Benelux si váží půdy, elektrárny staví v brownfieldech

Růst investic do solární energie v Nizozemsku zachytila česká firma Greenbuddies, která v uplynulých dnech dojednala s tamějšími partnery dvě nové zakázky. „Při jednání s Nizozemci je dobré ukázat zdravé sebevědomí,“ doporučuje spolumajitel firmy Aleš Spáčil.

Zatím největší střešní fotovoltaická elektrárna v Nizozemsku instalovaná firmou Greenbuddies je ve městě Tilburg a má výkon 2,7 MW. | Greenbuddies

Stojí třeba za solárními elektrárnami umístěnými na několika nizozemských sportovních stadionech. Jejich zatím největší zakázkou byla stavba elektrárny na ploše 140 hektarů s výkonem 70 megawattů v areálu bývalé továrny na výbušniny v Belgii. Mladá česká firma Greenbuddies má ambici být výraznou platformou na evropském trhu i pro další české subdodavatele v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

V současnosti společnost zaznamenává úspěchy především na nizozemském trhu, který dynamicky roste. „Aktuálně jsme se s tamějšími partnery dohodli na dvou nových zakázkách. Jde o solární elektrárny s výkonem 1,15 a 1,3 MW. Co se týče finanční hodnoty, mohou pro představu uvést, že cena kompletního projektování a instalace technologie se pohybuje kolem 700 tisíc eur za každý megawatt,“ říká spoluvlastník společnosti Aleš Spáčil.

Nizozemci podle něj často poptávají střešní instalace nebo nové využití ploch po likvidovaných továrnách či skládkách. „Váží si své kvalitní půdy, kterou nechtějí zastavět, snaží se spíš chytře využít brownfieldy,“ vysvětluje podnikatel. 

Na zakázce jsme se dohodli za dva měsíce

Firma už měla klienty na nizozemském trhu dříve, nové zakázky ovšem podpořila obchodní akce, která se konala v prosinci přímo na půdě českého zastupitelského úřadu v Haagu. Firma Greenbuddies se na ní setkala se skoro 30 nizozemskými partnery, jak s potenciálními, tak existujícími. „Dá se říct, že se na chvíli přesunula do Haagu celá nizozemská elita oboru,“ uvádí Aleš Spáčil, který ocenil rychlé jednání s Nizozemci. „V jiných zemích je běžné, že se o novém obchodu jedná čtyři, pět měsíců. V Německu jsme dokonce jednoho většího klienta museli kvůli první zakázce uhánět skoro dva roky.

S Nizozemci jsme si ovšem teď plácli už za pouhé dva měsíce. A to ještě mezitím byly Vánoce,“ pochvaluje si podnikatel.Podle ředitelky kanceláře agentury CzechTrade v Rotterdamu Andrey Märzové, která se na organizaci setkání podílela, záštita českého státu pomohla prestiži akce. „Nizozemci jsou velmi ambiciózní obchodníci a že se setkání s českou společností podnikatelů konalo přímo na ambasádě, to je v jejich očích výrazné plus a garance důvěryhodnosti,“ podotýká Märzová.

Greenbuddies 

Pražská firma zaměřená na výstavbu a servis solárních elektráren od založení v roce 2017 dynamicky roste. Zatímco v roce 2018 dosáhl její obrat 43 milionů korun, vloni to bylo už 145 milionů. Interně společnost zaměstnává desítku lidí, v rámci subdodavatelského řetězce se ovšem na projektech podílí už více než dvě stovky pracovníků. V Evropské unii má firma přes 40 zákazníků a dosud vybudovala solární elektrárny, jejichž celkový výkon se v součtu blíží hranici 250 megawattů. Stojí například v Rakousku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Belgii, Švédsku, Estonsku nebo na Maltě. 

Společnost založili v roce 2017 podnikatelé Aleš Spáčil a Ondřej Vodsloň, kteří už měli z dřívějška bohaté zkušenosti z oblasti obnovitelných zdrojů energie. Vedle fotovoltaiky se společnost zaměřila nově také na elektromobilitu a dobíjecí stanice. Na tuto oblast se specializuje třetí podílník Aleš Damm.

Přines obchod, až pak bude provize

Do oblasti Beneluxu firmu Greenbuddies láká to, že zde v současnosti rychle rostou investice do obnovitelných zdrojů energie. Na nizozemském trhu je aktivní od roku 2018, kdy se zúčastnila tamějšího veletrhu Solar Solution. Podle Spáčila je se zkušenými nizozemskými byznysmeny při jednání nutno hrát rovnou partii. „Na místě je rozumná míra sebevědomí. Neznamená to být arogantní, ale musíte vědět, co chcete, a stát si za tím,“ říká vývozce. 

„Každému exportérovi bych doporučil, aby si v Nizozemsku našel místního zástupce, pokud to tedy finančně vychází. V našem případě jsme se dohodli s člověkem, který byl původně projektovým manažerem na straně investora na jedné z našich staveb,“ vysvětluje Aleš Spáčil. Podle Andrey Märzové je potřeba být při volbě místního zástupce velmi obezřetný, protože Nizozemci se umějí dobře prezentovat a mohou vzbudit falešný dojem. „My jsme našemu zástupci řekli: ‚Přines první obchod, pak ti zaplatíme provizi a také začneme platit pravidelnou gáži.‘ Pokud ovšem nemáte doporučení, tak na tento postup příliš neslyší ti dobří byznysmeni, kteří nemají o zakázky nouzi,“ podotýká Spáčil.

Rychle z jedničky na pětku

Česká firma má ambici být jednou ze společných platforem, přes niž se na evropský trh dostane české know-how v oblasti solárních elektráren. Podle Aleše Spáčila je škoda, že byla v Česku fotovoltaika zadupána do země. „Celé neštěstí kolem solárního boomu měl stát obrátit ve výhodu. V České republice se nakumulovala spousta znalostí a vyrostlo tu mnoho odborníků. Podniky, které zde tehdy začaly jako malé manufaktury, mohly vyrůst na evropskou úroveň a konkurovat dnešním lídrům na trhu,“ míní.

Greenbuddies proto patří k podnikům, které se snaží ušlou příležitost znovu najít. Do svých projektů zkouší začlenit i další české dodavatele. Samotné solární panely se dovážejí z Číny, hodnota přidaná českými pracovníky je ale v kompletním pokrytí celého projektu na klíč od projektování přes nákup a dopravu materiálu až po finální stavbu, její oživení a následný servis.

I díky tomu firma loni meziročně více než ztrojnásobila obrat a letos předpokládá další výrazný růst tržeb. „Přitom lze s nadsázkou říct, že jsme firma, která se výrazně rozvinula skoro náhodou. Původně jsme jen chtěli pomáhat několika českými podnikům při vstupu na německý trh. Chvíli jsme řadili, než se nám vůbec podařilo hodit tam aspoň jedničku. A teď? Pomalu přeřazujeme na pětku,“ usmívá se podnikatel. 

Horečky před koncem roku

Aleš Spáčil si na světovém trhu fotovoltaiky všímá zajímavého detailu. Stále přežívá tradice horečnatého růstu investic před koncem roku. To byl typický rys období solárního boomu od roku 2004. „Dá se uvést taková zjednodušená rovnice. Vezměte obrat vaší firmy za první čtvrtletí a vynásobte ho dvěma, dá vám to tržby druhého kvartálu. Ty zase vynásobte dvěma a máte třetí čtvrtletí. A ještě krát dvě máte odhad tržeb v závěru roku. Je to dědictví doby, kdy se na přelomu roku měnily výkupn ceny solární energie a všichni chtěli ještě honem své elektrárny dokončit, aby dostali ty výhodnější ceny. A exponenciální růst tržeb v průběhu roku přežil kupodivu až do současnosti, ačkoli dnes výkupní ceny klesají průběžně a nově vznikají elektrárny zcela bez jakýchkoli dotací,“ říká podnikatel.

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Tomáš Stingl.
Rubrika časopisu na euro.cz

Pravidelné novinky e-mailem