Bilance zahraničního obchodu nepotěšila, export je nižší než dovoz

Obchodní bilance Česka za srpen je opět v červených číslech. Třetí měsíc v řadě byl export z ČR nižší než dovoz. Bilance dokonce vykázala schodek 28,1 miliard korun, což je nejhlubší propad v historii země.

Loni ve stejném období zaznamenali analytici ještě mírný růst, meziročně je to o 35,6 miliardy horší výsledek.

„Propadá se obchod s auty a propadá se celý zahraniční obchod. Domácí ekonomika je životně závislá na automobilovém průmyslu, což je Achillova pata České republiky. Zatímco dovoz se meziročně zvedl o 22,7 %, export šel nahoru jen o 8,2 procenta,“ potvrzuje analytik Citfin Tomáš Volf.  

„Do budoucna bude podle něj hrát pro domácí vývozce i dovozce daleko zásadnější roli politika ČNB. Ta je dlouhodobě nastavená na zvyšování sazeb. To v překladu znamená, že exportéři mají vrásky na čele a importéři si mnou ruce,“ dodává Volf.

Zatímco vývozce za exportované zboží inkasuje eura a prodá je (do korun) za horší kurz, dovozce na nákup jednoho eura, které zaplatí, aby získal zboží od zahraničního obchodního partnera, potřebuje méně korun. Domácí měna má aktuálně tendenci mírně posilovat.

ČNB tak podle ekonoma zprostředkovaně podává pomocnou ruku firmám dovážející ze zahraničí. „Exportérům zbývá se spolehnout na zajišťovací instrumenty typu forward,“ doplňuje analytik.

Bude export ještě rok pokulhávat?

Pokud jde o budoucí vývoj, většina expertů je spíše mírně pesimistická. Situace se podle nich výrazně k lepšímu měnit nebude. Volf nicméně připouští, že jakmile trhy absorbují zvyšování sazeb a ČNB dostane inflaci pod kontrolu, pozice exportérů se začne pozvolna zlepšovat. Dříve než koncem roku 2022 to ale zřejmě nebude. 

Pokud jde o obchod s motorovými vozidly, byl letos přebytek bilance meziročně nižší o 10,5 miliardy.

„Obchodní bilance v srpnu výrazně zklamala očekávání analytiků, jejichž konsenzuální odhad byl deficit necelých šest miliard. Bilance byla v meziročním srovnání tažena dolů především nižším exportem motorových vozidel a zvýšeným importem ropy a plynu, základních kovů, chemie, elektroniky a elektrických zařízení,“ potvrzuje Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.

Jan Kubata (CzechTrade): Ukazatel nových zakázek roste o pětinu

Obchodní bilance se meziročně zhoršila s naprostou většinou klíčových obchodních partnerů. Výrazně si Česko pohoršilo v porovnání s Čínou a Ruskem. Jediné zlepšení, které podle Poura stojí za zmínku, bylo ve vzájemném obchodu s Rakouskem.

„Zatímco výpadek exportu automobilů zřejmě souvisel s načasováním celozávodních dovolených a nedostatečnými dodávkami omezeného množství klíčových komponentů (zejména čipů), nárůst importu plynu souvisel výhradně s růstem jeho ceny,“ dodává Pour.

Do budoucna bude čelit zahraniční obchod řadě neznámých. Klíčové je, zda a jak rychle se podaří obnovit standardní chod dodavatelsko-odběratelských řetězců. Přesto by i v letošním roce měl export zůstat jedním z tahounů české ekonomiky, myslí si analytici.

Doležal (CzechTrade) se o tuzemské vývozce neobává

Také podle generálního ředitele agentury CzechTrade se v českém exportu nejvíce projevuje nejistota, která panuje v automobilovém průmyslu.

„Nejedná se pouze o výrobce v ČR, ale o celý navázaný řetězec tuzemských dodavatelů exportujících do zahraničí. Tomu napovídá i hodnota nových zakázek. Růst zahraničních zakázek o 3,2 % lze přisoudit růstu cen – ale propad hlásí opět automobilový průmysl,“ popisuje Doležal.

Strojírenský veletrh zavede návštěvníky znovu do digitální továrny

Při srovnání s rokem 2019 jsou ale podle jeho slov čísla letošního vývozu relativně pozitivní (růst o 0,3 %).

S tím, jak česká ekonomika nabírá na obrátkách, registruje agentura pro podporu obchodu CzechTrade zájem o účast na veletrzích a kontraktačních výstavách po celém světě.

„Exportéři se nyní aktivně, v řadě případů ve spolupráci s naší agenturou, účastní probíhajících veletrhů napříč celým světem a všemi obory ať už jde o strojírenství, energetiku, stavebnictví, design nebo třeba pivovarnictví a navazují tak nová partnerství se zahraničními subjekty,“ doplňuje Doležal.

Agentura zaznamenává i silný zájem o připravovaný Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně, který proběhne v listopadu. Na něm nabídne CzechTrade exportérům Meeting Point CzechTrade, kde budou mít možnost individuálně konzultovat s řediteli zahraničních kanceláří agentury, kteří pokrývají exportní služby ve více než 40 zemích z celého světa. „To je z našeho pohledu velmi pozitivní impuls pro další vývoj českého exportu,“ dodává Doležal.

jap




• Teritorium: Česká republika