Black Friday: Falešné slevy i rekordní tržby pro e-shopy

Tržby českých internetových obchodů letos zřejmě poprvé v historii přesáhnou 200 miliard korun. I během letošního Black Friday mají být zisky rekordní. Problémy jsou nadále s falešnými slevami.

Boom online prodeje je v Česku dlouhodobým trendem. Tržby v tuzemské e-commerce rostou každoročně o desítky procent a rychle přibývá také internetových obchodů. Letos je růst ještě svižnější – zejména kvůli pandemii covid-19.

Zatímco loni utržily české e-shopy 155 miliard korun, v roce 2020 by jejich tržby měly přesáhnout 200 miliard.

Mimořádný zájem českých spotřebitelů o nakupování online zvyšuje i slevy během pravidelných slevových akcí. Jednou z největších je svátek nákupní horečky Black Friday, který letos připadl na 27. listopadu. Zlevněné zboží ovšem budou prodejci nabízet i v dalším týdnu a mnozí během celého adventu.

Podle statistik společnosti Shoptet se průměrné slevy ve velkých e-shopech budou během Černého pátku pohybovat kolem 35 %. Menší eshopy zlevní cca o 15 procent. Akce se týkají zejména výprodejového zboží.

Kouzlení se slevami

„Většinou se jedná o přirozené slevy. Tedy takové, které se týkají výprodejového zboží, například starších modelů spotřební elektroniky. E-shopy jejich ceny před Vánoci sníží, aby je snadněji prodaly. Poté cenu opět navýší, aby o několik týdnů později mohly lákat zákazníky na novoroční výprodeje,“ vysvětluje CEO společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Do nakupování nejen vánočních dárků v českých internetových obchodech se letos na Black Friday podle společnosti Shoptet zapojí více než půl milionu spotřebitelů.

Tahouny Black Friday jsou tradičně zejména velké e-shopy, řada menších se do něj nezapojuje, často i kvůli chybějícím marketingovým kampaním. Výprodejové akce totiž mají pro internetové obchody smysl jen tehdy, pokud dokážou přilákat dostatek zákazníků, aby se zbavily skladových zásob.

Americký Black Friday (Černý pátek) představuje pro zákazníky pomyslný svátek šancí nakoupit zboží – například vánoční dárky – výrazně levněji. Pro maloobchodníky naopak svátek představuje hnací motor jejich prodejů před Vánoci. Tuto slevovou akci přebírají po vzoru USA země po celém světě, včetně České republiky.

Rekordní advent

Podle odhadů se mohou české e-shopy během „Black Weeku“ a následujících tří adventních týdnů těšit na tržby čítající zhruba 35 miliard korun (o 75 procent více než loni).

Tomáš Novák (MF)

„Vyplývá to z dosavadního listopadového zájmu o nákup na tuzemských e-shopech, která je zhruba o tři čtvrtiny vyšší než loni, alespoň pokud jde o nárůst objemu tržeb,“ připomíná ekonom a člen Národní ekonomická rada vlády (NERV) Lukáš Kovanda.

Celkové předvánoční zisky se budou podle Kovandy na výše zmíněné částce (přes 200 miliard celoročních tržeb) podílet zhruba z jedné třetiny. 

Nákupy během „Černého pátku“ v e-shopech a z malé části i v kamenných obchodech podniká zhruba 60 procent Čechů, v průměru si koupí tří produkty. Ženy utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži nakupují hlavně elektroniku, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů. 

Mnoho slev je falešných

„Tak jako v minulých letech se ovšem i letos musí být lidé během „Černého pátku“ obzvlášť na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevamia to až v desítkách procent případů,“ varuje Kovanda.

 Obchodníci před slevovým obdobím ceny výrazně nadsadí. Opticky pak pokles cen vypadá výrazněji. „ Prodejci také uplatňují trik nabízení „speciálních sad“, přičemž v balení, ve kterém zákazník zboží dostane, chybí část obvyklého vybavení a příslušenství,“ doplňuje ekonom.

Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně si na webových stránkách České obchodní inspekce ověřit, zda ten či onen e-shop není rizikový. V posledních letech se výrazně zlepšilo chování zejména velkých a zavedených e-shopů jako Alza.cz, CZC.cz či Mall.cz, které nechtějí přijít o svou dobrou pověst u zákazníků.

Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun. 

jap

Pravidelné novinky e-mailem