Elektromobily tvoří přibližně 37 procent z celkového počtu, o zbytek se dělí různé typy hybridů. Vyplývá to z aktuální analýzy společnosti Saleskit, která sdružuje detailní informace o veškerých subjektech podnikajících v Česku.
Hybridů a elektromobilů přibývá, pomohly dotace
Vozů s alternativním pohonem v českých firmách přibývá. Hojně k tomu přispěla i finanční podpora ze strany státu. Dotační výzva Záruka Elektromobilita, která byla spuštěna 1. ledna 2024, totiž umožnila podnikatelům bez rozdílu velikosti čerpat finanční příspěvek na nákup elektromobilů nebo výstavbu a pořízení dobíjecích stanic.
Enormní zájem firem o celkovou částku 1,95 miliardy korun předčasně ukončil program, který měl původně běžet až do letošního září. Boom elektromobilů ve firmách potvrzují i čísla – v roce 2024 jich bylo registrovaných 7 342. V předešlém roce to byly čtyři tisíce.
Elektromobilita má budoucnost, jen měla být uchopena jinak. Jak český startup dobývá svět
A právě dotační programy přispěly k tomu, že elektromobily momentálně tvoří 37 procent z celkového počtu vozů na alternativní pohon. Auta využívající kombinaci benzín a plyn si připisují 26 % a kombinace elektropohonu s naftou či benzínem 28 procent. Auta využívající pouze plyn zaujímají asi dvanáctinu z celkového počtu.
Podnikům se bezemisní auta vyplácejí i kvůli daním
„Vlastnictví nízkoemisních či bezemisních vozidel se firmám výrazně vyplácí i z pohledu daní a odvodů. Díky změně zákona o daních z příjmů nyní zaměstnanci, kteří mají využívají tyto automobily i soukromě, platí nižší daň z nepeněžního příjmu z pořizovací ceny auta. Navíc jsou tyto vozy osvobozené od silniční daně a často platí i výhody při registraci, mýtném či při poplatcích za provoz,“ prozrazuje Miloš Myšička, provozní ředitel Saleskit.
„V praxi to sníží jak měsíční daňové povinnosti zaměstnanců, tak i náklady firem — a to i přesto, že pořizovací cena elektromobilu bývá vyšší,“ dodává Myšička.
Veřejné instituce vycházejí vstříc EU
Z pohledu právní formy míří drtivá většina vozů na alternativní pohon do společností s ručením omezeným, které si připisují sedmapadesátiprocentní podíl. Na druhém místě se s odstupem umístily OSVČ (22 %). V první desítce ale najdeme také městské části hlavního města Prahy či organizační složky státu, osmá příčka pak patří církevním právnickým osobám.
Elektromobilem po Evropě? Baterie se prý brzy nabije za 12 minut a vydrží milion kilometrů
„Do nákupů alternativních pohonů v rámci příspěvkových organizací či městských částí může promlouvat také směrnice EU o čistých vozidlech, která definuje minimální podíl ekologických vozidel například i u provozovatelů veřejné dopravy, a ovlivňuje tak nákupy v sektoru veřejných zakázek,“ dodává Miloš Myšička ze Saleskit.
Nejvíce firemních vozů s alternativním pohonem najdeme v oboru silniční nákladní dopravy, vedou zde hybridní vozy na benzín a plyn. Na druhém místě jsou společnosti podnikající ve zprostředkování velkoobchodu, na třetím pak firmy z oboru stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních. Žebříček deseti nejfrekventovanějších oborů uzavírají subjekty zaměřené na instalace vody, topení a plynu.
Preference firem: Moravskoslezský kraj elektromobilům nefandí
Podle očekávání najdeme nejvíce vozů s alternativním pohonem u firem v Praze, za kterou se s odstupem umístily Jihomoravský, Středočeský a Moravskoslezský kraj.
Zatímco v celkovém počtu vozů jsou tyto tři kraje poměrně vyrovnané, v počtu čistě elektromobilů Moravskoslezský zaostává – a naopak vede na množství hybridů v kombinaci benzín + plyn. Vozy jezdící částečně na bio složku pak vůbec nenajdeme Plzeňském a Karlovarském kraji a na Vysočině.
Hybridní vozy na benzín a plyn spíše dosluhují a ustupují elektrickému pohonu, a to i vlivem výše zmiňovaných dotačních výhod či odpočtů
Miloš Myšička, Saleskit
Nejvíce elektromobilů v českých firmách tvoří modely Tesla, které si ukously čtvrtinu z celkového počtu těchto vozů. Druhá je tuzemská Škoda a pomyslný bronz získal Volkswagen, kterému dýchá na záda BMW. V celkovém pořadí pak v alternativních pohonech vítězí Škoda, na páté místo se probojovaly vozy Dacia, které zároveň s přehledem vedou kategorii oblíbených hybridů benzín + plyn.
Trendu rostoucí elektromobility v rámci firem odpovídá i průměrné stáří vozů na alternativní pohon. U elektromobilů jezdí v podnicích nejvíce vozů registrovaných v roce 2021, oproti tomu hybridy s bio složkou byly vyrobeny průměrně v roce 2012. Velmi frekventovaná kombinace benzínu a plynu si připisuje průměrný rok výroby 2014, tudíž se jedná o vozy přesahující stáří deseti let.
„Data potvrzují, že nové přírůstky do firemních flotil opanují auta na elektrický, případně hybridní pohon kombinující elektro pohon s benzínem. Hybridní vozy na benzín a plyn oproti tomu spíše dosluhují a ustupují elektrickému pohonu, a to i vlivem výše zmiňovaných dotačních výhod či odpočtů,“ uzavírá Miloš Myšička.
