Zopakuje se problém s registrem vozů? Podnikatelé se bojí kolapsu elektronické evidence tržeb

9. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Zopakuje se problém s registrem vozů? Podnikatelé se bojí kolapsu elektronické evidence tržeb I když většina podnikatelských organizací podporuje zavedení elektronické evidence tržeb, řada z nich má obavy, jak bude vše technicky fungovat. Špatné řešení může zpomalovat odbavování zákazníků v restauracích a obchodech.

Zavedení systému elektronické evidence tržeb většina podnikatelů podporuje. Dá se tak alespoň soudit podle souhlasného postoje většiny podnikatelských organizací. Přesto se však firmy a živnostníci obávají, že v případě nezvládnutí technické stránky projektu jim může novinka značně zkomplikovat život.

„Neodmyslitelnou podmínkou naší podpory je, že vládní experti připraví takové technické řešení, které vyloučí diskreditující situace, kdy nespokojení zákazníci stojí v dlouhé řadě před pokladnou, protože ‚soudruzi někde udělali chybu‘,“ řekl prezident Hospodářské komory České republiky Vladimír Dlouhý na konferenci Elektronická evidence tržeb, již organizovala právě Hospodářská komora.

Registr dodnes straší

Právě hrozící technické potíže patří podle něj mezi největší potenciální rizika spojená se systémem. Podnikatelé mají jednak obavy z toho, že technické řešení nebude kvalitní ani spolehlivé.

Bojí se také, že systém bude pomalý a bude vytvářet fronty. Poslední obava se týká varianty, kdy by systém zcela zkolaboval a situace v provozovnách byla pro zaměstnance neřešitelná.

Jejich obavy jsou pochopitelné. Mají totiž v živé paměti situaci, které nastala v létě roku 2012. Tehdy ministerstvo dopravy zavedlo nový registr motorových vozidel. Ten však zcela zkolaboval a lidé v některých dnech marně čekali na to, aby si zaevidovali, přehlásili či zrušili registraci vozidla.

Systém pro nový registr vozidel stál zhruba 37 milionů korun a vyvíjela ho firma ATS-Telcom Praha. Dalších 32,4 milionu měl pak stát zaplatit za provoz registru.

K zavedení systému elektronické evidence tržeb jsme pro čtenáře portálu BusinessInfo.cz připravili sérii článků, ve které budeme zájemce seznamovat s plány na jeho fungování, technickými parametry, legislativním procesem, obavami podnikatelů i zkušenostmi z Chorvatska, kde se česká vláda pro svůj záměr inspirovala.
Přečíst si můžete články:
Zavedení elektronické evidence tržeb podnikatelé podporují, omezí černou konkurenci,
Víme, že naše konkurence podvádí, říkají restauratéři. Těší se na elektronickou evidenci tržeb,
Elektronická evidence tržeb se vyplatí, říká ministerstvo financí. Čeká dvanáct miliad navíc,
Chorvatská zkušenost: Do elektronické evidence tržeb se zapojilo 95 procent malých a středních firem,
Tržnice nebudou mít z evidence tržeb výjimku, slibuje ministerstvo financí,
Zavedení elektronické evidence tržeb se zpožďuje. Chorvati to zvládli za půl roku.

 

Obavy z kolapsů jsou podle náměstkyně ministra financí Simony Hornochové zbytečné. „Situace je pro nás dobrá v tom, že tady máme chorvatský příklad. Neteoretizujeme, funguje to, existuje, každý se na to může jet podívat,“ dodává náměstkyně ministra financí.

Prodejci ovšem upozorňují, že systém má mít podle oznámených parametrů až dvě vteřiny na to, aby vygeneroval kód, s jehož pomocí bude každá účtenka identifikována.

„Pokud k tomu připočítáme i datové toky, dojdeme k minimu tří sekund. Použijeme-li kalkulačku a uvážíme, že máme několik milionů zákazníků týdně, tak se bavíme o desítkách milionů korun, které naši společnost komunikace se systémem bude stát,“ upozorňuje Vít Pravda ze společnosti Lidl ČR. Náklady vyplývají z menšího počtu zákazníků, které bude schopen řetězec obsloužit, pokud se prodlouží doba, jíž bude potřebovat na odbavení každého z nich.

„Z toho odvedeme samozřejmě méně daní, takže je to trošku kontraproduktivní,“ dodává Vít Pravda. Podle ministerstva financí chorvatská zkušenost ukazuje, že k žádným zásadním výpadkům systému ani prodlevám, které by zvyšovaly náklady na připojení a vedly k vytváření front, nedochází.

Podnikatelé se nemusí bát ani zdržení obsluhy zákazníků kvůli pomalému spojení se systémem. „Nějaká mezní doba připojení musí být stanovena, protože jinak by nám všichni argumentovali, že se nestihli připojit,“ vysvětluje důvod zavedení mezní doby připojení náměstkyně ministra financí Simona Hornochová. Ta o tématu přednášela na konferenci Elektronická evidence tržeb.

Dvě vteřiny jsou maximum

Systém je podle ní budován tak, aby byla skutečná doba připojení a vygenerování kódu zlomková oproti uváděným dvěma sekundám. Například v Chorvatsku, které sloužilo jako vzor pro český systém, byla mezní doba připojení stanovena rovněž na dvě sekundy. V praxi však dosahuje pouhých 0,307 tisícin sekundy.

Jaký bude postup v případě, že se pokladna ani po dvou vteřinách nespojí se systémem elektronické evidence tržeb? „Pro tyto případy zavádíme zjednodušený náhradní režim. Ten bude vypadat podobně jako vlastní systém. Ale jen místo kódu, který vygeneruje server Finanční správy, bude vygenerován vlastní kód v rámci pokladního systému, který se objeví na účtence,“ doplňuje Simona Hornochová.  Tato varianta podle ní nastane i v případě, kdy v místě nebude dostupné internetové připojení. 

Další firmy zpochybňují rovněž představu ministerstva, že dodávku systému mohou představit všechny firmy, které se do toho pustí, a nebude potřeba žádná certifikace. „Jakékoli softwarové řešení, které bude použito, bude muset být otestováno,“ zdůrazňuje Přemysl Urbanec ze společnosti Shell. Podle ministerstva však bude o kvalitě nabídek rozhodovat především konkurence.

Ministerstvo financí by podle něj také mělo pro nový systém používat termín registrační pokladny, protože tak reálně funguje. Ministr financí Andrej Babiš však podobnou nálepku pro zaváděné řešení odmítá.

„Bráníme se registračním pokladnám, protože to vyvolává pocit, že nadiktujeme všem, aby si koupili nějakou novou registrační pokladnu. To není pravda. Půjde o stále stejnou pokladnu, jakou firmy používají, jen se změní její software a napojí se na finanční správu,“ zdůraznil ministr financí.

Registrační pokladny se podle ministerstva používají v zemích západní Evropy. „Jsou certifikované státem, existuje jen velmi omezené množství certifikovaných dodavatelů, stejně tak jako velmi omezené množství certifikovaných firem,“ popsala rozdíly Simona Hornochová.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek