II. lekce: Průzkum zahraničního trhu pomocí internetu

29. 3. 2012 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kapitoly článku

Podnikatelé a malé firmy často nedisponují finančními prostředky na to, aby si mohli objednat průzkum zahraničního trhu. Často ale netuší, že existuje hned několik volně a zdarma dostupných online zdrojů informací, které nabídnou klíčová data, trendy, statistiky, a to z různých zemí na světě. Informace o zahraničních příležitostech a jednotlivých teritoriích zároveň mohou všem exportérům ušetřit hodně času. Stačí vědět, kam se podívat.

Podívejme se nejdřív na každého z nás, i my jsme zákazníci a spotřebitelé. Denně v internetových vyhledávačích pátráme po informacích a odpovědích na různé otázky, po firmách, službách, produktech, řešeních, radách, zkušenostech jiných. Hledají miliony lidí na celém světě a jsou to miliardy dotazů!

Kéž by tak existoval nějaký nástroj, který by dokázal shrnout a pak vyhodnotit, co lidé hledají, o co mají největší zájem, kdy hledají více, kdy méně, a jestli je to trend rostoucí nebo naopak. To vše by každé firmě přineslo velmi důležité informace pro rozhodování. Máme pro vás dobrou zprávu, takové nástroje existují a jsou zdarma. Jsou to Statistiky vyhledávání Google nebo Consumer Commerce Barometer. A dnes vás naučíme, jak s nimi snadno pracovat.

Podíváme se také na velmi užitečné online zdroje informací agentury CzechTrade a provozovaného portálu BusinessInfo.cz, včetně poptávek a tendrů v zahraničí, oborových příležitostí a teritoriálních specifik. I to vám pomůže se lépe zorientovat a provést si svůj vlastní průzkum trhu.

Statistiky vyhledávání

na adrese google.cz/statistiky

Z internetových vyhledávačů se dají vyčíst zajímavé trendy. Tyto informace vám v agregované podobě dokážou nabídnout zajímavý pohled na různé sektory nebo konkrétní podnikání, které pak můžete využít při rozhodování. Díky nim je možné podívat se na nejvyhledávanější slova, názvy firem, zboží nebo kategorie v různých zemích, regionech i časových obdobích. S pomocí těchto dat lze lépe přizpůsobit nabídku, její komunikaci, marketing i rozhodování a investice.

Co všechno lze ve Statistikách vyhledávání Google zjistit?

  • Sezónnost podnikání, té pak přizpůsobit komunikaci a další aktivity.
  • Jak je na tom konkurence a jestli je nutné něco dohánět.
  • Ve které zemi, kam se produkt vyváží, je o něj největší zájem (je vůbec zájem).
  • Jaký je obecný trend v podnikání, kterému se daný podnik věnuje? Jaký je trend v případě nové myšlenky, kterou má podnikatel zatím jen v hlavě?

Nyní vám krok za krokem ukážeme, jak můžete nástroj Statistiky vyhledávání Google využít v praxi.

Sezónnost, analýza konkurence, geografický průzkum a trend v odvětví


Kdy je o váš výrobek/službu největší zájem? (sezónnost)

Kritérium „Vyhledávané dotazy“ je nastavené automaticky, do políček zvolte klíčové slovo, tj. název vašeho výrobku/služby nebo odvětví, o kterém se chcete dozvědět více. Jako filtr zadejte webové vyhledávání a určete oblast a rok (včetně regionu), za který chcete zobrazit výsledky. Nyní jen stačí zmáčknout „vyhledat“.

Příklad
Rybářské potřeby do Německa (hledané slovo: fischen; země: Německo; rok: 2011)

Příklad: Rybářské potřeby do Německa (hledané slovo: fischen; země: Německo; rok: 2011)


Jak je na tom? Čí výrobky jsou oblíbenější? (analýza konkurence)

Stačí do políček „vyhledávané dotazy“ zvolit konkurenční značky a zjistíte, o kterou se uživatelé více zajímají.

Příklad
Firmy distribuující rybářské potřeby v Německu (hledané slovo: Behr, Sänger, Hart; země: Německo; rok: 2011)

Příklad: Firmy distribuující rybářské potřeby v Německu (hledané slovo: Behr, Sänger, Hart; země: Německo; rok: 2011)


Ve kterém kraji je o váš typ služby největší zájem? (geografický průzkum)

Pro exportéry:

Označte kritérium „Lokality“ a zvolte si země, u kterých chcete zájem o klíčové slovo v určitém čase prozkoumat.

Příklad
Rybaření v Rakousku, Německu, Polsku nebo Slovensku? (hledané slovo: hotel; lokality: Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko; rok: 2011)

Příklad: Rybaření v Rakousku, Německu, Polsku nebo Slovensku? (hledané slovo: hotel; lokality: Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko; rok: 2011)


Roste nebo klesá zájem o vaše odvětví/produkt? (trend v odvětví)

Velmi zajímavým způsobem můžete zjistit zájem uživatelů o nějakou oblast, odvětví nebo typ aktivity. Tentokrát zvolte kritérium „časová období“ a do políček vepište období, v rámci kterých chcete trend prozkoumat (pro určení trendů doporučujeme roky).

Příklad
Trendy v odvětví rybářských potřeb v Německu (hledané slovo: fischen; země: Německo; roky: 2011, 2009, 2007)

Příklad: Trendy v odvětví rybářských potřeb v Německu (hledané slovo: fischen; země: Německo; roky: 2011, 2009, 2007)

Consumer Commerce Barometer

na adrese: www.consumerbarometer.eu

Neboli barometr spotřebitelského chování u nakupování na internetu i mimo něj, který je volně dostupný i v češtině (stačí si zvolit jazyk v pravém horním rohu). Informace o jednotlivých zemích EU, včetně ČR, poskytují přehled o průběhu nákupního cyklu v různých odvětvích.

Barometr informace kategorizuje podle zemí, věkových skupin, pohlaví, typu uživatele (podle četnosti používání internetu) až po produktové vertikály a typ chování spotřebitelů (např. jak reagují na výzkum po nákupu, jak vnímají nakupování online atd.)

Je to ideální nástroj pro exportéry, kterým mj. zodpoví i tyto otázky:

  • Jak v dané zemi působí internet na rozhodování zákazníků?
  • Kolik z nich si před nákupem vyhledá informace na internetu?
  • Které informace jsou pro ně důležité a jak je vhodné je podat?

Consumer Commerce Barometer

Nástroj pro hledání nových trhů

na adrese: translate.google.com/globalmarketfinder

Tento nástroj od Googlu je již součástí online reklamy (zítřejší lekce), nicméně spadá do průzkumu trhu. Pomocí něj můžete objevit příležitosti, jak oslovit více než 1,9 miliardy zákazníků po celém světě! Stačí do políček zadat klíčová slova, která popisují váš produkt či službu (tj. jak by váš produkt, službu či řešení někdo v zahraničí ve vyhledávači vyhledával), a vybrat oblast.

Nástroj pro hledání nových trhů

Můžete vybírat z trhů, které zahrnují skupinu G20, Evropskou unii, rozvíjející se trhy, Asii nebo dokonce celý svět. Pomocí údajů z celosvětového vyhledávání na internetu nástroj uvádí, kolikrát uživatelé vyhledávali vaše klíčová slova v arabštině, čínštině, angličtině nebo v některém jiném z 56 jazyků. Více informací najdete v Nástroji pro hledání nových trhů.

Pro podrobnější informace o konkrétním trhu je pak vhodné využít služeb agentury CzechTrade a portálu BusinessInfo.cz.

Exportní informace na BusinessInfo.cz a databáze CzechTrade

Oficiální portál pro podnikání a export nabízí řadu užitečných informací na jednom místě a lépe se tak zorientujete v zahraničním podnikatelském prostředí.

Souhrnné teritoriální informace (STI)

STI jsou stěžejní a komplexní informací, kde každý exportér najde ty informace o teritoriu, které ho zajímají:

  • informace o podmínkách pro podnikání v jednotlivých zemích,
  • jedinečné, ověřené informace o exportních příležitostech na zahraničních trzích,
  • aktuality z teritoria,
  • informace o zastoupení ČR v dané zemi a cizích států v ČR,
  • užitečné internetové odkazy, registry a databáze.

Rozcestník zemí se všemi informacemi najdete v rubrice Teritoriální informace.

Exportní příležitosti

Portál BusinessInfo.cz také nabízí samostatnou rubriku, kde naleznete denně aktualizované nabídky exportních příležitostí: zahraniční poptávky, projekty a tendry, investiční příležitosti a nabídky zahraničních firem. Informace o nových exportních příležitostech si můžete nechat zasílat na váš e-mail prostřednictvím služby CzechTrade denně.

Mapa oborových příležitostí

Dalším zajímavým online nástrojem CzechTrade je interaktivní Seznam oborových příležitostí, která pomáhá firmám snadno a rychle odhadnout exportní potenciál ve vybrané zemi pro určitý průmyslový obor. Obsahuje mezinárodní tendry, zahraniční poptávky zboží, služeb nebo spolupráce a také zahraniční investiční příležitosti.

Co vás čeká v další lekci?

Když zjistíte, že je zájem a příležitost a poznáte i speciální požadavky spotřebitelů v zemi, kam se chystáte expandovat, je čas začít exportní plán realizovat. Online marketing je jedním z nejúčinnějších a nejdostupnějších nástrojů, jak na novém teritoriu začít úspěšně působit.

Více se dozvíte ve středeční lekci.

Těšíme se na vás!

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek