dostat případné nové zákazníky přímo do fabriky. Má spočítáno, že úspěšnost kontraktu je mnohem vyšší, než když zástupci slévárny vyjedou prezentovat společnost mimo brány Top Alulitu.

Martin Vobořil (42)
obchodní ředitel společnosti Top Alulit

Po absolvování Střední průmyslové školy strojní ve Vlašimi působil dva roky v Jawě vyrábějící plochodrážní motocykly. Pak vsadil na doplnění jazykového vzdělání. Pět let pracoval v USA mimo svůj obor, například ve stavebnictví či pohostinství, aby si zdokonalil angličtinu. Po návratu do Česka se zaměřil na slévárenské odvětví.

Do Top Alulitu nastoupil v roce 2010, od roku 2012 je obchodním ředitelem firmy. Ve své pozici využívá jazykové, ale i obchodní schopnosti. Angličtinu považuje pro byznys za zásadní, a nejenom kvůli exportu. Podle Vobořila i tuzemské firmy, které působí v automobilovém průmyslu, v současné době pracují s dokumentací v angličtině. Pro získávání nových kontraktů považuje za nejdůležitější osobní jednání a prezentaci přímo ve firmě.


Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marcela Honsová. Foto: Zbyněk Pecák.

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme