V těžších obdobích, kdy firmám může docházet dech, a spotřebitelé mají tendenci šetřit, hledají obchodníci cesty, jak opět nastartovat ekonomický růst. Amerického zákazníka v maloobchodu čeká sofistikovaná marketingová a psychologická hra motivující ke spotřebě – proces a nástroj označovaný jako gamifikace.
V českém maloobchodu jsme si zvykli na peněženky a mobilní aplikace plné věrnostních karet, na sbírání bodů a čerpání odměn. Americký maloobchod ale ještě ve větší míře pracuje s propojením online prostředí s fyzickou přítomností v obchodech a má jeden silný nástroj navíc – kreditní karty. Ty sice nabízejí i české banky, ale nevěnuje se jim taková marketingová pozornost.
Američané často pro optimalizaci nákupů a maximální využití bonusů vlastní několik kreditních karet v kombinaci s věrnostními kartami a aplikacemi. Získávají tím prémiové členství, personalizované nabídky a zejména cash back – vrácení části hodnoty nákupu zpět na účet.
Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami
Svou kreditní kartu má mj. síť čerpacích stanic Shell, oděvní řetězec Marshalls, ale i IKEA, cash back nabízejí také kreditní karty maloobchodů Krogers nebo Albertsons. Obraty tímto způsobem rostou a ekonomika se točí. Zákazník si však musí dát pozor, aby úvěry kreditních karet splácel včas a vyhnul se platbě úroků. Celé zákaznické prostředí má pak uživatelsky přívětivou formu s herními prvky.
Gamifikace pomáhá rozvíjet trvalý vztah se zákazníky tím, že vytváří pozitivní kontaktní body mezi značkou a spotřebitelem. A loajální zákazníci obecně utrácí ve svých oblíbených obchodech pětkrát více peněz.
Do roku 2030 je očekáván 28 % růst trhu s nástroji pro gamifikaci, přičemž Severní Amerika je v tomto segmentu nejsilnější.
Region | Podíl na tržbách v roce 2021 (%) |
---|---|
Severní Amerika | 41 |
Asie a Tichomoří | 16 |
Evropa | 31 |
Latinská Amerika | 8,5 |
Blízký východ a Afrika | 3,5 |
Gamifikace může znít jen jako další z marketingových frází, ale skrývá se za ní legitimní trend, který podporuje loajalitu zákazníků a prodeje. Rozměr užití prvků gamifikace roste a maloobchodníci všech velikostí vytvářejí své nové nástroje nebo se zapojují do nástrojů větších hráčů. Prim v tomto systému hraje gigant Amazon, který využívá kombinaci vlastních kamenných obchodů, mobilní aplikace, online prostoru a kreditní karty.
Amazon před pěti lety získal potravinářský řetězec Whole Foods, který úspěšně zapojil do své obchodní sítě a systému výhod. I díky tomu jeho tržby v sektoru potravin za poslední rok narostly o 16,5 %. Ne náhodou v roce byl v roce 2021 (už pátým rokem v řadě) právě Amazon vyhodnocen jako retailová značka s nejvíce loajálními zákazníky.
Jako je americká ekonomika závislá na spotřebě vlastních obyvatel, je ta česká založená na exportu. České firmy mají příležitost využít proexportních projektů plánovaných v USA pro rok 2023. Již v březnu se mohou čeští a moravští vinaři prezentovat na veletrhu VINEXPO v New Yorku, v červnu je možná účast dodavatelů českého piva, chmele, sladu a technologií na prestižním Craft Brewers Conference v Nashvillu. Česká zemědělská technika se představí v rámci veletrhů Farm Progress Show v Illinois a Farm Science Review ve státě Ohio. Více informací k těmto a dalším formám podpory českých firem naleznete na webu ministerstva zemědělství.