Ze školy rovnou do vlastní firmy. Comprimato dobylo svět filmu

Zmenšování objemu videosouborů v prostředí filmové a televizní výroby se kvůli rostoucímu objemu digitálních videí stalo klíčovou oblastí. Česká firma si s řešením této výzvy poradila s pomocí unikátního programu.



Jen málokoho, kdo sleduje v kině americký velkofilm, napadlo, že romantickou podívanou nebo akční thriller vidí na plátně i díky mladé brněnské firmě Comprimato. Přitom startup vznikl teprve v létě roku 2013 na základě diplomové práce Jiřího Mately. Druhým spoluzakladatelem, a dodnes klíčovou postavou, která vede veškerý vývoj, je Martin Jirman.

„Oba dva jsme šli v podstatě ze školy rovnou do Comprimata, ale od začátku kolem sebe máme lidi, kteří mají v podnikání a byznysu velké zkušenosti. Zejména marketing a obchod tady v Evropě, ale i v americké pobočce řídí zkušení lidé s více než pětadvaceti lety zkušeností,“ popisuje Jiří Matela.

Myšlenka dělat super rychlou kompresi videa, tedy zmenšení objemu dat videosouboru, vzešla z praktické potřeby vědecké skupiny, ve které jsem na univerzitě pracoval. Tehdy jsme potřebovali po internetu přenášet na tu dobu velmi kvalitní video a hledali jsme způsob jak zmenšit objem přenášených dat a přitom zachovat vysokou kvalitu. Potřebovali jsme tedy kompresi,“ popisuje Jiří Matela.

Druhou podmínkou podle něj bylo, že komprese musí být velmi rychlá a zároveň pouze softwarová, aby mohlo běžet na každém počítači. „A tak začal můj výzkum zabývající se paralelním návrhem kompresních algoritmů. Později se ukázalo, že jsme v tom dobří, v podstatě nejlepší. Ostatně i dnes ještě občas slyšíme, že takto rychle komprimovat nejde. Například nedávno jsem se účastnil konference, kde jeden z přednášejících zhruba dvacet minut vysvětloval, že to není možné. Tak jsem ho musel vyvést z omylu,“ líčí Jiří Matela.

S expanzí pomohli i investoři

Jednou z největších předností komprese od Comprimata je, že jeho čistě softwarové řešení dokáže díky rychlosti nahradit specializované video kompresní čipy. To je velice důležité, protože pak je možné komprimovat na libovolném počítači, serveru nebo v cloudu. Softwarová komprese se, na rozdíl od hardwarových čipů, totiž dokáže mnohem rychleji přizpůsobovat novým video technologiím a umožňuje tak jejich rychlejší rozvoj technologií jako je například 4K televize.

Pro oba zakladatele bylo na počátku nejtěžší dát dohromady dobrý tým. Díky jejich příchodu z univerzitního a technologického prostředí pro ně nebylo tak složité postavit výbornou základnu pro výzkum a vývoj, ale o to složitější bylo najít ty správné lidi pro prodej nejdříve v Evropě a poté i v USA. „I to se nakonec s pomocí investorů a našich kontaktů povedlo,“ doplňuje Jiří Matela.

Nedávno totiž do společnosti investovaly fondy Credo Ventures z Prahy a brněnský YSoft Ventures. „Bez spolupráce s nimi by pro nás bylo velmi těžké prosadit se ve světě. Nad to poměrně značně využíváme jejich sítě kontaktů,“ ocenil Jiří Matela.

Směr Hollywood

Typickým zákazníkem společnosti jsou firmy vyrábějící software pro zpracování videa nebo obrazu. Comprimato používají velká hollywoodská studia. „Naše algoritmy komprimují velké množství filmů, které vidíte v kinech. Nebo například Nokia používá Comprimato s jejich novou kamerou pro virtuální realitu,“ popisuje Jiří Matela.

Jedním z prvních zákazníků brněnského startupu bylo filmové studio Technicolor. Kromě toho Comprimato hodně těží z úzké spolupráce s výrobci procesorů, jako jsou NVIDIA, AMD a Intel. V současnosti se firma zaměřuje především na Evropu a USA, ale klienty má i v Japonsku. Mezi její zákazníky patří například BAE Systems, Harris, Vizrt, Berlinale, nebo velké televizní stanice. Největší konkurenci pro český startup představují výrobci hardwaru pro komprimování videa ve filmové a televizní produkci.

Co bylo pro Comprimato nejtěžší při expanzi do zahraničí? „Největší překážkou je vzdálenost. Řada našich obchodních aktivit se odehrává na západním pobřeží USA, což představuje devíti hodinový časový posun nebo patnáctihodinový let. Je vždy jednodušší, když jste blízko svým klientům,“ říká Jiří Matela.

Videu patří budoucnost. I ta virtuální

Naopak firma se nemusela vyrovnávat s tím, že by pro zákazníky v západní Evropě nebo v USA měla nálepku podniku z bývalého východního bloku. „Nemám pocit, že by tu existovala taková nálepka. Alespoň ne v technologiích. My Češi jsme obecně dobří ve složitých problémech a algoritmech.

Není náhoda, že světově nejlepší antivirové technologie pocházejí z našeho regionu – Avast!, AVG, ESET. Na konci dne je podstatné to, že Comprimato je desetkrát rychlejší než konkurence, že my dokážeme snadno komprimovat 4K video, zatím co jiní ne,“ zdůrazňuje Jiří Matela.

Vyhlídky firmy jsou přitom více než dobré. Objem obrazových a video dat totiž do budoucna už jen dále poroste. „Velice aktuální je teď problém komprese videa pro virtuální realitu. Video pro virtuální realitu, takzvané VR video, představuje až šedesátinásobný nárůst objemu dat, což je dosud nebývalý skok. Tato data je potřeba ukládat, spravovat, přenášet a archivovat. Komprese je tudíž nevyhnutelná a všechny cesty vedou k softwaru,“ uzavírá Jiří Matela.

Dalibor Dostál

• Témata: Inovace a startupy

Doporučujeme