I. lekce: Význam internetu a online služby pro exportéry

30. 3. 2012 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kapitoly článku

Internet: žádné geografické hranice, mizící jazykové bariéry a hodně příležitostí. Stal se klíčovým komunikačním a marketingovým kanálem a zároveň nabízí volný přístup k mnoha důležitým informacím. Někteří z vás ho už úspěšně využívají, jiní chtějí začít. Tipy máme pro všechny.

Začínáme ...

Vítáme vás v naší týdenní online univerzitě zaměřené na podnikatele, malé a střední firmy, které exportují nebo by chtěli exportovat své produkty do zahraničí. Určitě už využíváte různé marketingové nástroje, veletrhy, konference, propagační materiály atd. Ale pravdou je, že lidé na celém světě v dnešní době používají k vyhledávání důležitých informací pro sebe nebo svůj byznys právě internet (vyhledávače). Pokud tam nejste vy, jejich zájem využije někdo jiný.

Celosvětová síť internet (World Wide Web) je – jak již naznačuje její název – globální záležitostí. Český, britský nebo australský internetový uživatel má na výběr z několika miliard webových stránek, kde může brouzdat, číst nebo nakupovat. I jediná bariéra – znalost jazyka – v poslední době významně ustupuje (především díky internetovým překladačům).

A tak není vůbec přehnané říct, že kdo není na internetu, jako by nebyl. Ale jak s internetem začít, když je to doslova labyrint informací, služeb a aplikací? Žádné obavy, v následujících pěti dnech vám nabídneme „internetový rychlokurz“, kde poznáte důležité zdroje informací, volně přístupné analytické nástroje a zajímavé služby. Ty vám a vašim produktům pomohou být lépe vidět na internetu a umožní vám najít své zákazníky, perspektivní obchodní partnery a navázat s nimi kontakt.

Zajímavá čísla o Internetu:

  • 6,5 milionů lidí má v ČR přístup k internetu,
  • na celém světě je online 1,9 miliard lidí,
  • na celém světě je 600 miliónů lidí, kteří jsou připraveni nakupovat přes internet, tzn. 600 milionů potenciálních zákazníků,
  • 1/3 z nich je ochotna nakupovat v zahraničí, pokud je produkt levnější nebo lepší.

Co znamená „být na internetu“?

Správná prezentace firmy na internetu je v dnešní době již nutností. Forem internetového marketingu je hned několik: webová prezentace, oborové adresáře, reklama ve vyhledávání, banerová reklama, video reklama. Zároveň je možné využít různé funkce internetu od kontaktu, přes propagaci až po online prodej (klasický e-shop). Co je potřeba, abyste na internetu byli vidět? Přesto, že většina z vás už webovou stránku asi má, pro přesnost uvádíme všechny možnosti.

Co je potřeba, abyste na internetu byli vidět:

  • Zápis na mapách nebo v oborovém online katalogu – není to webová stránka, ale uživatelé, spotřebitelé nebo zákazníci vás pomocí něj mohou najít, pokud vyhledávají v rámci určité lokality nebo oboru (např. Adresář míst google.cz/adresarmist).
  • Kvalitní webová stránka v odpovídající jazykové mutaci je prvním krokem k úspěchu. Dobře připravený web v širším slova smyslu již spadá pod hlavičku „online marketing“.
  • Kvalitní optimalizace vaší webové stránky pro vyhledávání, která zaručí její mnohem lepší dohledatelnost ve vyhledávačích (neobávejte se, s tím vám může pomoci webový profesionál).
  • Chytrý internetový marketing, který dokáže využít zájmu o váš výrobek či službu a efektivně oslovit potenciální zákazníky vaší firmy, včetně online reklamy. Na to vše se teď primárně zaměříme.

Online marketing je vhodný především pro firmy, které prodávají koncovým zákazníkům (tedy Business-2-Consumer), například z oblasti zpracovatelského průmyslu nebo služeb.

Webové stránky a jejich nejčastější chyby

Webová stránka je většinou uvedena na všech prezentačních materiálech a bývá velmi často důležitější než adresa či telefonní číslo. Vhodná adresa a řešení webové stránky jsou často klíčovým faktorem v rozhodování zákazníků. Několik základních výrazů:

  • Doména: adresa na internetu, virtuální poštovní adresa. U její registrace si zvolte jméno, které bude jasně a srozumitelně vystihovat název vaší společnosti, produktu nebo služeb, a to i v zahraničí. Zaregistrujte si také různé „koncovky“: .cz, .com, .de podle toho, do jaké země vyvážíte. Více informací viz www.nic.cz
  • Webhostingový prostor (též webhosting, hosting, virtuální server): prostor na internetu, který slouží k uložení vaší webové prezentace. Je pro vás nejsnadnějším a také nejúspornějším způsobem vstupu na internet. Při výběru je důležitá šíře a kvalita nabízených služeb. Více informací viz www.nic.cz
  • Web (www prezentace): skutečný obsah vaší prezentace na internetu. Na trhu již existují společnosti, které nabízejí jednoduché a intuitivní řešení, jak si web vytvořit svépomocí. Především u složitějších webů je ale dobré si k jeho řešení přizvat odborníky, kteří se tvorbou webových stránek zabývají a poradí s architekturou webu.

Nejčastější chyby webových stránek:

Stránka nemá jasně daný cíl

  • Vytvořit stránku pro stránku je mrhání času. Stanovte si, čeho prostřednictvím ní chcete dosáhnout (povědomí, objednávka, registrace, nákup) a podle toho přizpůsobte její obsah a strukturu.

Při tvorbě webu zapomenete na zákazníka

  • Snažíte se prodat (podle vašeho názoru) důležité informace, ale zapomenete se vžít do role zákazníka. Je totiž dobré vědět, jak přemýšlí, co hledá, co potřebuje a jak asi postupuje. Vžijte se do role zákazníka a ověřte si, zda ho web něčím neodradí.

Nepřehledná struktura/navigace webu

  • Zákazníci by se velmi rychle a intuitivně měli dostat k informacím, které jsou pro ně důležité. Struktura webu by měla být přehledná, aby zákazníci snadno našli, co potřebují. Dlouhé hledání bývá frustrující a často končí – po jednom prokliknutí – na konkurenčním webu.

Opakování informací

  • Výhodou webu je, že jednotlivé informace můžete vzájemně propojovat/prolinkovat (ze stránky na stránku), a tím se vyhnout jejich opakování stejně jako zbytečně dlouhým textům.

Špatná kvalita textů

  • Webová stránka je vaše výkladní skříň. Dávejte si proto pozor na gramatické chyby nebo překlepy. Text by měl být jasný a ucelený, včetně všech důležitých informací, které zákazník potřebuje.

Neaktuálnost webu

  • Pokud máte poslední aktualitu z jara loňského roku, zákazníky hned napadne, že vaše firma už možná ani neexistuje. Je dobré určit zodpovědného člověka nebo si na aktualizaci webových stránek vyhradit pevný čas, abyste to měli pod kontrolou.

Překombinovaný design a grafika

  • V grafice se určitě vyplácí střídmost. Stránka je pak přehlednější, rychleji se načítá a neobsahuje zbytečné prvky nebo aplikace.

Pro exportéry:

Je-li váš web i exportním nástrojem, měl by nabízet jazykové mutace zemí, do kterých exportujete. Také údaje v cizím jazyce by měly být aktuální; jazyková navigace (přepínání mezi jednotlivými jazyky) výrazná a přehledná.

 

Aby byl váš web vidět ve vyhledávači

Vyhledávač vám po zadání dotazu nabízí dva typy výsledků: přirozené (organické) a komerční (placené – inzerce). Tyto dvě skupiny se navzájem vůbec neovlivňují. O reklamě a jejich principech budeme psát později. Existuje ale způsob, jak váš web lépe zviditelnit v rámci organických výsledků? Ano, existuje. A i když je to spíše téma pro vaše webmastery nebo odborníky, které si najmete, je důležité, abyste věděli, jaké jsou možnosti, nástroje a zdroje informací.

SEO je zkratka výrazu „search engine optimization“ (optimalizace pro vyhledávače) nebo „search engine optimizer" (poskytovatel optimalizace pro vyhledávače). Najmutí poskytovatele je velkým rozhodnutím, kterým můžete potenciálně vylepšit své stránky a uspořit čas, ale také riskovat poškození svého webu a reputace. Nezapomeňte prověřit možné výhody i škody, které může nezodpovědný optimalizátor vašim stránkám způsobit.

Více informací najdete na stránkách Google.

Zároveň se můžete podívat do příručky Optimalizace pro vyhledávače pro začátečníky.

Organizace a zdroje informací na českém trhu

Organizace a zdroje informací na českém trhu, o kterých budeme mluvit v následujícíh dílech našeho seriálu:

Portál Businessinfo.cz – www.businessinfo.cz

  • Portál BusinessInfo.cz je provázaný s agenturou CzechTrade a je tak rozcestníkem, který předkládá všechny relevantní a aktuální informace pro podnikatele na jednom místě v přehledné a srozumitelné podobě.

Agentura CzechTrade – www.czechtrade.cz

  • Agentura CzechTrade nabízí on-line služby, které přinášejí cenné informace jak začínajícím exportérům, tak zkušeným matadorům na zahraničních trzích.

Česká exportní banka – www.ceb.cz

  • ČEB je partnerem pro financování exportu a specializovanou bankovní institucí pro státní podporu vývozu. Má detailní znalosti a know-how v oboru financování a podpory exportu.

Co vás čeká v další lekci?

V zítřejší lekci se zaměříme na dostupné online nástroje pro průzkum trhu.

Těšíme se na vás!

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek